Lära sig att köra med klocka

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

Kan ngn försöka lära mig det. Jag tror att det finns ngn här som e duktig på att förklara. Jag e så lat att jag har kört med en sak som visar vilket tempo man kör i. Så jag har df aldrig lärt mig hur man klockar en häst. Jag vet heller inte riktigt på vad jag ska söka för att hitta på det på nätet..

Ngn härlig själ som vill berätta :laugh:

Sv: Lära sig att köra med klocka

Finns ett bra häfte på STC som man kan köpa hem, där det står hur man klockar och även lite lathundstider och även några "studeringsfrågor" där du får lära dig att räkna ut hur du klockar på olika sätt :P

Annars är det enklast att lära sig klocka på rakbana först (tycker jag, då jag inte kan klocka på rundbanan än :o). Första du ska lära dig är att 10 sek på 100m är 1.40 tempo. 11 sek på 100m är 1.50 osv. 9 sek är alltså 1.40.

När du sedan kör på rakbanan så drar du på, och vid 2:a stolpen slår jag på klockan då man fått upp farten, ska jag köra 1.40 så är det 10 sek mellan varje stolpe, jag lägger hela tiden på 10 sek så det blir 10, 20, 30, 40 sek vid varje stolpe. Hoppas du fattar, jag suger verkligen på att förklara :p

Någon annan som är bra på att förklara? :D

Somett Jehu: 9 sekunder är 1.30 menar du väl.

Jag kör 500 meter och klockar det i stället.

Exempel:

500 meter på 40 sekunder.
Det skulle ha blivit 1000 meter på 80 sekunder (man dubblar både tid och distans). Då får man kilometertiden, eftersom 1000 meter är 1km.
80 sekunder är egentligen 1 minut och 20 sekunder. Alltså har man kört 1.20.

Senast ändrad:

Exempel:

Det skulle ha blivit 1000 meter på 80 sekunder (man dubblar både tid och distans). Då får man kilometertiden, eftersom 1000 meter är 1km.

Smart tänkt :idea:

Exempel:

Ja jag menade ju de :) Men jag blev lite lätt förvirrad när jag skulle försöka förklara lite bra :D

Det där lät ju riktigt smart, ska försöka komma ihåg de :)

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?