Lära känna ny häst

B

BamsePlutt

Hej allihop! Fick för några dagarn sen hem en "lånehäst" till mig och dottern.:) Det är en kompis som äger den men hon hinner inte riktigt med den. Så nu står hon hos oss, vi ska motionera henne och pyssla om henne ordentligt. Oxå ett bra tillfälle för dottern att prova på att ha egen häst, med allt ansvar som det innebär. Så vi är nöjda och glada:rofl:
Hur tycker ni att man ska göra i början med en ny häst? I hagen funkar allt kanon, hon kommer fram och hälsar, jättego är hon... Utanför hagen däremot är hon mer nipprig (fast inte elak eller dum på något vis), igår fick jag t.ex. inte in henne till stallet, fick "ge upp" halvvägs ner för alla nya saker var såå läbbiga. Så det blev en kort promenad utanför hagen istället för att bekanta sig lite grann med omgivningen. Idag tänkte jag ta med en annan häst in samtidigt - då kanske hon inte blir lika nipprig?
Vore glad och tacksam för lite råd och tips! Vill ju så gärna att dethär ska bli bra från början.:)
 
Sv: Lära känna ny häst

ut å gå tycker ja ä d bästa. skulle undvika å ta med annan häst till att börja med, detta för att ni ska lära känna varran utan grupptrycket. då får du åxå en klarare bild över hur stabil/instabil :devil: hästen är.

när ni börjar känna varandra lite bättre kan du sitta upp och rida, men håll dig till vägar (om ni rider ut) som hästen känner igen, tills dess att du/dottern känner att ni är kapabla att hantera hästen i alla situationer.

minsta lilla gråsten kan bli till ett monster om dom inte sett just den gråstenen, just där förut!!!!!!!:banana: ;) :idea: :devil: :rofl: :angel: :smirk: :cool:
 
Sv: Lära känna ny häst

Jodå - att minsta lilla gråsten kan vara läbbig om den inte legat där förut har jag upptäckt. Problemet är att det finns mängder av gråstenar hos oss, och en mängd andra saker oxå!:angel: Och allt är visst otäckt. Blir lite förvånad - hästen är kolugn hos min kompis, så jag trodde i min enfald att det skulle bli lugnt från början;) Men ack vad jag bedrog mig! Fast jag är egentligen inte orolig, det känns som om det kommer bli jättebra bara jag ger det lite tid.

På tal om gråstenar tänkte jag på kompisens dotter som var ute och gick i skogen med en shettis tror jag det var. På väg hem "fastnade" dom, kom inte förbi en sten bara för att den var vit. Ungen är ju envis som synden och var dessutom tvungen att gå förbi just den stenen för att komma hem. De blev kvar där i mer än en timme och ungen kom hem mer eller mindre söndergråten av ilska och frustration:crazy:
 
Sv: Lära känna ny häst

en shettis är en shettis är en shettis....... :crazy: va kan man mer säga om dom? :devil:

precis så va karisma när jag fick hem henne åxå! kolugn hos kristina och totalt upp i varv först två veckorna. började lugna ner sig lite då, med det tog nog ytterligare någon månad innan jag kände igen henne.

en flytt är ju trots allt en stor påfrestning på hästen och jag förstår dom åxå! tänk själv att helt totalt oförberedd åka till ett nytt jobb och folk vägrar å dela förmiddagskaffekakan med dig!!!!! :cry:
 
Sv: Lära känna ny häst

Jo... Vad jag funderat på är vad jag ska ha för strategi liksom... Dottern vill ju gärna komma igång så fort som möjligt men jag är ju mer typen som vill ta det lite lugnt. Om sanningen ska fram är jag kanske löjligt försiktig:angel: Fast jag vill ju gärna kunna få in henne i stallet utan större problem - vill ju pyssla om henne lite:smirk:

Jag har förresten en liten shettis, han har varit hos oss tre månader nu och det är faktiskt först nu som det känns som om han, och vi, har landat och lärt känna varandra ordentligt! Söt är han:rofl: , fast envis som synden ibland!

Tack för svar!
 
Sv: Lära känna ny häst

Ta det så lugnt som du behöver. Hästen känner om du blir stressad eller rädd och då kan det bli ännu värre.

Därmed inte sagt att ni inte ska göra något alls. In och ut från hagen ensam är väl en utmärkt övning att börja med. Se bara till att ha gott om tid, för du ska klara av det. Har du bestämt att ni ska in så ge inte upp!

Om dottern är lite tuffare än du (och du tror att hon klarar det) kan hon väl börja rida efter någon vecka, naturligtvis i sällskap av en hemmavan häst och ryttare.

Lycka till!
 
Sv: Lära känna ny häst

Måste bara få berätta... Dottern, i sällskap av mig, tog in henne igår. Hästrackarn reagerade inte på i princip något utan gick from som ett litet lamm:smirk: Vi pysslade lite i stallet och gick sen ut med henne igen. Inte en reaktion.
Idag gick vi in igen, mötte en stor traktor med släp på den pyttelilla vägen + två hästar med ett litet föl som gick löst + att det bålste som bara den idag vilket gjort att pressenningar fladdrade och grejer slamrade. Hon brydde sig inte alls, jo tittade lite men inte mer:)
Red lite lätt idag, ledde henne först runt i paddocken och sen ledde jag med dottern på. Efter en stund red dottern själv och fixade det galant:rofl:
Det är väl så att mamma (jag) är lite skraj och försiktig, behöver lite tid för att liksom hitta rätt. Så jag ska nog inte lägga mig i så mycket nu i början... Dottern verkar klara det bra mycket bättre än va jag gör! Så jag får nog hålla mig till min kära lilla shettis:angel: ett tag till!
 
Sv: Lära känna ny häst

:love: Förstår om du vill ta d lungt i början...men ibland är det faktiskt bättre att bara köra på. Då hittar hästen sin plats snabbare om den fattar vilka rutiner som gäller och vad som förväntas av den. :rofl: Du ska inte misströsta om du stöter på problem, det är en stor omställning. Jag flyttade min häst till ett annat stall, i tre veckor var han helt knäpp och ville inte vara ensam inne etc, något som aldrig varit ett problem innan. Jag fortsatte bara som vanligt kanske något mer bestämt och sen fann han sig i situationen och blev sitt vanliga goa jag igen! Lycka till! :banana:
 
Sv: Lära känna ny häst

Ta det med ro!!! Min häst som är lugnet själv i princip alla situationer, blev plötsligt en trippande, flåsande, hoppande osäker häst när jag flyttade till nytt stall. ANledningen var att de i nya stallet hade grisar som var döööläbbiga!!!
Nu går hon lugnt och sansat förbi dem, och är sitt gamla vanliga jag- så om din lånehäst var lugn på förra stället kommer den säkert att bli det, men det tar ett tag att installera sig på ett nytt ställe!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp