Lära in fot

Sv: Lära in fot

Okej tack, jag förstår. Just nu har hon precis lärt sig att söka sig till vänstersidan och följa med när jag flyttar mig. I förrgår ville hon enbart stå mitt emot mig och när jag flyttade mig så gick hon efter och ställde sig mitt emot mig. Så jag rör mig bara försiktigt för att ha henne med mig. Hon har ännu väldigt lätt att kliva av frammåt eller bakåt. Så jag tar det lite försiktigt så hon förstår :)

Fast da kanske du skulle befasta beteendet att sta kvar? Till och med min lilla som jag inte borjat med kloss traning riktigt annu planterar tassarna pa klossen och vagrar att flytta pa sig tills vi gjort nagot i alla fall.:p Jag ska se om jag kan fa till en video pa Miss Mandy senare i dag. Hunden som kan ga genom eld och vatten for en attondels kottbulle.:D

Nu vet jag inte hur du menar men jag kan ju gå ut ur rummet och hon går ändå och ställer sig på klossen och står där. Det är när jag rör mig runt klossen hon antingen står kvar, sätter sig, lägger sig eller så rör sig mitt emot mig. Men nu följer hon med mig. Jag kan lämna och hon står kvar. Om jag rör mig för mycket eller snabbt runt klossen kan hon kliva av den för att följa med en lättare väg. Därför går jag sakta med liten rörelse och kort sträcka för att befästa att hon ska röra sig med mig inte mitt emot mig. Det är första passet hon följer med mig i rörelsen istället för att gå mitt emot mig. Hur mycket krav menar du att jag ska ha? Jag vill ju bara leka lite försiktigt och ha henne med mig hela tiden. Känns dumt att börja med att röra till det mer innan detta är befäst.

Stå kvar på klossen gör hon. Hela tiden. Men gå kvar på klossen om jag rör mig för fort är svårare iomed att hon kan vilja gena och försöka fuska.

Se jättefint ut tycker jag! Kanske börjar du röra på dig lite tidigt, hon söker sig in till sin sida och du börjar röra dig innan hon hunnit in. Men hon hinner ifatt dig och ser ut att vara rak i kroppen sen och följer jättefint :) Vill du bara träna bakdelskontroll så spelar det nog ingen roll, men vill du använda klossen till att hitta positionen så hade jag varvat det du gör på filmen med att belöningsplacera så att hunden går av klossen så att den kan kliva upp igen och söka upp din sida, medan du står stilla bredvid klossen. Du kan ju börja med att kasta godisen åt sidan, så att hon inte behöver snurra så mycket på sig för att hamna rätt. Jag tycker att det ser ut som att hon söker sig till din sida redan innan du börjar röra dig, det ser ut som att hon har fattat :)

Tack för tipset! :) det är jättebra att du påpekar det. Jag vet ju som sagt inte om jag håller min position.jag tror anledningen till att jag börjar röra mig lite för tidigt är för att hon har lätt att sätta sig om jag står still, och då följer hon inte med när jag rör mig sedan. Så jag vill befästa själva följandet innan hon står still brevid nig iomed att hon sätter sig och sedan stannar. Står hon följer hon ju med. Men jag kanske ska träna lite mer på att vänta så hon står bredvid mig och sätter hon sig får jag vänta ut henne tills hon kommer. Men då brukar hon lägga sig, sen yla och sen gå för att sedan komma tillbaka och ställa sig med tassarna på klossen igen och sen söka min sida. så det känns ju inte omöjligt. :)

Jag brukar varva med att kasta godisarna och själv stå kvar, ska fortsätta med det och tänka att ja ska stå kvar längre så hon verkligen hinner ställa sig brevid mig och vänta där. :)

Jättefint! Sistaklicket var ju lite dumt, men det är bara att belöna, svära över sin klantighet och träna vidare :) Hon har uppenbarligen fattat att hon har en rumpa och det är ju alltid kul. Om du ställer dig en meter eller så från klossen, vad gör hon då? Kan hon snurra ändå? Om du tar bort klossen och går på samma sätt runt en fiktiv kloss, vad gör hon då? Följer hon dig och arbetar med rumpan ändå?

Du varierar arbetstiden mellan klicken bra. Du varierar även kriterierna för klick, tror jag. Och det behöver inte alls vara fel, om det är det man vill, men jag har en känsla av att det kanske inte var vad du hade tänkt? Jag utgår helt ifrån mig själv när jag gissar det, jag gör exakt likadant, jag är värdelös på planering och genomtänkta kriterier. Här kommer därför lite goda råd som jag själv borde ta till mig :nailbiting::p
Vad är det du vill uppnå med träningen? Kunna följa dig? Rak i position? Ingång? Uthållighet? Välj ett fokus för passet och belöna det. Om det är rakhet i rörelse du vill träna, så belöna det. Vill du att hon följer dig utan dröjsmål så fort du rör dig, så belöna det. Små steg, hög belöningsfrekvens.

Vill du träna ingång så tycker jag du ska bryta ut det beteendet, träna in säkerhet/flyt och sätta kommando på det. När hon snurrar in till sidan första gången så provar hon lite fram och tillbaka, kommer rätt, stannar i position och väntar (ser ut som att du fått bort sättandet! :)) och DÄR hade jag klickat och kastat iväg belöning, och sedan upprepat. Ingång nr två och tre är jättefina och hade definitivt fått ett klick av mig (ja, trean fick ju det). Som du gör nu så gör hunden en ingång - belöningen blir att du rör dig - hunden följer - klick och belöning. Kedjor är bra, men jag tror att du skulle tjäna på att bryta ner det, iaf om du vill ha en annan signal på ingång än just att du står bredvid en kloss (vilket iofs är världens bästa ingångssignal, men av nån anledning är den inte tillåten på tävling?).

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023