Sv: Lära in fot
Jättefint! Sistaklicket var ju lite dumt, men det är bara att belöna, svära över sin klantighet och träna vidare
Hon har uppenbarligen fattat att hon har en rumpa och det är ju alltid kul. Om du ställer dig en meter eller så från klossen, vad gör hon då? Kan hon snurra ändå? Om du tar bort klossen och går på samma sätt runt en fiktiv kloss, vad gör hon då? Följer hon dig och arbetar med rumpan ändå?
Du varierar arbetstiden mellan klicken bra. Du varierar även kriterierna för klick, tror jag. Och det behöver inte alls vara fel, om det är det man vill, men jag har en känsla av att det kanske inte var vad du hade tänkt? Jag utgår helt ifrån mig själv när jag gissar det, jag gör exakt likadant, jag är värdelös på planering och genomtänkta kriterier. Här kommer därför lite goda råd som jag själv borde ta till mig
Vad är det du vill uppnå med träningen? Kunna följa dig? Rak i position? Ingång? Uthållighet? Välj ett fokus för passet och belöna det. Om det är rakhet i rörelse du vill träna, så belöna det. Vill du att hon följer dig utan dröjsmål så fort du rör dig, så belöna det. Små steg, hög belöningsfrekvens.
Vill du träna ingång så tycker jag du ska bryta ut det beteendet, träna in säkerhet/flyt och sätta kommando på det. När hon snurrar in till sidan första gången så provar hon lite fram och tillbaka, kommer rätt, stannar i position och väntar (ser ut som att du fått bort sättandet!
) och DÄR hade jag klickat och kastat iväg belöning, och sedan upprepat. Ingång nr två och tre är jättefina och hade definitivt fått ett klick av mig (ja, trean fick ju det). Som du gör nu så gör hunden en ingång - belöningen blir att du rör dig - hunden följer - klick och belöning. Kedjor är bra, men jag tror att du skulle tjäna på att bryta ner det, iaf om du vill ha en annan signal på ingång än just att du står bredvid en kloss (vilket iofs är världens bästa ingångssignal, men av nån anledning är den inte tillåten på tävling?).