Lära in fot

Sv: Lära in fot

Han är ju så söööt! :D

Det där är ju en bra start! Och en rimlig längd på träning innan paus.
Han är förväntansfull och lite tassig, men verkar inte vara i närheten av att bli stressad och blockerad.

KL

Jag skulle ga tillbaka ett steg och lara in "tassar" sa att det ar klart forst. Nu forstar han inte ordet, han gar pa ditt kroppssprak. Om "tassar" betyder sta pa blocket oavsett var du star blir blocket helt klart mycket mer anvandbart och det blir lattare for honom att forsta vad du vill att han ska gora.

Sot som en karamell ar han i alla handelser.:D

Ja den där sötheten är en jäkla tur att han har:p
Han kan koncentrera sig mycket bättre med lådan, men jag märker mycket i filmen som jag tycker vi behöver tänka och träna på.
T.ex. hans initativ förmåga skulle jag önska vore högre, nu sätter han sig så fort han tror jag vill något. Jag skulle gärna se att han provar på mer själv.

Han är en väldigt kroppspråkig hund, jag har faktiskt väldigt svårt och lära in några kommandon alls. Vi har tragglat ca 1,5 år med att lära in ligg och det glömmer han ändå ofta bort.
Detta är också ett av våra grundproblem.
Det kan mycket väl vara så att jag går för fort fram, de hundar jag tränat innan har lärt sig på ungefär en gång. Jag är inte så van vid att inte allt händer på en gång.

Okay ... men du pratar for mycket och get honom inte tid att forsoka sjalv. Det gor jag ocksa sa jag forstar precis varifran det kommer.:p
For att han ska ta mer initiativ maste du vanta ut honom mer. Har du en godis som far honom att RIKTIGT ga loss? Eller hall upp maten, stall den pa diskbanken och borja traningen sa han ar hungrig nar ni tranar.;) Sedan sag vad du vill (tassar tex) ... v.a.n.t.a ... tills han gor en rorelse narmare klossen, klicka eller hitta ett ord som gar fortare an BRRRAAA, sa du kan markera mer exact vad som ar bra.
Sjalv har jag bade klicker och tva ord ... Yes! som ar som en klick och GOOOODDD som betyder att "just nu ar du ratt, hall den positionen sa kommer en godis eller lek". Just att vanta ut honom tror jag ar det viktigaste.

Men då måste man ju ha tålamod:eek:
Men jag förstår vad du menar! Jag ska prova och lägga mer band på mig:D

Jag ser en arbetsvillig hund :) Och jag ser att tvååringen inte stör hunden alls :)

Jag klickertränar och gillar shejping, så alla mina tips baseras på det tänket... något annat kan jag inte!

Bra längd på passet, men det är lite för lång tid mellan belöningarna, vilket han iofs fixar fint utan att tappa motivation, men jag tror att du får snabbare resultat av tätare belöningar. Jag tycker att du styr honom för mycket och hade gärna sett att han jobbade mer själv, men det är helt och hållet min åsikt och inget du behöver ta till dig om du vill träna på annat sätt än jag gör :)

Jag hade brutit ner det i mindre delar, först börjat med att träna in ett sug till klossen genom att belöna direkt han kliver upp. Kasta belöningen så han måste gå av för att hämta. Försök få till snabba repetitioner. Gå upp på kloss = godis = sug till klossen. Han förstår inte kommandot, och jag tror inte det behövs en muntlig signal, klossen i sig blir en signal.
Vissa hundar kan få för sig att kedja beteendet och ställa sig på klossen och därefter kasta sig av direkt för det är ju då man får belöning. När han börjar få flyt i att gå upp på klossen så kan du variera tiden innan belöning, så att han ibland får stå någon sekund. Tänk på att ha olika intervaller så att du inte bara gör längre och längre och längre. Fastna inte i detta steget, då riskerar du att få en hund som tror att den ska stå still på klossen.

Vid ungefär 1.20 så rör han flera gånger på baktassarna utan att få något för det. Jag hade belönat varenda litet tramp i början, för att sedan stretcha det. Jag tror iofs inte att han är medveten om att han rör sig, han följer nog bara dig. Testa att ställa dig mittemot hunden och vänta, vad gör den? Belöna minsta lilla ryckning i baktassen så blir han förhoppningsvis snart medveten om att han har baktassar. Fryser han bara kan du röra dig lite och belöna alla rörelser med baktassarna. Jag tror att det är lättare att stå mittemot av två anledningar. Dels så ser du hunden bättre och kan därför belöna bättre, dels så tror jag att man utövar mindre fysiskt tryck. Låter flummigt, men står man precis bredvid och rör sig mot hunden, så måste den ju flytta sig och behöver inte tänka på vad den gör, tror jag.

När jag lärde min dvärgpinscher att snurra på klossen lyckades jag lära henne att hon skulle följa klossens kanter med munnen. Hon snurrade jättefint, med sänkt huvud och munnen halvöppen. Jag fick börja om från början för att få rätt på det :)

Men träna med mig då!
Om Zito är snäll mot andra hundar (som är små, svarta, kastrerade och heter Ivan) kan vi ju träna typ när som helst.

Jag är bra på att döpa kommandon, van att klicka och shejpa och har en hungrig knashund med ärthjärna. Och så har dogorama två timmar till priset av en hela december, plus att jag har en gratistimme där... ;)

:nailbiting:
Nu är han jättesnäll, lite smårasist bara så om det finns en annan vit hund leker han hellre med den.
Så det är snarare jag som ska våga! Har inte tränat ihop med någon sedan briarden dog, eftersom vi är urkassa. Så om du lovar att inte mobbas?

Bra råd!
Men jag kan säga att du inte ska se andra fillmen jag har, där är det en tvååring som stör:p
Jag hade också sett att han hade jobbat mer själv, men som jag sa till hestflicka är jag för otålig. Jag vill att allt ska hända nu och direkt.
Men jag startade inte denna tråden för att få mindre att träna på så;)

Har du gjort 100 saker att göra med en låda?
http://www.clickertraining.com/node/167
http://www.youtube.com/watch?v=7Twat5pIMko

Ett bra sätt att minska initiativförmågan är att vänta på att hunden ska göra något - händer inget - hjälpa/visa hunden vad man ville. Perfekt sätt att lära hunden att vänta på hjälp. Jag VEET hur frestande det är att hjälpa den, jag gör också det felet allt för ofta, men man gör det bara svårare för sig själv.

Hade gärna lånat en störande tvååring ibland :D http://www.youtube.com/watch?v=dIrtRYOgVmc

Senast ändrad:

Känner igen mig, min är bara mindre lättstyrd:D
Men han går att använda till att ge belöning när jag vill variera hur han får godiset.

Nä, om jag ska vara snäll och inte mobbas så går det såklart inte :p

Sluta fjanta – jag är ju en asbra, rolig och mycket sympatisk person, och det är alltid roligare och bättre att träna tillsammans med någon.
Jag skriver till dig på facebook under helgen, så bokar vi en tid under veckan eller juligheten. :up:

Sluta fjanta – jag är ju en asbra, rolig och mycket sympatisk person, och det är alltid roligare och bättre att träna tillsammans med någon.
Jag skriver till dig på facebook under helgen, så bokar vi en tid under veckan eller juligheten. :up:

Vad fasen, jag och Ladda vill också träna med er! :D

Min kille är lite speciell, uppvuxen i hundgård i tyskland och jag tror det har tagit bort mycket av hans försökslust.
Försökte låta honom försöka helt själv halva på spåret, belöna steg mot lådan, nosning på den osv. Slutade att han bara la sig. Men sa till honom "tassar" då och sen lossnade det, han behövde ingen mer dirigering utan då började han försöka mer själv.
Sen började han med att sätta sig med tassarna på lådan (tror han känner sig trygg i att sitta) då bytte jag till en högre hink och gick lika bra det:)
Så han är nog lite trögare än genomsnittet att få igång, funkar bra med matte som vill ha resultat direkt:p

Då får matte träna på tålamodet :) Man får inte den hund man behöver :)

Backa kriterierna, belöna att titta mot lådan. Om ett kommando får honom i arbetsläge så är det ju bra. Låt honom upptäcka att han kan styra godisutdelningen enbart genom sina handlingar, så kommer det nog lossna. Men det kräver ju lite tålamod :p

Jo, lossnade lätt bara han började. Då körde han igång järnet! Belönade att titta på den med, men han blev bara låst. Men jag har vetat länge att vi har en lång väg att gå.

Han är nog precis hunden jag behöver:p Kanske inte den jag hade tänkt skaffa bara;)

Ja jag gjorde så hela tiden men så fort jag ville mer än ett steg så blev det frustration eller gå åt andra hållet :p men nu köper hon det.

Någon som har tips och vill ge lite feedback på det vi gör? Om det är rätt? Vet inte riktigt vart jag ska ha min position.
Hunden är 4,5 månader och vi började med klossträningen för lite mer än en vecka sedan. Tar det lite lugnt och känner oss för. Mest för att ha nåt kul att träna på som ger mer än typ vacker tass :p hon tycker att introduceringen på fot är svinroligt, att bara söka upp vänstersida , hållakontakt och belönas vid rätt position. Så det är roligt att prova utveckla det lite. Men skulle behöva lite feedback om vi gör rätt :)

www.youtube.com/watch?v=DoAFo1wZwYQ

Det ser väl bra ut :)

Jag har inte själv använt klossträning just för att hitta position utan använder det mer för att träna bakdelskontroll. Men när vi tränar så ser det ut ungefär såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=sD55569Axsw

Tänker att du kan vidareutveckla och få ut mer av träningen om du tänker mer rörelse och variation åt olika håll överlag och inte bara att hunden ska hitta rätt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023