Sv: Lära in fot
Jag ser en arbetsvillig hund
Och jag ser att tvååringen inte stör hunden alls
Jag klickertränar och gillar shejping, så alla mina tips baseras på det tänket... något annat kan jag inte!
Bra längd på passet, men det är lite för lång tid mellan belöningarna, vilket han iofs fixar fint utan att tappa motivation, men jag tror att du får snabbare resultat av tätare belöningar. Jag tycker att du styr honom för mycket och hade gärna sett att han jobbade mer själv, men det är helt och hållet min åsikt och inget du behöver ta till dig om du vill träna på annat sätt än jag gör
Jag hade brutit ner det i mindre delar, först börjat med att träna in ett sug till klossen genom att belöna direkt han kliver upp. Kasta belöningen så han måste gå av för att hämta. Försök få till snabba repetitioner. Gå upp på kloss = godis = sug till klossen. Han förstår inte kommandot, och jag tror inte det behövs en muntlig signal, klossen i sig blir en signal.
Vissa hundar kan få för sig att kedja beteendet och ställa sig på klossen och därefter kasta sig av direkt för det är ju då man får belöning. När han börjar få flyt i att gå upp på klossen så kan du variera tiden innan belöning, så att han ibland får stå någon sekund. Tänk på att ha olika intervaller så att du inte bara gör längre och längre och längre. Fastna inte i detta steget, då riskerar du att få en hund som tror att den ska stå still på klossen.
Vid ungefär 1.20 så rör han flera gånger på baktassarna utan att få något för det. Jag hade belönat varenda litet tramp i början, för att sedan stretcha det. Jag tror iofs inte att han är medveten om att han rör sig, han följer nog bara dig. Testa att ställa dig mittemot hunden och vänta, vad gör den? Belöna minsta lilla ryckning i baktassen så blir han förhoppningsvis snart medveten om att han har baktassar. Fryser han bara kan du röra dig lite och belöna alla rörelser med baktassarna. Jag tror att det är lättare att stå mittemot av två anledningar. Dels så ser du hunden bättre och kan därför belöna bättre, dels så tror jag att man utövar mindre fysiskt tryck. Låter flummigt, men står man precis bredvid och rör sig mot hunden, så måste den ju flytta sig och behöver inte tänka på vad den gör, tror jag.
När jag lärde min dvärgpinscher att snurra på klossen lyckades jag lära henne att hon skulle följa klossens kanter med munnen. Hon snurrade jättefint, med sänkt huvud och munnen halvöppen. Jag fick börja om från början för att få rätt på det