Lära in fot

Sv: Lära in fot

Hm.. brukar tvååringen vara med? Jag tänker att det kanske kan varva upp? Hunden måste ha koll på barnet, blir splittrad och får svårt att fokusera? Superbra störningsträning är det ju iofs :p

Jag vet inte hur du tränar, men upplever att rekvisita, som tex din hink, underlättar för hunden om den har lite svårt att fokusera. Det blir liksom en ledtråd och påminnelse om vad den ska göra, tror jag. :)

Tack så mycket! Hur börjar man lämpligast att träna in koden klossen efter att de lärt sig stå stilla med framtassarna på? Känns som en lämplig aktiveringsgrej att börja med :)

Fryser hunden totalt med baktassarna, eller rör den på dem något, trampar, lyfter? Belöna minsta lilla rörelse med baktassarna. Om den inte rör på tassarna, gör den någon viktskiftning bak? Belöna det isåfall. Om det behövs, rör på dig själv lite försiktigt (viktförskjutning, ev litet steg) för att få hunden att lossa bakben. När dom väl fattar att det är bakbenen det handlar om brukar det gå fort.

Vilken toppentråd!
Jag har försökt klicka in fotgåendet under promenader (enbart), vilket har gått sisådär. Här fick jag helt plötsligt en massa tips på hur jag kan effektivisera träningen :)

Svarar både dig och soom.

Han fryser fast totalt, varken kliver av eller rör sig. Har provat att vänta ut honom, röra mig lite och vara superglad och positiv. Har även försökt att "peta" på honom så han kunde flytta sig något så jag kunde klicka o belöna i massor men det går inte.

Fria följet börjar gå bra, men han har ibland tendens till att flyta ut något med bakdelen. Även sitt kan vara något snett. Blev rekommenderad att prova klossträning så han kan lära sig att ha mer koll på bakdelen, men det är som sagt inte lätt.

Tvååringen brukar alltid vara med,så självklart stör han men jag tycker Zito kopplar bort honom.
Tror också att rekvisitan gör det lättare, och att han är väldigt "tassig" överlag:p

Då tycker jag du ska prova med en annan övning! T ex att hunden ska gå sidlänges på en planka istället (frambenen på plankan, bakbenen på marken). Då kan du locka med lite godis så hunden rör både fram och bakdel. Låga kriterier i början så hunden kommer igång!

Billy kan också bli överladdad av träning och belöning, så jag jobbar mycket med extern belöning, "flerstegsbelöning" och omvänt lockande. Det gör det enklare för honom att fokusera och att inte bygga upp de där hysteriska förväntningarna.

Extern belöning, det använder vi när jag har träningskompis som kan belöna, annars fuskar Billy gärna.

Flerstegsbelöning är egentligen en variant av extern belöning, men vi gör den när vi tränar själva.
Så här gör vi då: "Moment - "Bra!" - Jag kastar leksak - Billy springer efter och fångar den - Jag kallar in - Han kommer tillbaka - Jag belönar med godis - Vi fortsätter träningen." Med det här sättet får han både ett avbrott och en urladdning när han springer efter leksaken, samtidigt som han håller motivationen uppe och gärna fortsätter jobba efteråt. Leksaken betyder "Duktig hund, där tar vi en paus!" och godiset betyder "Bra, nu kör vi lite till!"

Omvänt lockande är helt fantastiskt, näääästan magiskt. Perfekt när vi tränar stadga!
Jag använder det med Billy när vi burtränar: http://www.youtube.com/watch?v=SAdqJdi9WFY
Googla loss, det finns massor att läsa och en hel del på youtube :)

Jag håller på att lära min valp fot med målet att det ska bli tävlingsfot utav det. Jag kör följande övningar:

*Kontaktövningar klick+godis när hon:
1)spontant tittar på mig
2) söker upp mig när jag står med vänd rygg
3) följer efter mig
4) sitter framför mig med ögonkontakt
5) står framför med ögonkontakt
6) när jag går baklänges och hon följer efter

*Bakdelskontroll:
"Snurra runt"
Backa
Klossträning

Positionsövningar:
Komma in i rätt position genom att gå bakom mig
Komma in i rätt position genom att gå i en U-sväng vid min sida
Komma in i rätt position när jag går baklänges och vänder så att hon kommer på min vänstra sida
Hålla positionen när jag går framåt, detta har vi övat genom att gå längs en vägg

Här är några filmer på hur de olika övningarna vi gör ser ut:

"Gå bakom":
http://youtu.be/RJX2rTMULVc

http://youtu.be/X6ikPROfr28

Klossen(här är hon kanske 3 månader gammal och det här är ett utav första passen):
http://youtu.be/SFt7m5FEZ-g

Gå intill vägg:
http://youtu.be/ooR6gT3KzSQ

Är inget proffs och hon är bara fyra månader, men såhär gör jag iallfall och det funkar bra :)

Vad kul att alla lägger in tips och filmer på ganaska basic nivå så en som jag som är helt grön också får lite inblick :)

Jag har aldrig nosat ens på tävlingslydnad för det känns så jäkla svårt. Men nu när man börjar bryta isär det är så verkar det ju bara sjukt kul!! :) Och just att det finns lite basic man kan börja med för att det är nyttigt.

Håller med cillamuffins om att testa planka istället! Prova att sätta en godis framför näsan på hunden och få den att röra sig på det viset i början. Belöna minsta lilla rörelse med bakbenen!

Kan hunden backa? Isåfall lär den backa upp på något, tex en matta, så blir den kanske lite mer medveten om att den har en bakdel.

Testa att träna utan tvååringen en gång och se om det påverkar hunden? Det kanske inte gör någon skillnad alls, eller så gör det och då vet du det :)

Det gör ingen skillnad, men gjorde skillnad att ha frykens golden i huset, då gick han upp helt själv på lådan för att undvika att max fick allt godiset:p

*kl*

Något bra tips hur man får hunden att börja söka sig till min vänstersida under klossträningen? Hon går runt väldigt fint men vill gärna vara mitt emot mig. Så finns det något bra knep hur man får dem att börja söka sig närmare? :)

KL:

Ser att flera rekommenderar klossträning men jag fattar inte grejen. Tycker det låter omständigt att använda en kloss för att få hunden att göra en rörelse som den lika gärna kan göra på plan mark. Vad är det jag missar?

Du missar att om hunden star pa nagot forstar den rorelsen mycket battre. Jag anvander inte kloss, men en rund gummi "hast mat-skal" som jag har upp och ner och de far sta pa. Har kallas det 'target' och jag kan skicka hunden till en 'target', som har sjunkit och numera ar en platta for den stora hunden, medan valpis behover bunken for att veta att hon star pa nagot. (Rottisar ar inte sarskilt kansliga eller observanta:o)
Jag anvander tva targets for att trana hopp ... och jag tranar att svanga i fot possition med target. Jag star vid hundens sida och anvander klicker/marker for att tala om nar hon gor ratt och svanger rumpan runt nar jag stiger runt. Om mina hundar inte hade en upphojd target ar de sa godis motiverade att de inte ens marker var de har tassarna, att den ar upphojd gor det glasklart vad jag belonar.

Det låter som att hunden snurrar bara när du också rör dig? Lär den att snurra när du står still. Placera dig sen till höger om klossen och belöna hunden när den snurrar åt höger (dvs mot din vänstersida). Då hamnar hunden automatiskt i position, eftersom det tar stopp när den hamnat rätt :)

Ja precis så blir det. Har idag försökt få henne att röra sig utan att jag flyttar på mig men hon tar bara något steg åt sidan och blir sedan frustrerad. Sätter sig, lägger sig, skäller, hoppar osv. Står jag bara still och väntar ut henne återtar hon position framför mig stående med framtassarna på klossen, och tar ett steg mot min vänstersida. Klickar och då får jag börja om. Försöker jag få ett steg till så börjar hon prova allt annat igen, sitt ligg, hoppa osv.

Men det blir ju bättre så det är väl bara ha tålamod och fortsätta. Hon rättar ju till sig av sig själv tillslut. Men svårt att få henne fortsätta att flytta sig mot min vänster utan att hon blir frustrerad.

Fast for henne ar det en ny ovning sa om du borjar med att belona vid forsta steg sidledes mot dig far du henne snart att komma in hela vagen.
Med Miss Mandy ar det lite tvart om. Om jag star precis mitt emot sa hukar hon sig lite och vantar pa indikation at vilket hall hon ska snurra sedan far hon runt som om hon fatt fnatt. Eller om hon ar vid min vanstra sida sa suger hon sig fast som en igel och lamnar inget rum emellan alls.:p
SA ... just nu kom jag pa att vi kan kora lite pa hoger sida ocksa, det skadar ju inte, och valpis studerar sa valdigt allvarligt nar vi jobbar och vissa saker lar hon sig helt klart fran att titta pa Mandy. Att sta p klossen tillexempel.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023