Lära in att sitta framför?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har kört fast lite i träningen :D

Nu är planen att tävla rallylydnad med unga dåren, och då behöver hon kunna gå från att vara i fotposition till att sitta framför mig, sedan gå runt mig och sätta sig på min vänstra sida igen. (om jag förstått det rätt :angel:)

I alla fall, hunden vill inte sitta framför! Hon är så inkörd på att man hela tiden ska vara på min vänstra sida att det inte ens går att leda henne fram, och om jag försöker shejpa fram något så testar hon inte att sätta sig framför, utan gör allt förutom just det..

Jag har insett nu att hon, om hon redan är framför, går att lura till en framförposition om jag leder med högra handen ut mot höger, så att hon inte hinner hamna på min vänstersida innan hon sätter sig. Meen, hon tänker ju inte jättemycket på vad hon faktiskt gör med den metoden och inlärningen går extremt segt.

Vad sjutton ska jag göra? :D

Sv: Lära in att sitta framför?

Handtecken har väl dom flesta på den övningen, så det är väl ganska klokt! Lär henne följa handen på kommando typ :)

Mina hundar som tränats enbart i "vanlig" lydnad är enormt inkörda på att sitta på vänster sida i utgångsposition, sen fick jag för mig att testa några rallylydnadsmoment med ena gamlingen och han tyckte att det där med framför var helkonstigt men med hjälp av handtarget så gick det faktiskt riktigt smidigt att lära in, så det kan nog vara en idé att testa det. :)

Senast ändrad:

I mina kurser lär jag alltid ut det genom att låta föraren backa, tillsammans med handkommando.
Utgå från vanlig fotposition, men handtarget för du hunden så den står framför dig, backa genast ha kvar handen för target.

När hunden är rak framför dig kommenderar du sitt.
Sen är det bara att minska på backstegen för att sas räta upp hunden. I nybörjarklass är det tillåtet att ta ett steg bakåt.

I nybörjarklass är det tillåtet att ta ett steg bakåt.

Fast det är det väl ändå inte :confused:!? Min sambo tävlar rallylydnad, och alla domare har varje gång poängterat att det är viktigt att de INTE tar nägra som helst steg (eller ens flyttar fötterna) när de har påbörjat en skylt?

TS:

Vi använder handtarget/pekfingertarget när vi ska få hundarna att gå in framför från utgångsposition. Tillbaka till utgångsposition med vänster ingång = kommando "hit" alt pekfingertarget, med höger ingång handtarget.

Senast ändrad:

Har har vi ipo ingangar sa det ska sittas framfor;) Jag larde in det med godis i munnen (ost ar bra ... mest anvander jag extra lagrad cheddar, det stoppar jag garna i munnen och Mandy alskar det) och 'spotta' nar hon sitter rakt.
Fran fotpossition till framfor ar enklast att 'lure' med en godis i handen samtidigt som du i borjan tar ett par steg bakat. Sedan spotta nar hon ar dar du vill ha henne.

I mina kurser lär jag alltid ut det genom att låta föraren backa, tillsammans med handkommando.
Utgå från vanlig fotposition, men handtarget för du hunden så den står framför dig, backa genast ha kvar handen för target.

När hunden är rak framför dig kommenderar du sitt.
Sen är det bara att minska på backstegen för att sas räta upp hunden. I nybörjarklass är det tillåtet att ta ett steg bakåt.

+1 för tipsen. Dock föredrar jag att lära in front så blir det som ett nytt kommando :)

Däremot får man inte inte inte ta ett steg tillbaka i nybörjarklass. Har precis varit ute och tävlat min 3e tävling och alla domare hittills har skarpt påpekat att vi absolut inte får göra det.
På sin höjd ta ett hjälpsteg framåt och sedan ta fram andra foten också (hoppas någon hängde med där..) backa får man i alla fall inte göra! :)

Däremot kan det ha varit att man fick ta hjälpsteg i det gamla reglerna, men det är jag för ny för att uttala mig om (då jag började träna i våras med nya regler).

Blandrastik; tävlar du någonting? I vilket område? Hade varit kul att veta om man setts någon gång :p

Det var hjälpsteget jag tänkte på, otydligt av mig!

Bor i småland, inte så många tävlingar häromkring, tävlade upp till fortsättning innan det blev off. Har bara hunnit med två nybörjare nu i somras nere i skåne. Måste lura hit nån domare....

*delvis KL*

Tack för alla tips! Jag ska sätta mig imorgon efter släphareträningen och fundera ut en plan för hur vi ska träna.

Kom på ikväll när jag pratade lite med en vän att Wahidah ju faktiskt är skendräktig nu också, med svullna juver osv.. Förra skendräktigheten blev hon som en zombie, nu är hon faktiskt pigg och vill hålla igång, men jag ska nog inte vara speciellt förvånad över att inlärningen går långsammare nu än vad den brukar göra. Men ja, med en tydlig plan går det ju garanterat lättare :D

Mandy blir skendraktig varje gang ocksa:crazy: Jag har lart mig att pa vintern nar det ar kallt funkar hon fortfarande som en normal hund (Nar jag var i Svrige fick jag hora att hon har DAMP ... och harom dagen tyckte nagon pa IPO klubben att hon ar en Malle forkladd till rottis. LOL) men pa sommaren nar det ar varmt ar hon seg som tuggumi ...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 120
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka