lära hunden att gå fint..

S

skogsbo

.. ja som rubriken lyder, skulle gärna vela lära min hund att hon ska gå fint brevid mig.. inte vara där framme och dra, att om jag vill så ska hon vara brevid mig. men hur ska jag göra?
hon har inte uppmärksamheten på mig om jag inte ha godis och hon bara hoppar hela tiden.. vad ska jag göra?:confused:
det är svårt att lära då jag inte vet hur jag ska lära..
då blir jag bara fel och det blir fel mellan oss... ja ..

tacksam för svar
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Jag tycker du ska kontakta en brukshundsklubb och anmäla dig till en lydnadskurs. Men får du massa olika tips här på buke hur du ska göra så bestäm dig för ett som du tror passar din hund för provar du alla tips så har du en hund som garanterat blir snurrig i huvudet.
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Jag tycker du ska kontakta en brukshundsklubb och anmäla dig till en lydnadskurs. Men får du massa olika tips här på buke hur du ska göra så bestäm dig för ett som du tror passar din hund för provar du alla tips så har du en hund som garanterat blir snurrig i huvudet.

Jag håller nog med om det. Anmäl dig till en lydnadskurs eller valpkurs om det var en valp du hade.
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Ett bra tips är att gå på kurs, vill du hellre träna hemma är tipset att skaffa boken "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas

Jag har inte kläst den själv, men många rekommenderar hennes böcker.
 
Sv: lära hunden att gå fint..

okej tack så mkt för tipsen :D
väntar nog ett tag med det där att gå fint i koppel:p

jo de vore ju bra me en hundkurs, men det värsta är att dom inte har några sånna så nära just höromkring. men jag och en kompis letar vidare :D:banana:
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Om du Googlar på tex: Lära hunden gå fint i koppel eller liknande, så får du upp en del information som kan vara en start.
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Kakis förslag var annars väldigt bra, finns även andra böcker som hjälper en att lära en själv att lära hunden, kolla på canis.se
 
Sv: lära hunden att gå fint..

Jag skaffade ny hund häromveckan, dalmatiner (som sägs vara omöjlig att kunna lära gå snyggt i koppel).
Hon hade det senaste halvåret bara suttit i hundgård och var därför väldigt ovan när jag skulle ut med henne i koppel.
Hon drog som en stolle!
Men så fort hon drog i kopplet så vände jag mig bara om och gick åt andra hållet, förhoppningsvis kom hon då upp vid min vänstra sida ett ögonblick innan hon började dra igen, och då gällde det att belöna och berömma, mycket!
Det gäller ju att man har tid med att springa fram och tillbaka, men var bara envis så borde det lösa sig. Dock fungerar det inte på alla hundar, men du kan ju alltid försöka.

Hon har lärt sig att sluta dra på bara en vecka, och det är jag jätteglad över.
 
Sv: lära hunden att gå fint..

.. ja som rubriken lyder, skulle gärna vela lära min hund att hon ska gå fint brevid mig.. inte vara där framme och dra, att om jag vill så ska hon vara brevid mig. men hur ska jag göra?
hon har inte uppmärksamheten på mig om jag inte ha godis och hon bara hoppar hela tiden.. vad ska jag göra?:confused:
det är svårt att lära då jag inte vet hur jag ska lära..
då blir jag bara fel och det blir fel mellan oss... ja ..

tacksam för svar

Få hjälp med att "bryta" felbetéendet, SBK, SSK, SHU osv har kurser för allt.

Det låter som din hund är "svårmotiverad" och har kort konsentrationsspann, då kan jag varmt rekomendera klicker:love:

Gå en klickerkurs!! Det hjälpte mig o min BC som tyckte att inget i världen är roligare än får:bump: Med klicker så ökade vi focus på mig och mitt liv är nu mera mycket enklare:banana:

Lycka Till!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp