Jag har inte kommit på att oroa mig för en del av de saker som du tar upp, kanske det är därför det har fungerat bra för oss :-) Jag köpte ett nedmonterat hemmabygge som var gjort i tryckimpregnerat trä och byggde ut med fler sektioner för att få en rätt stor rastgård, 40 kvm. Vi placerade den längs med rätt stora buskar som ger vindskydd från den vanligaste vindriktningen samt ett träd som ger skugga och lite "tak" över delar av gården. La plattor på en del, behöll gräs på en del. Två kojor, var och en stor nog att rymma båda hundarna vid behov. De två som inte lever längre delade gärna koja vintertid. Annars har det varierat väldigt hur de väljer att sova. Upphöjd liggplats/liggbord finns dels en trädgårdssoffa som unghunden gillar och en "förstugkvist" till en av kojorna.
Jag har varit noga med att själv vara där, sitta och fika, krypa in i kojorna och sitta där och mysa, göra roliga och mysiga grejer i hundgården så att den är en trygg och trevlig plats. Vi ger gärna godissök eller ben ute och har inte haft några problem med bråk vad vi vet. Jag tycker att hundarna lika gärna kan vara i hundgård hos mig som att vara i hundgård på något dagis. De har det bra och verkar trivas.
Saker som har hänt: Z blev ormbiten en gång. Busig unghund ställer till det ibland, ålade sig ut genom gallret som liten (vilket ledde till att vi satte kompostnät nederst). Vattenskålen blev utvält några gånger vilket ledde till att jag nu har en 6 l gammal avlagd kastrull som vattenskål, den kånkar de inte omkring på i första taget. Gräsmattan vid entrén blir väldigt dålig och geggig, har lagt plattor men ska lägga ännu fler.
Mina grannar är inte så känsliga så det har inte varit några kla