Lära hundar stå i hundgård

lady_vip

Trådstartare
Vi har lite bekymmer, ibland mer än lite, med hundvakt. Tyvärr har vi inget vettigt hunddagis i närheten (det finns ett, jag har mailat en förfrågan, men av olika anledningar är det inte optimalt) så jag har börjat fundera på att smälla upp hundgård hos mina föräldrar som bor 5 minuter från oss.

Jag är verkligen ingen hundgårdsmänniska, ogillar att de ska stå obevakade även om min mamma tar ut dem när hon är hemma på lunch. Min stora har jätteproblem med att lämnas själv, men ute kan hon stå utan problem (lämnas i långlina ibland när jag rider, under uppsikt) och därför har jag lite hopp till hundgård.

Men...
Mina rädslor är
- Att hundarna ska bli stulna
- Att de ska frysa
- Att hundarna ska ta sig ut
- Att de ska stå i misär och dö, typ...

Jag kunde ha med dem på jobbet innan, men så fick vi en värdelös intehahundpåjobbet-policy och sambon har också bytt jobb som gjort att han inte kan ha hundarna så mycket. Innan jobbade han kväll och jag dag, så hundarna behövde passning ytterst få timmar i veckan. Nu lappar vi ihop med min pappa som har dem varannan vecka och sambons föräldrar som har dem några dagar den andra veckan. Och jag smugglar dem till jobbet några dagar i veckan :o.
Hundgård hade dessutom gjort att min pappa inte blivit så låst när han har dem - den stora kan inte lämnas någonting, hon river huset...

Iaf, hur gör jag en BRA hundgård? Kan det ens funka? Den måste vara utbrytningssäker och även inbrottssäker för att mina nerver ska tåla det. Hur vänjer man hundarna till att acceptera läget? Sysselsättning?

Ge mig alla tips ni har!

Vi har lite bekymmer, ibland mer än lite, med hundvakt. Tyvärr har vi inget vettigt hunddagis i närheten (det finns ett, jag har mailat en förfrågan, men av olika anledningar är det inte optimalt) så jag har börjat fundera på att smälla upp hundgård hos mina föräldrar som bor 5 minuter från oss.

Jag är verkligen ingen hundgårdsmänniska, ogillar att de ska stå obevakade även om min mamma tar ut dem när hon är hemma på lunch. Min stora har jätteproblem med att lämnas själv, men ute kan hon stå utan problem (lämnas i långlina ibland när jag rider, under uppsikt) och därför har jag lite hopp till hundgård.

Men...
Mina rädslor är
- Att de ska frysa

Jag kunde ha med dem på jobbet innan, men så fick vi en värdelös intehahundpåjobbet-policy och sambon har också bytt jobb som gjort att han inte kan ha hundarna så mycket. Innan jobbade han kväll och jag dag, så hundarna behövde passning ytterst få timmar i veckan. Nu lappar vi ihop med min pappa som har dem varannan vecka och sambons föräldrar som har dem några dagar den andra veckan. Och jag smugglar dem till jobbet några dagar i veckan :o.
Hundgård hade dessutom gjort att min pappa inte blivit så låst när han har dem - den stora kan inte lämnas någonting, hon river huset...

Iaf, hur gör jag en BRA hundgård? Kan det ens funka? Den måste vara utbrytningssäker och även inbrottssäker för att mina nerver ska tåla det. Hur vänjer man hundarna till att acceptera läget? Sysselsättning?

Ge mig alla tips ni har!

gjuten platta, någon slags koja, rejält galler, även tak.. och så rejäl grind, eller ingen grind utan bara ingång via kojan.. Då är det utbrottssäkert. Allt går att bryta sig in i om man bara vill, det är bara mer eller mindre jobbigt.

Resterande får någon annan svara på, men rent generellt är jag anti mot att ha flera hundar tillsammans med leksaker/mat obevakade. Även dom bästa vänner kan bli ovänner..

Uppvärmt hundhus. Tak över halva utegården för sol/regnskydd. En upphöjd liggplats under takdelen och en upphöjd i den "fria" delen. Väldrenerat med matta och sen grovt grus så marken hålls torr från vatten och ev urin.
En vindvägg på den sida som vinden oftast ligger på. Även bra som solskydd. Stadigt nätgaller med låsbar dörr. Telefonnummer på dörren ifall någon anser sig behöva ringa dig.

Mina har inga leksaker, bara vatten, flera liggställen, tak, vindskydd och en tillräckligt stor uppvärmd "koja".

Jag har en rymningssäkrad hundgård, viltnät med små maskor nedtill så att inga smådjur kommer in. I botten har jag fäst ihop det med fårnät som ligger invikt mot hundgården och över fårnätet ligger gummimatta(begagnade transportband, ca 1 m breda, 2 cm tjocka och X antal meter långa stycken som väger uppåt 100 kg vardera). Innanför det är det naturmark med jord, gräs och stenar. Det uppmuntrar till grävande på rätt ställe! Totalt är hundgården nu på ca 200 m2, med en del aktiveringsleksaker och "hinder".

Jag har lärt mina att uppskatta den genom att helt enkelt vara med dem en hel del där inne till att börja med. Att visa att den är helt ok att "bara vara" i även för oss tvåbeningar gjorde att de snabbt tyckte den var trevlig. Det är värt väldigt mycket att man sitter där med dem nån timme här och var, eller som jag, gräver odlingsbäddar;)

Utöver gemensam vila där så gömmer jag en del godis, gör lite balansövningar och bara töntar och leker ihop i största allmänhet.

@Emmahpemma

Det beror nog på hur flocken är. Mina fyra ligger utan problem i caddyskåpet i tre timmar med var sitt köttben utan att det är minsta antydan till konflikt. Har inga som helst tveksamheter att lämna dem tillsammans i hundgården med detsamma.

@Migo , du känner inte för att komma hit och bygga hundgård:angel:
Viltstängslet, du är inte rädd för att de ska hänga sig i de större öglorna?

Gjuten platta, alternativ galler i botten innan underlaget av gräs/jord/sand. Grovt galler och hänglås på grinden. Har själv aldrig haft hundgård, men känner ett antal människor som har.

En hund fryser inte så lätt om de kan röra sig, om det inte är riktigt oväder/smällkallt eller de är väldigt dåligt pälsade ( typ nakenhund). En isolerad koja, med frigolitbotten och kanske lite halm och ett mysigt täcke på detta borde räcka. Plastflikar i form av "draperi" eller typ "hundlucka" för att hålla värsta kylan/regnovädret ute. Som föregående skriver inga leksaker och ben att bråka om, men gärna någon form av aktivitet ( ett upphängt bildäck/rep att kampa med, någon stock eller sten att klättra eller hoppa över eller någon bänk/sittplats lite högre upp än markplan för att kunna spana på omgivningen).

Vatten kanske funkar att hänga upp inne i kojan så skålen inte går att välta eller fryser på vintern. Tänker mig en stålställning som skruvas upp och skålen hängs i ställningen.

Hur man får en hund att acceptera en hundgård vet jag dock inte, men vad jag förstår så har du mer än en hund. Det är INTE synd om dem att gå i hundgård några timmar om dagen, och ja, det gäller väl att vänja dem sakta men säkert med lite längre och längre tid efter hand. Gör man hundgården och vistelsen trevlig för hunden/hundarna från början så tror jag de tycker mer om att vara där än bli ensam lämnade hemma faktiskt.

Jag bor själv i lägenhet, men hade önskat att jag hade ett hundgårdsalternativ de få timmar min hund är själv ibland :-)

Haha, mina är så snälla så de skulle aldrig komma på tanken att ens luta sig mot nätet :o

Rutorna som hundarna når är bara precis stora nog att få in en hand, så är inte så orolig. Xets schäfer hade aldrig lyckats trycka in huvudet där...

Visst kan jag komma och bygga hundgård. Men det kostar;)

Tack för alla tips. Jag får fundera över detta noga känner jag. Nu fram till sommaren löser vi det med hjälp av dagis, men jag känner att hundarna kan lika gärna stå "hemma" i hundgård som på dagis i hundgård... Hon har dessutom kattpensionat och min ena hatar katter:eek:

Gjuta platta känns lite väl drastiskt, men någon typ av nät/botten är ett måste, precis som någon typ av tak. Ska kolla om jag kan få tag på koja och sektioner via vänner. Resten tror jag vi har hemma.

Över vintern får vi nog lösa det hela via hundvakter igen, men de borde kunna vara ute iaf till oktober.

Tack för alla tips. Jag får fundera över detta noga känner jag. Nu fram till sommaren löser vi det med hjälp av dagis, men jag känner att hundarna kan lika gärna stå "hemma" i hundgård som på dagis i hundgård... Hon har dessutom kattpensionat och min ena hatar katter:eek:

Gjuta platta känns lite väl drastiskt, men någon typ av nät/botten är ett måste, precis som någon typ av tak. Ska kolla om jag kan få tag på koja och sektioner via vänner. Resten tror jag vi har hemma.

Över vintern får vi nog lösa det hela via hundvakter igen, men de borde kunna vara ute iaf till oktober.

Vi grävde ur för vår hundgård, fyllde med grövre fyll i botten, la grova stolpar runt om och sedan singel på en del och gräs på en. De har grävt i gräset på ett ställe men det är inte kul när det bara blir grova stenar. De uppskattar gräset när det är varmare ute, svalkar bättre än singel att ligga på! Vi har Gunnebonät på hälften och plank på resten. Ordentlig grind som går att låsa!

Vindskydd/solskydd, upphöjda liggplatser, isolerad koja eller hundhus.

Mallen gillade inte hundgården i början, men vi har varit där tillsammans och bara varit, de får alltid något gott när de går dit och detta fattade hon snabbt. Hundgård betyder för henne nu att man får något gott samt att det faktiskt är ett bra ställe att ha utkik ifrån! Hon uppskattar bänken mycket och kan sitta långa stunder på den och bara spana.

Jag lämnar mina med ben i hundgården, de har även leksaker.

Våra står en del i hundgård dagtid, och trivs mycket bättre ute än inne.
Dom har full uppsikt på gården, har alltid något att titta på, kan slappa/springa runt hur de vill osv.

Vi har grävt ner stockar runt om som vi skruvat fast gallret i (har sektioner), och sedan fyllt på med sten och grus. Det gör det åtminstone lite svårare att gräva sig ur, men jag har kompisar som säkrat upp extra genom att gräva ner galler runt om också, så att hundarna behöver gräva åtminstone en meter innan de kommer ner till ren jord. Bra alternativ till att gjuta platta.

Våra hundar har kojorna inne i garaget, och när vi renoverade huset fick vi golvvärme och parkett över som vi lade in hos dom, så dom har det gött där inne även när det är smällkallt ute :)

Vi har våra åtskilda i gården, har tre sektioner. Är inte så rädd för slagsmål mellan hundarna vi har nu, men smidigt om inte annat vid löptider när man har tik och hane.

Men...
Mina rädslor är
- Att de ska frysa

Ge mig alla tips ni har!

Vi har nät i botten och grus över, visst provar dom att gräva men dom tar sig ingenstans *s*
Utöver så har dom 1 hundkoja och en kabeltrumma att ligga inuti.
Dom har 5 liggplatser varav 1 är en trall som sambon byggde precis vid dörren där det blir som skitigast annars.
Våra jyckar älskar sin hundgård, den är byggd så det finns både sol och skugga hela tiden.
Ben och lite leksaker finns, dom leker och härjar ena stunden.. sen ligger fauven i solen och sover..
jämten ligger gärna på hundgårdstaket och har koll medans golden ligger och snarkar där det för stunden passar.

Många ser hundgård som ett dåligt alternativ, jag supergillar det!
Hundarna kan vara med ute medans man stökar/fikar etc och man behöver inte ha stenkoll
på vad dom gör hela tiden.
Det ger stimulans då det alltid finns något som rör sig och spana på, iaf här då skogen är runt knuten
och ett tättbyggt villaområde.

@Migo - du som har en stor hundgård.. Hur är ditt staket i hundgården byggt? Har du sektioner eller "löst" nät?
För jag tänker att det knappast kan vara en jämn yta när din hundgård är stor?

Jag vill bygga en hundgård här och funderar på att använda en överbliven hage som ligger bakom vårt hus. Men det är dels berg och väldigt sluttande mark på sina delar så jag vet inte riktigt hur man bäst gör med staketet.. Sektioner känns svårt att få bra?

Vi har byggt i vinkel kring ladugårdsgaveln, på så vis är en del av hundgården alltid i skugga. Så har vi öppning in genom väggen och innanför finns dels en "box" och dels en isolerad koja med golvvärme. De kan alltså välja om de bara vill ligga inomhus i boxen eller gå vidare in i kojan.

Mina gräver inte, så vi har inget galler eller så i botten. Ingen särskild botten heller, gräset och gruset som fanns i blandade skurar är kvar. Det är nog totalt 30-40 kvm så de har gott om plats, och det finns plats att klämma in en hund till utan problem om jag vill det. Det finns en "veranda" som är upphöjd där de gärna ligger och spanar.

I övrigt ställer jag ut vatten och så får de varsin kong när vi går. Den räcker bara just för att de ska tycka det är positivt att gå in i hundgården och att de har lite att fixa med precis när vi åker.

Stängslet är galvat nät uppspikat i fyrkantiga ramar av tryckimpregnerat virke. Basen är uppbyggd av 4"*4" också impregnerat. Då marken sluttar varierar basen i höjd mellan 5-40 cm. Där stängslet är som lägst är det ca 2.20.

Det skulle vara enkelt att sätta ett hänglås på grinden in och på dörren in till box och hundkoja om jag ville. Ingen lyfter 40 kg hund över stängslet så det oroar jag mig inte för....

Det var nån på en sida som hade byggt en jättefin hundgård i anslutning till husets källare ...hundarna gíck upp på en ramp för att komma ut i hundgården ...sen hade dom kojor och liggplatser i själva hundgården också, den var så himla fin men jag hitta den inte :(

Ja precis, jag kan se om jag kan fixa ett foto. Det är alltså en uppbyggd "ram" av bjälkar, på vissa ställen 4 st på varandra, på vissa bara en. Överkanten i våg så att sektionerna är ovanpå. Fotar när jag kommer hem.

Stå i hundgård låter så brutalt. Hemma så är hundgården + altanen större än inomhusytan som är ca 75 kvm, där finns utsikt i alla 4 väderstreck (som ett U runt huset) o hundlucka in till huset.
Berikning i hundgård finns att hämta inspiration av hos en välkänd uppfödare av Canaan dog, (tänk adventure dog conference kolla under berikning).

Sen skall man tänka uppåt oxå, det räcker inte att ha armeringsgaller ingjutet i underlaget med en massa jord över om an har extremrymmare, du eller nå kan säkert hitta filmerna på de klättrande beaglarna som tar sig ut under taken på deras överfulla lill gård.

@MiniLi Här är hundgården. Som synes så är "grunden" högre i högerkanten. Hönsgården fortsätter bakom hundgården, det är "avbalkningen" som syns mitt i bilden. Både hönor och hundar tycker det är OK att dela mellanvägg.

IMG_5405.JPG

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 041
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar