Lära hästen trick?

M

Moheed

Vad kan man lära sin pillemariska häst för skojiga trick när huvudet är alldeles fyllt av bus och myror? Han är minst sagt mycket kreativ min häst och det vore kul att lära honom saker som gör att han kan få utlopp för allt han vill göra. Vad kan man lära dem? Jag har inga ideer alls! :confused: Han gillar att plocka mycket med läppar och tänder och är en riktig marodör ibland. ;) Tejpade lindor och skydd på benen plockar han av sig lätt som en plätt (utan att lindorna går sönder..), han lyfter av handtagen till haggrinden med tänderna och går ut när han tycker det passar, drar ned alla täcken från hängare som han kommer åt, frigör sig själv när han är uppbunden i stallgången genom att vända på huvudet och pilla på haken tills den lossnar. Listan är lång...
Kom med ideer! :bump:

Sv: Lära hästen trick?

Du kan lära den att buga! Det är jätteenkelt, till och med jag har lärt min det...:angel:

Ta bara små godisbitar, ex morot, och försök att få honom att ta dem mellan frambenen. I början kan du ju inte gå ner så långt. Om han backar för att ta dem så följ bara med bakåt med handen, så fattar han snart att han måste böja sig för att ta dem. Min går till och med ner på ena knät för att få tag på godiset...:) Jätteenkelt men roligt:)

Jaaa! :) Det kan vara kul!

Mera, mera!!!! :bump:

Bugning kanske?
jätte skoj,det kan min hästa-ponke utan problem!:)

du gör så att du för en godbit mellan frambenen så att han till en början följer efter med huvudet mellan sina framben,sedan så "lär" du han att lyfta på vänster framben när du för handen mellan benen ..samtidigt som du håller i Vänsterframben å för godisen bakåt så att han "backar" med bakbenen men du håller kvar benet i handen och för han mer bakåt tills du till sist kan lägga ner frambenet och det ska se ut så hära!

Bilder945.jpg

Vad fina ni är!! :p Det vore kul att kunna visa upp!

Ja pussas gör vi men inte på kommando...

hehe tack tack...
ja du får börja öva helt enkelt,sen måste du bara visa nån bild på det sen!:)

Har inga bilder men ska skaffa det på min häst som gör vad som helst för godis :D Han var jättelätt att lära!
Han kan ta godis i ljumsken genom att lyfta ett bakben och nästan buga genom att ta godis mellan frambenen.
Min stallkompis berättade häromdagen att hon och tösen som rider hennes häst på helgerna hade stått och pratat utanför Nisses hage med en påse morötter i handen, när han helt plötsligt utan förvarning börjar "konstra" :D
De fick sig ett gott skratt iaf!

nej men Oh så gulligt!!!

vad häftigt att kunna ta godis fr ljumskarna!
hur gör man det då??

En tjej i stallet har lärt sin häst att hälsa. Det ser så himla gulligt ut!
Ska fråga henne hur hon har lärt den det och berätta sen! :D

Nikkis skrev:
nej men Oh så gulligt!!!

vad häftigt att kunna ta godis fr ljumskarna!
hur gör man det då??

Först ska hästen kunna ta godis vid sidan/magen så den fattar att den måste böja på sig för att få belöning.
Sedan kan du ge godis vid sidan/magen samtidigt som du lyfter upp bakbenet. När den fattar att den får godis vid lyft ben så
sticker man in handen mellan bakbenen,(knackar lite på insidan) och fram vid ex vänstar ljumske och ger godisen där.
Till slut räcker det med att knacka lite på benet så lyfter hästen det. Nisse slår nästan knut på sig själv ibland bara för att få lite gott!
Tydligen så räcker det att visa påsen med morötter :D
Hoppas du förstod vad jag menade. Finns en film om olika trick där jag såg detta o var tvungen att prova.
I hans tredje liv kan han ju bli cirkushäst! :angel:

haha näe vad coolt!
vad är det för film?

Min häst är ganska smidig av sig,jag brukar alltid efter varje ridpass "strecha" lite med han och få honom att ta godis från olika delar av sin kropp..så det borde han nog fatta! ska pröva det nästa gång jag är i stallet!!:idea:

Han kommer nog lite att få pröva på ngt Nytt!:)

vill lära han spansk skritt men jag fattar itne hur man "lär ut det"...:confused:

hur gammal är din häst då?

Det var ju en smart idé att använda godisövningar till stretching! :idea:

Visst ska du få se bild på underverket sen! :) Oj, det är bäst jag sätter igång att träna..

Min häst är likadan som din verkar det som :P
det vi (läs min syster) har lärt honom att göra är:
# Buga
# Yoga (mer streching än trick kanske)
# Apportera
# "Städa"
# Sätta frambenen ikors
# Plocka upp spöet om man tappat det när man rider
# Snurra runt på kommando
# Dansa (sätta frambenen ikors, ett steg fram, frambenen ikors åt andra hållet, ett steg fram osv..)
# Backa på kommando
# Plocka upp mathinken när han ätit klart (så man slipper öppna boxen)
än så länge så kan han detta iallafall.

nej men gud vad söt!:love:

hur lärde ni (din syster :angel: ) honom att lyfta spöt ifall man tappar det udner ridtur..? skulle vara till hands för min del iaf..

hehe godis funkar allitd.. men dom får itne bli tiggiga...han får Bara godis när JAG "vill"..

sen måste du bara visa bilder när ni tränat!:)

ta en morot i munnen och vik upp händerna mot dina axlar för att visa vart den är. När hästen har tagit den så berömmer du den och ger den en till godis vanligt.

Sedan när den har lärt sig utan godis kan man bara peka ex. på kinden och den pussar.

Hästen får absolut inte bita eller så utan bara dra men överläppen annars kan det bli myyycket farligt. Kan lägga in en film och visa

missey skrev:
Min häst är likadan som din verkar det som :P
det vi (läs min syster) har lärt honom att göra är:
# Buga
# Yoga (mer streching än trick kanske)
# Apportera
# "Städa"
# Sätta frambenen ikors
# Plocka upp spöet om man tappat det när man rider
# Snurra runt på kommando
# Dansa (sätta frambenen ikors, ett steg fram, frambenen ikors åt andra hållet, ett steg fram osv..)
# Backa på kommando
# Plocka upp mathinken när han ätit klart (så man slipper öppna boxen)
än så länge så kan han detta iallafall.

Hur lär man att apportera????????? Det var det roligaste jag sett på länge!! Vill veta mer hur man lär olika tricks!! Nisse tycker det är kul att bli aktiverad så han är nog mottaglig för det mesta.

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar