Lära hästen stanna?

nomigan

Trådstartare
Jag vill lära min häst att stanna och att komma på "kommando" eller vad man ska säga. Eller genom kroppsspråk eller vad som helst, är det någon som har bra tips på HUR jag ska lära ponnyn det? Jag har tränat NH två gånger med henne nu och senast tyckte hon det var JÄTTE kul och när jag smackade och viftade lite med grimskaftet så sprang hon iväg. Sen visslade jag och då kom hon springandes, viftandes med huvudet i luften mot mig och såg ut att tycka det var superkul! :D Åå man blir så glad i hjärtat.

Har ni något bra tips på NH bok också? Skulle vilja gå in för det då hon tycker det är så kul.
 
Sv: Lära hästen stanna?

Tjaa, jag hade nog lärt in Ptroo, whoa eller liknande i grimma så det sitter sen även om hästen är lös på banan. Det där med att följa och inkallning brukar komma själv. Inkallning är ju allra enklast och snabbast att lära med klicker/godisbelöning.
Kanske inte direkt rent NH-inspirerat men man kan ju blanda :)

Själv tycker jag inte om någon särskild NH-filosofi utan jag blandar och tar det jag gillar, blandar även med klickerträning och lite vanligt, klassisk bondförnuft.
 
Sv: Lära hästen stanna?

jag vill liksom lära henne att bli "parkerad" att stanna på samma ställe medans jag springer omkring typ. Vet hur man gör med hund, men det är betydligt svårare med en känslig ponny :D jag hade henne i ett grimskaft och testade, när hon rörde sig så "slängde" jag med grimman lite för att markera stopp. men det gick inte så bra för efter ett tag så började hon gå istället och någon gång ibland fungerade det. då springer jag tillbaka med godis varje gång hon gör rätt... kan detta funka eller finns det bättre/lättare/snabbare metoder?
 
Sv: Lära hästen stanna?

Okej då missförstod jag lite. Klicker brukar funka bra till sådant, när man väl får till det vill säga. Krävs en del förarbete innan man kommer till att träna in enskilda moment eller delar av moment.

Jag har den mer stabila typen av häst men han har tålamod som ett 1,5-årint barn ungefär,
och på honom är det konsekvens som gäller, flyttar han sig så flyttar jag honom tillbaka direkt, alltså lönar det sig inte att flytta utan står man stilla får man vara i fred och slippa arbeta (röra på sig när matte ber om det) vilket alla hästar uppskattar. Blir jobbigt att inte "lyda".

Har du en känslig häst kanske det inte är bra att slänga i rep/grimma etc.

Jättesvårt att tipsa när man inte känner hästen, men delar gärna med mig av mina tankar då jag tycker det är ganska intressant med hästträning från marken.
 
Senast ändrad:
Sv: Lära hästen stanna?

förekom hästen. Parkera, backa två steg gärna med en tydlig handsignal "stopp" höjer man armen lite blir det lättare för hästen att förstå. att följa oss är ju något de lär sig från början så man måste vara tydlig när man helt plötsligt inte vill att de sak följa. Gå tillbaka och beröm, backa 3 steg och tillbaka, backa 2 steg, stå still ngra s. och tillbaka. o.s.v. Öva korta stunder och beröm, helst ska du hinna stoppa henne eller komma tillbaka till henne innan hon själv hinner tröttna. Snart lär hon sig att om man väntar tillräckligt länge så får man beröm. - variera parkeringen med annat så att hon inte tröttnar helt..
 
Sv: Lära hästen stanna?

Du får nog tänka igenom om vad som är viktigast i nuläget. att hästen följer dig eller inte. Först vill du att den ska följa dig när du går/ ränner runt o sen inte:confused:

När har du nytta av det? När man bygger / tar bort hinder kan det ju vara av nytta, men det brukar funka sen de lärt sig gången- rutinen
hästar är mer såna som vill se nyttan med "träningen".

mina hästar lämnas endast ngn enstaka gång i ridhuset om jag glömt ngt o är det en unghäst kan man inte begära att den ska stå still på en fläck.

Jag använder samma ord som uppsuttet- stanna! O hästen bör vara avrastad om man ska få ett skapligt svar.

Skillnaden på hund o häst är att hästen är ett flyktdjur.
 
Sv: Lära hästen stanna?

Jag lärde min att stanna bervid mig utan att ta i grimmskaftet+ utan grimmskaft. Det viktiga med att lära hästar är att anända röst och kroppsspråk. När du leder henne och vill stanna henne så kan du ta lite i grimmskaftet samtidigt som du drar bak axlarna och lite med överkroppen. Träna på detta när du har henne i grimmskaft, sen när du gjort det ett tag kan du prova att ha grimmskaftet lös, och stanna med ord och kroppsspråk :). Att lära henne stå still kan du gör så att du stannar henne och ber att hon står still. Ha ett långt grimmskaft, du backar lite och om hon skulle komma efter dig så backar du henne och säger woow/proo stå still. Du backar igen men makera med handen mot henne iluften (typ som terminatior (stavas?) gjorde när han sa talk to the hand) när hon har fattad det så kan du börja gå runt henne(häng grimmskaftet på halsen) osv :)

Du kan oxå träna på att hon ska följa efter dig genom att ha godis i handen och vi varje gång ni stanna så får godis :). Har tränat min på detta och så här långt har vi kommit att vi kan köra en "agillety bana" :p https://www.youtube.com/watch?v=d9c2CsTj2xE&feature=youtube_gdata_player
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 527
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag brukar vara ute och gå med grannens islandshäst och han har ovanan att nafsa i luften, men det är riktat till mig. I början...
2
Svar
26
· Visningar
2 733
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp