Lära hästen ökad tölt.

Z

Zannaah

Hur har ni gjort när ni har lärt era hästar ökad tölt? Jag är ute efter några steg hos min lilla pärla, men vet inte hur jag ska göra. Har ju fått förslag att försöka göra det från galoppen, men tycker hon hamnar i trav oftast. Har även försökt att öka det från tölt, och kan ju få högre tempo - men inte längre steg osv. Lite tips och förslag :)?
Hon har nog muskler osv. för att klara av några steg, så det är inte det. Dessutom är det bra att kunna när man sedan ska försöka arbeta mer på det.

Sv: Lära hästen ökad tölt.

Hon kanske inte har stabiliteten i tölten ännu? Har läst i andra trådar att du har lite problem med tölten. Eller har jag fel? I alla fall, innan hon töltar taktrent i lägre tempo rekommenderar jag inte att du försöker öka tempot. Sen är det ju såklart att du kan släppa fram henne ibland för att känna om det finns några steg i högre tempo.

Men inte har du väl haft henne sålänge?
Och du importerade väl henne?

På Yrpa tog det två år innan jag gav mig på att TRÄNA det ökade tempot. Hon var inte stark nog för det.
Viktigast är ju att du från början har en bra takt och form i grundtempot. Därefter får du börja arbeta fram ökat tempo. Hon har kanske inte så mycket tempo i sin tölt ens? Det vet man ju inte förrän man kommit såpass att man kan börja ställa lite högre krav. Vissa hästar luffsar på i sin tölt, andra flyger fram. Yrpa som ett exempel har ingen ökad tölt alls (om man jämför med andra isl.hästar). Däremot har hon ett kort tempo som heter duga.

Jag tycker du skall befästa tölten i första hand, och sedan ge dig på ökningarna. Se till att hon är helt ren i takten och formen fungerar bra där. När det är klart och hon klarar av att tölta LÄNGE (inte några 100 meter) så kan du ge dig på ökningarna. Men tänk på att börja långsamt, annars är det som bäddat för trubbel.

Nu kan jag ju bara gämföra med min madam här hemma och de är ju inte så mycket att komma med kanske=)

Vi har kommit så långt att töltskänkeln eller vad man ska säga sitter nu och med en ryttare som kan de här med att tölta så töltar hon på rätt bra dock unghästtölt än så länge.
Dvs hög form och inte riktigt superbra form men de är ju helt naturligt alla unghästar töltar så i början=)

De vi tränar på nu är att besitta takt... ren takt och träna mer på formen än hastigheten.
Hastigheten har hon det har jag sett när tränaren red då flög hon fram bara där i paddocken.
Men med mig som inte kan så blir de slow motion tölt än så länge och de är inte hästen de är fel på då utan min bristande kunskap=)

Mitt råd till dig är att skicka iväg hästen på töltträning när du känner att nu sitter den korta tölten riktigt bra.

Eller ta hjälp av en tränare 1-2 gånger i veckan!

Jag funderade på att skicka iväg Jorunn i vår 1 månad men så har jag tänkt om att om jag gör de så lär ju jag mig inget istället utan hästen.
Så dessa 4500 kommer jag ist lägga under 1 månads tid på träning för instruktör så jag och hästen får lära oss tillsammans!:laugh:

Lycka till!

Thengill har precis börjat kunna öka tölten och det känns faktiskt som att han själv valt att börja göra det.
jag tror han gör det nu för att han helt enkelt är tillräckligt stark för att börja göra det nu, om de vill så gör de det helt enkelt när de är redo tills dess från man bygga upp styrkan.
mycket kort tölt och flytta hästen sidled över vägen träna olika tempon så de får upp lite tryck i baken men endå inte pressa på till max.

men som med thengill känner jag nu att när han är riktigt pigg och bara vill springa kan jag helt enkelt bara "hålla" honom i tölt och då pressar han allt i tölten börjar han galoppera så håller jag in tills han töltar sen håller jag han där och samtidigt försöker trycka ihop han lite så han skjuter på med bakbenen ordentligt.
och en viktig sak är att försöka hålla jämnt stöd och känner man att de börjar rolla/bli ostadiga så skall man kunna korrigera för då har de hamnat i obalans och tar i mer med tex baken än det andra och blir det för illa så väljer de till slut galopp då får man ta ner dem igen i tölt.

men man skall inte pressa dem för länge eller för mkt i ökad tölt och det bästa är om de väljer att göra det själv och så utgår man därifrån.

sen kan man träna mkt kort kort tölt nästan på stället och skjut ifrån till ökad tölt det är ganska svårt men jag tror det är rätta vägen till styrkan i bakbenen...vi är på god väg iaf.

senast han ökade tölten gick det grymt fort och det var endå på ett stor fält med gräs där de flesta hästar hade valt att trava eller galoppera.

han har även börjat lägga sig i pass oftare men när det var lite ojämn mark så verkade det som att då kunde han inte riktigt ta pass utan då blev det helt ren tölt istället:)

men min thengill är 9år nästa år och det är inte förrän nu som han börjat bli tillräckligt stark. och än har vi mycket jobb hade matte(dvs jag) varit lite mer inne på att traggla trista grejer såsom stärkande saker i paddock så hade vi nog kommit mkt längre vid det här laget med tanke på vilken enorm kapacitet han har.

men jag började med tölten på allvar när han var ca 7år innan dess har jag töltat men mer utan krav sen fick han en lång vila och fick gå utan skor och då jäklar började han tölta som aldrig innan och efter det har det bara gått snabbt framåt.

men du får räkna med några år innan du bara kan dra iväg i full ökad tölt.

men en annan bra sak är att galoppera och sen testa att lägga hästen i ökad tölt, sitt till och gör försiktigt en förhållning samtidigt som du driver in hästen i tölten. då brukar de få med sig baken väldigt bra.

är din häst 4 eller 5 gångare?

thengill hade ingen pass när jag köpte honom var bara travtaktig i tölten men nu har passen kommit väldigt mkt och jag tror att den faktiskt gör det ju mer man tränar tölten eftersom båda två är laterala och hör ihop har de väldigt dåliga laterala rörelsemönster har de mkt svårare för att tölta med.
de måste enklare sagt ha lite lite "pass" för att kunna tölta helt enkelt.

lycka till:)
det är helt sjukt underbart när de börjar öka...

alla hästar har inte kapacitet till ökad tölt, om man med det menar riktigt snabb ren tölt.
De flesta har ett arbetstempo som fungerar.
ökad tölt brukar höra ihop med prislappen på hästen.

i våras introducerade jag ökad tölt för min pålla....

hon har alltid haft ren fin takt i arbetstempo tölt, plus att hon har en väldans vilja och vill alltid springa fort fort... så att visa henne ökad tölt var hur lätt som helst,, bara att tölta i vanligt tempo och driva på tills det gick fortare och fortare...

ett bra tag blev det en hel del rollningar osv men allt eftersom vi övade så blev det bättre o bättre...

jag minns en gång tidigt i somras när jag tränade för min tränare.... vi red i ökad trav (hon är riktigt snabb där) och då sa han att min pålla kommer kunna gå lika snabbt i tölt som i trav... haha visst tänkte jag...

men nu i höst så gör hon faktiskt det....

flera gånger har vi fått en sån där kanon tölt som går så snabbt så jag vet inte vad.... hon älskar att springa så hon ökar gärna tölten hur mycket som helst....

så nu gäller det att kunna hålla det tempot även i kurvorna... samt att öva arbetstempo tölt mkt... är ju lätt hänt att man glömmer av den långsamma tölten..... ;)

så för mig låter det bara krångligt att gå från galopp till ökad tölt, det försvårar det hela ännu mer tycker jag.... så att öka från vanlig tölt låter bättre....

lycka till!

Jo mer eller mindre;) du ska ju inte sitta här å ljuga och påstå att alla unghästar töltar från deras första töltsteg i korrekt form med 10:a för form och takt och steg.
Det är ju att blå ljuga..
Klart som f*n att en unghäst i början har svårt för en gångart den är ju just unghäst obalanderad vinglig har inte riktigt dom där musklerna eftersom man inte kan rida så hårt på dom än.

Sen så är jorunn en häst som går lite högt nu i början och de jag försöker säga att det är inte alls ovanligt så jag behöver inte tänka ÅHH herregud så onormalt min unghäst går så där gör ju ingen annan islänsk unghäst!

Utan det är helt normalt för hennes ålder att slänga upp huvudet när dom inte riktigt hittar balansen i tölten..
Som ryttare då gäller de att på bästa möjligavis leda fram hästen till lägre halshållning ju mer muskler och balans kommer.

Skulle aldrig falla mig in å bli arg på henne när hon velar upp å ner med huvudet i sin efterträvan att finna balansen.
Hon kör upp huvudet sedan är de jobbigt att gå så för henne så hon provar sig fram och till slut inser hon helt själv att när hon sänker huvudet så blir de bekvämare och lättare att tälta..
Så formen kommer ju mer utbildning/rutin hon och jag får!

Helt naturligt!

Jag kräver inte att min häst skall flascha runt i en 10:poängs tölt från första töltsteget!

Och jag vet att hon har en jädrans fin tölt med jäkla fina höga benlyft när hon väl hittar takten och söker sig åt rätt form så flyger hon fram i tölt:love:

Min älskade pluttefia till häst:banana:

Ja att gå fran galopp in i tölt låter knepigt för mig med.
Jag startar tölten från skritt där tränar jag tölt i öppna och sluta och i skänkelvikningar, rakt spår och på böjt spår och de är en tölt som nästan går mot skritt för att stärka henne.Mkt igångsättningar.
Sedan när vi galopperat hon töltar alltid bättre efter lite galopp så kan jag prova några töltsteg från trav och de går bara bättre och bättre.
Vi börjar bli riktigt bra på att sätta igång tölten men att bibehålla den är nått helt annat:D
Där behöver jag hjälp så från 1 jan blir det till att rida för tränare helt enkelt=)

Undrar hur många varv i ridhuset man har setat och blundat och töltat för att få fram känslan på ren och icke ren tölttakt:D
Så övning ger färdighet börjar komma nu känslan för takten=)

Ute kan amn tölta henne på lösa tyglar där är hon superpigg nu för tiden=) sengångaren har vaknat till liv:rofl:

Nej ingen har påstått att en ung häst töltar för en 10:a första gången. Däremot så går inte alla unga hästar med huvudet högt i tölten, i vår unghäst fall icke. Han töltar utan att man ens tar i tygeln, han reser ryggen rejält och töltar. Ger man honom extra drivning, kommer en mycket vacker eftergift i nacken så man blir nästan tårögd.

Det är detta jag vill ha sagt Niela !

Alla unghästar töltar inte med näsan i vädret, men visst finns det dom som gör det.
Jag har varit med om både och.

Så om du läser lite nogrannare och slutar ta allt jag skriver som något påhopp så kan vi slippa den här stämningen.

Jag skulle utgå från det tempo där hästen är bäst och utifrån det tempot successivt öka och minska tempot. Med tiden och styrkan kommer hästens temporegister att öka.
Om hästen rids balanserat och tar i lika med båda bakbenen kommer det att bli skillnad eftersom. Finns dock ingen anledning att stressa en häst till ett tempo den inte är redo för. Prova dig fram och ta gärna hjälp av instruktör!

Nej, hon har absolut inte svårt för tölten, och kapaciteten för ökad tölt - har hon. Jag kommer ju inte precis hårdträna henne på det, vill bara lyckas få fram några steg, sedan om det går bra tränar jag mer på våren. Självklart under instruktör, annars lär det stå stilla :p.

Nu kanske jag inte ska lägga mig i, men håller med dig Michis. Alla unghästar töltar absolut inte med näsan bland molnen. Red en unghäst för ca 2 år sen och han var hellre låg med nosen, så de är helt individuellt från häst till häst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat