Sv: Lära hästen ökad tölt.
Thengill har precis börjat kunna öka tölten och det känns faktiskt som att han själv valt att börja göra det.
jag tror han gör det nu för att han helt enkelt är tillräckligt stark för att börja göra det nu, om de vill så gör de det helt enkelt när de är redo tills dess från man bygga upp styrkan.
mycket kort tölt och flytta hästen sidled över vägen träna olika tempon så de får upp lite tryck i baken men endå inte pressa på till max.
men som med thengill känner jag nu att när han är riktigt pigg och bara vill springa kan jag helt enkelt bara "hålla" honom i tölt och då pressar han allt i tölten börjar han galoppera så håller jag in tills han töltar sen håller jag han där och samtidigt försöker trycka ihop han lite så han skjuter på med bakbenen ordentligt.
och en viktig sak är att försöka hålla jämnt stöd och känner man att de börjar rolla/bli ostadiga så skall man kunna korrigera för då har de hamnat i obalans och tar i mer med tex baken än det andra och blir det för illa så väljer de till slut galopp då får man ta ner dem igen i tölt.
men man skall inte pressa dem för länge eller för mkt i ökad tölt och det bästa är om de väljer att göra det själv och så utgår man därifrån.
sen kan man träna mkt kort kort tölt nästan på stället och skjut ifrån till ökad tölt det är ganska svårt men jag tror det är rätta vägen till styrkan i bakbenen...vi är på god väg iaf.
senast han ökade tölten gick det grymt fort och det var endå på ett stor fält med gräs där de flesta hästar hade valt att trava eller galoppera.
han har även börjat lägga sig i pass oftare men när det var lite ojämn mark så verkade det som att då kunde han inte riktigt ta pass utan då blev det helt ren tölt istället
men min thengill är 9år nästa år och det är inte förrän nu som han börjat bli tillräckligt stark. och än har vi mycket jobb hade matte(dvs jag) varit lite mer inne på att traggla trista grejer såsom stärkande saker i paddock så hade vi nog kommit mkt längre vid det här laget med tanke på vilken enorm kapacitet han har.
men jag började med tölten på allvar när han var ca 7år innan dess har jag töltat men mer utan krav sen fick han en lång vila och fick gå utan skor och då jäklar började han tölta som aldrig innan och efter det har det bara gått snabbt framåt.
men du får räkna med några år innan du bara kan dra iväg i full ökad tölt.
men en annan bra sak är att galoppera och sen testa att lägga hästen i ökad tölt, sitt till och gör försiktigt en förhållning samtidigt som du driver in hästen i tölten. då brukar de få med sig baken väldigt bra.
är din häst 4 eller 5 gångare?
thengill hade ingen pass när jag köpte honom var bara travtaktig i tölten men nu har passen kommit väldigt mkt och jag tror att den faktiskt gör det ju mer man tränar tölten eftersom båda två är laterala och hör ihop har de väldigt dåliga laterala rörelsemönster har de mkt svårare för att tölta med.
de måste enklare sagt ha lite lite "pass" för att kunna tölta helt enkelt.
lycka till
det är helt sjukt underbart när de börjar öka...