Lära hästen hoppa?

Russinet

Trådstartare
Jag har lekt lite med tanken att starta en av mina små hästar i hoppning. Problemet är att han aldrig har blivit hoppad innan.

Han är 9 år och blev inriden av mig när han var 5, så jag vet ju precis hur han har blivit riden tidigare i sitt liv. Han är aldrig löshoppad eller hoppad under den tiden utan bara riden ute i skogen och dressyrriden.

Jag har hoppat en del tidigare men bara på hästar som har kunnat det sen innan. Har slutat nu pga att jag tycker att jag är för stor, men nu har jag en ryttare som skulle kunna hoppa honom.

Så hur bär man sig åt för att lära en så pass gammal häst att hoppa? Han har härlig framåtbjudning och en bra galopp och en del hoppare i stammen, om det hjälper nåt.

Sv: Lära hästen hoppa?

Jag håller på att hoppa in en 12-åring just nu. Rider henne som vilken unghäst som helst :)

Har du inte erfarenhet av inhoppningar sedan tidigare så ta hjälp av någon du litar på.

Jag känner ingen som sysslar med hoppning tyvärr, iallafall inte med unghästar. Jag har ju sysslat en hel del med unghästar och både kört och ridit in, men aldrig inom hoppning.

Jag har ju hoppat med min gamla häst och på andras, men de har ju kunnat det sedan tidigare.

Tanken är bara att han ska få lite variation i träningen och kanske gå nån tävling om nån vill rida. Jag får ju inte tävla honom själv.

Vad har din 12-åring gjort tidigare och hur började du själva hoppträningen?

Ingenting egentligen. Inriden som 3-åring och sedan utlånad till FV, blev felbehandlad och klassad som problemhäst, skickades tillbaka till uppfödaren där hon bara gick i typ 7 år, tills jag fick henne i höstas. Så jag fick börja om från början.

Jag började i vintras med bommar, först ensamma sen linjer, serier osv. Lade en stock ca 40 cm hög på en av ängarna här och hoppade den lite "i förbifarten" när vi red omkring där, sedan har jag introducerat hinder på bana. Nu hoppar vi lätta banor på ca 50 med plank, vattematta, oxer och linjer.

Tänk bebis, så brukar det bli lagom! :)

Nu har ju din lite mer "ridning" i kroppen än vad F hade, hon var ju knappt styrbar när vi började med bommarna.

Kontakta en hopptränarare och låt denna hjälpa din häst och ryttaren. Stå bredvid och få råd och tips :)

Jag har lekt lite med tanken att starta en av mina små hästar i hoppning. Problemet är att han aldrig har blivit hoppad innan.

Han är 9 år och blev inriden av mig när han var 5, så jag vet ju precis hur han har blivit riden tidigare i sitt liv. Han är aldrig löshoppad eller hoppad under den tiden utan bara riden ute i skogen och dressyrriden.

Jag har hoppat en del tidigare men bara på hästar som har kunnat det sen innan. Har slutat nu pga att jag tycker att jag är för stor, men nu har jag en ryttare som skulle kunna hoppa honom.

Så hur bär man sig åt för att lära en så pass gammal häst att hoppa? Han har härlig framåtbjudning och en bra galopp och en del hoppare i stammen, om det hjälper nåt.

Alltså tror inte det blir några problem för dej att hoppa in din häst.
Jag tror det hjälper dig att han har mycket hopp i stammen och han har framåtanda.
Du märker ju ganska snabbt om han tycker det är kul att hoppa eller om det är läskigt.
Börja för tränare , så du får hjälp, och det ska ju vara någon du kan lita på och tar det lungt och inte stressar upp dej och din häst.
Börja med lite bommar på marken och små hinder kanske på en 30 cm.
Du kan ju också löshoppa så han får känna efter själv lite grann och så han förstår vad han ska göra..:)
Tror det kommer gå super.
Du får höra av dig när du börjat och berätta hur det går..
Lycka till

mm, löshoppning har jag funderat på om det blir lättare för honom, så slipper han att tänka på ryttaren också.

Vad är debuthöjden på tävling för b-ponny?

mm, löshoppning har jag funderat på om det blir lättare för honom, så slipper han att tänka på ryttaren också.

Vad är debuthöjden på tävling för b-ponny?

Det är ju 60 cm så det är ju inte så farligt högt.
LD:60 LC:70 LB:80 LA:90 för b-ponny.
Sedan kan du eller den person som ska hoppa börja med clear round höjderna och där man bestämma lite själv mellan höjderna.:)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 244
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur