"lära" hästen att ridas ut själv?

T

tre4

har ni tips på hur man på bästa sätt lär en häst att bli riden ute själv?

en häst som inte alls är van att ridas ute själv.
han är alltså ganska hispig själv ute pga av ovanan ,tittar mycket mera och gnäggar efter kompisarna!

jag har börjat gå ut och gå med honom och ibland gå en bit sen rida hemåt.
det funakr bra!

men jag får inte iväg honom om jag rider från stallet, vi har kommit iväg några gånger men då har de varit massa stegra och stå o glo o inte komma fram ett steg, ja ni förstår:)

men jag vill verkligenn kunan rida ut själv, utan problem!

har ni tips ,hur ska jag fortsätta, ska jag ut o gå lång tid?

Sv: "lära" hästen att ridas ut själv?

Jag tycker att du verkar göra på ett bra sätt, det där med att du går iväg. Om hästen går på bakbenen saknar den ju framåtbjudning, och det kommer inte bara av att man sitter på den. Hur går det när du leder den? När du tömkör? Standardtipset är ju att börja med korta bitar, och vända hemåt innan det blir en strid av det, men det förutsätter ju att du i alla fall kan rida en liten bit iväg. Kanske går det lättare om du skrittar av en stund genom att rida ut efter ett ridpass på ridbanan, då är hästen kanske mer avslappnad och framme för skänkeln.

nummer ett skulle jag vilja påstå, är att inte ge upp. Om hästen inte vill gå iväg ifrån stallet, så får du vara envisare. och det är Varje gång.

Sen får du göra det till vana, vart du än ska och vad du än ska göra, så ger du dig ut själv och skrittar i 5-15 min. Eftersom hästen tycker att det är helt OK att ledas, samt att ridas hemmåt skulle jag vilja påstå att han "löjlar" sig, enbart för att han kan och för att du låter honom göra det.

så - hästen ska ut med dig på ryggen, oavsett om det tar 5 minuter eller 2 timmar - vill inte hästen gå fram, får den stå still, börjar den backa så vänder man runt så den backar åt det håll man vill ha den, dvs - hästen väljer när den vill gå men du väljer vart - genom att ta bort det pådrivande momentet kan man på det sättet ofta undvika just stegringar. Det tar längre tid, men skapar oftast mindre bråk. När hästen gör rätt skulle jag inte heller göra en stor sak av det utan helt avslappnat bara följa med.

Jag tycker ni ska vara ute och gå så mkt du bara hinner. Det ska vara fullkomligt normalt att vara ute ensam med dig och en del av vardagen. Skulle sitta upp och rida lite bitvis sen när den verkar helt trygg. Skulle nog inte sitta upp och vända hem¨t varje gång, att du sitter upp ska inte betyda att ni ska hem och käka.

En unghäst som är osäker på sig själv kommer såklart inte vilja lämna gården "för egen maskin", och varför ska man bråka och tvinga den?

Du gör bra som börjar med att leda bort och rida hem. Bra om man inte leder bort, vänder, och rider hem. Utan bäst om man kan fixa en "slinga" där du kan leda först några gånger så hästen hittar och känner sig trygg. Slingan kan vara ganska kort, så den snabbt får belöningen att vara tillbaka, och den vet att den inte måste gå på okända ställen. Sedan sitter du upp tidigare och tidigare på slingan för varje gång, se bara till att hästen har framåtvilja när du sitter upp.

När du leder hästen, i olika sammanhang, kan det vara bra att träna den på att gå lite före, typ som en enklare form av tömkörning. Börja med att den bara behöver gå med huvudet före dig, och vartefter som den blir modigare kan du be den gå längre framför.

Det kan också vara bra om man kan hitta på något sätt att göra ridturen superkul. Kanske kan du rigga ridturen i förväg med en hög äpplen? Vår unghäst tog jag med jättemycket som handhäst, och han tyckte det var superhäftigt att få galoppera och busa tillsammans, så ganska snart var han supersugen på att hänga med ut, även om vi inte alltid hade honom som handhäst.

Lycka till, och mitt råd är att inte bråka, tvinga och vara envis. Se istället till att du vet att ni lyckas med det du tänkt, så blir ridturen bara positiv. Ställ inte för höga krav, tänk på att hästen säkert bara är oskäker på om den vågar gå ut själv, visa att du förstår och respekterar det, och visa att du kan hjälpa den att våga. :idea:

Skulle rekommendera att du rider ut med sällskap till att börja med, på en så pass osäker häst, men låt då gärna hästen ta täten i skogen. Då lär de sig att bli modiga och gå fram överallt, men samtidigt lugna i och med att de vet att de har sällskap med sig. Tror din häst bara behöver lite självförtroende, så ska du nog kunna bege dig ut på korta turer själv också sen.

rid.. bara rid.. som om hästen aldrig gjort annat.. bästa sättet - enligt mig - är att miljöträna o utsätta den för att den ska vänja sig..funkat bra på mina iaf

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 119
Senast: Ponsa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 466
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama