Lära hästen att kissa

E

Emelie3

Jag skulle vilja lära min häst att kissa på transport. Ponnyn jag hade innan kissade alltid så fort hon klev på släpet, men stor hästen gör det inte, och jag tycker det ändå kan vara bra, speciellt om man tävlar två klasser och det blir långa dagar. Så är det någon som har ett knep för att man skall få dem att kissa? Typ klia dem någonstans eller liknande... Det är ett sto det handlar om i mitt fall.

Sv: Lära hästen att kissa

Oj.. det var en lustig fråga.. hehe, jag vill INTE att de ska skita och kissa på finkan. Men men..

Jag fick tips just angående kissträning, att ge godis och berömma precis när hästen spontant kissar där man vill. Har aldrig orkat testa, men kanske kan man börja säga ett ord när de börjar kissa spontant + ge godis?

mina hästar kissar gärna på gräs. Kanske leda hästen regelbundet till en gräsfläck?
Många hästar gillar inte att kissa på ställen där det skvätter.

varför man vill få dem att kissa inne i transporten förstår jag inte, det blir bara äckligt/förstör släpet...

Nejnej, det blir bara kladdigt och äckligt i släpet. Det måste väl finnas möjlighet för hästen att få kissa någon annan stans än i släpet?

När hästar skall dopingtestas ställer man ofta in dem i en box med massor med halm upp till magen. Då brukar de flesta hästar kissa.
Det hjälper nog om man ha väldigt mycket strö i transporten iallafall.

Lustigt. Är det inte bättre att lära den kissa hemma i boxen innan du åker med den då?

Jag vet en som lärde sitt ponnysto kissa i en hink, så fort hon höll hinken bakom den så ställde den sig i kissposition och kissa :rofl:

Varför hon gjorde det? Hon var typ 10 år gammal när hon fick ponnyn och betalade för den själv = spån i boxen var dyyyrt = inte skita ner så mycket :idea:

Det är jättebra att lära dom kissa i transporten så att dom inte håller sig när man är ute och tävlar en hel dag ;)

Lägg in mycket spån eller halm ,fick alltid ställa in min valack på tävling i transporten så han fick kissa mellan klasserna så han blev fit for fight igen :D

Ta bort kisset var inga problem och det jobbet tog jag gärna bara pållen mådde bra och slapp att gå och hålla på sig ;)

Mvh Mia

KL

Till alla som inte tycker hästarna skall kissa i transporten.

En kissenödig häst presterar inte bra.
Därför vill man att hästen skall kissa mellan klasserna i transporten.

KL

Till alla som inte tycker hästarna skall kissa i transporten.

En kissenödig häst presterar inte bra.
Därför vill man att hästen skall kissa mellan klasserna i transporten.

varför kan man då inte bara gå runt med hästen och låta den kissa ute? det brukar mina hästar göra (fast enbart på gräs).
och det har funkat bra.

varför kan man då inte bara gå runt med hästen och låta den kissa ute? det brukar mina hästar göra (fast enbart på gräs).
och det har funkat bra.

Jo visst kan man det om det fungerar.
Men ibland får man vänta 4-5 timmar mellan klasserna och man kan ju inte släpa runt hästen i 4-5 timmar för att den skall kissa. Den behöver kanske vila lite oxå...

Viaa vägrar konstant, men det man kan göra är att t ex när man kommer hem låta dem stå på släpet en extra stund, och om de då kissar berömma MASSOR.

Och MYCKET strö i släpet.

Men som sagt, vissa vägrar. Hade ett sto som inte ville kissa borta alls, hon höll sig frenetiskt. Vet mer än en gång när vi UL:ade henne/rektaliserade och vet anmärkte på att 'ojoj, KISSNÖDIG är hon iaf'.

Hon brukade knappt hinna av rampen hemma innan hon under stor njutning ställde sig och kissade. Men hur långa dagar det än var borta, hur mycket strö hon hade i gästbox/släp så kissade inte. EN gång kissade hon borta och gissa vad jag berömde.

De flesta av mina har INTE velat kissa på släpet, men ställt sig och kissat om de varit kissnödiga och man tagit ut dem på gräs, tror det är lättare lära dem. Ta ut hästen, låt den beta och gå på gräs och beröm massor när den kissar.

Jag har motsatt problem med nuvarande herrn, han kissat 'överallt'. Det är ett PLUS att han kissar i släpet, jag tar så gärna extraslitaget i släpet mot att veta att de inte är kissnödiga så de ser i kors timme ut och timme in.

Dock så kissar han lika glatt på stallgång, både borta och hemma. Inte lika glad i det. Men han har - trots att han är valack - inte minsta lilla hämning ang kissa. Behöver man så kissar man, oavsett underlag och oavsett var man är. (Däremot kissar han inte under ryttare, men det gör ju ingenting)

Min förra pålle kissade i transporten. Men bara när det var mycket strö, var det bara ett litet lager så kom det inget.

Svara alla ang varför jag vill lära hennes kissa på transport. Först och främst är det för att på alla tävlingar finns det inte box att tillgå, för där kissar hon mer än gärna, både borta och hemma, men det är klart att om man går med henne ute och hon lär sig att kissa på t ex gräs så är det ju också jätte bra, så egentligen handlar det väl bara om att det finns något sätt man kan framhäva att de kissar eller vad man säger. Det känns som att min häst inte kommer att kissa när man går runt med henne, för hon är ganska uppspelt och svårt att komma till ro, det känns som att när hon kommer in i en box så blir det lugnar för henne och kan kissa, men man kan ju alltid testa att leda henne.
För övrigt har jag inget emot att göra rent transporten efter att hon har kissat, den tvättas ur varje gång ändå (:
Men tack för svaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 917
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka