Sv: Lära hästen att kissa
Viaa vägrar konstant, men det man kan göra är att t ex när man kommer hem låta dem stå på släpet en extra stund, och om de då kissar berömma MASSOR.
Och MYCKET strö i släpet.
Men som sagt, vissa vägrar. Hade ett sto som inte ville kissa borta alls, hon höll sig frenetiskt. Vet mer än en gång när vi UL:ade henne/rektaliserade och vet anmärkte på att 'ojoj, KISSNÖDIG är hon iaf'.
Hon brukade knappt hinna av rampen hemma innan hon under stor njutning ställde sig och kissade. Men hur långa dagar det än var borta, hur mycket strö hon hade i gästbox/släp så kissade inte. EN gång kissade hon borta och gissa vad jag berömde.
De flesta av mina har INTE velat kissa på släpet, men ställt sig och kissat om de varit kissnödiga och man tagit ut dem på gräs, tror det är lättare lära dem. Ta ut hästen, låt den beta och gå på gräs och beröm massor när den kissar.
Jag har motsatt problem med nuvarande herrn, han kissat 'överallt'. Det är ett PLUS att han kissar i släpet, jag tar så gärna extraslitaget i släpet mot att veta att de inte är kissnödiga så de ser i kors timme ut och timme in.
Dock så kissar han lika glatt på stallgång, både borta och hemma. Inte lika glad i det. Men han har - trots att han är valack - inte minsta lilla hämning ang kissa. Behöver man så kissar man, oavsett underlag och oavsett var man är. (Däremot kissar han inte under ryttare, men det gör ju ingenting)