lära hästen att bedöma avståndet själv

Sv: lära hästen att bedöma avståndet själv

Löshoppningsbilden var ju riktigt trevlig!

Jag undrar om du kanske blir osäker ibland när du rider mot hindret och försöker "se" ett avstånd men det funkar inte? (typ "stel" av skräck för att man vet inte vad man skall ta sig till i just det ögonblicket) Eller känns det inte som om du har hästen i balans när du rider mot hindret? Ibland kan ju problemet vara att man just blir helt passiv och inte gör någonting istället för att sitta emot/hålla emot eller helt enkelt bara lägga en volt och komma igen.

Jag tror att många bom och cavalettiövningar ev. kan hjälpa dig. Om du tar med bomträning från början i dressyren, gör det till en del av vardagen. Skritta, trava och galoppera över bommar och cavaletti i olika höjder och gör detta varje gång du rider dressyr. Jag skulle även provat med volter innan hindret om hästen drar iväg. Jessica Kürten höll en bra clinic i Kungsbacka i samband med Scandinaviumtävlingarna där hon betonade hur mkt hon arbetade hästarna på volter inom hoppningen. Drog hästen mot hindret lade hon en volt innan. Hon red volter tills hästen lyssnade och var lyhörd på ryttarens hjälper, sedan kunde man rida mot hindret. Tänk isf bara på att inte vända ett eller två galoppsprång innan hindret utan ett par fyra-fem innan. Så att du får känslan av att ha lika stora galoppsprång i hörnet som mot hindret, inte så att galoppsprången blir längre mot hindret.

Annars träna på att rida rakt efter hindret och bryta av till skritt/halt efter hindret på en rak linje. Så att hästen inte lär sig att springa iväg efter hindret och fortsätta runt hörnet i samma tempo.

Det är ju helt fantastiskt att ha en hoppglad häst, men det får ju faktiskt vara lite diciplin i samband med hoppningen också.

Du har ingen bra tränare i närheten som kan hjälpa dig? Och med att sätta upp ngn annan menar jag någon duktig, som är van att rida många olika hästar och har erfarenhet med att utbilda hopphästar. Alltså inte vem som helst.

Senast ändrad:

Vi kanske rider lika med formulerar oss olika!

Till TS:

Det hindret du hoppar på bilden med det stora språnget är inget hinder man hoppar med en unghäst som inte är så mycket hoppad!

Har den nu svårt att hitta rätt avsprång så måste du hjälpa honom med rätt typ av hinder!

Enklas för unghästen är EN enkel bom med markbom ca 20 cm ut.

Hästen ser ju ut att hoppa väldigt väl på löshoppningsbilden!

Hästen måste få träna upp ögat, och då måste man hjälpa den.

Sen som Streetflash skriver - kontrollen bakom! Lär hästen redan nu att kontrollen bakom är viktig, så har du tillbaks det senare.

Lycka till med hästen, den ser fin ut!

du får nog fortsätta med bom framför.. :crazy:
Inte så mkt annat att göra,men börja med att travhoppa så att han vet om att det är ett hinder bakom

Annars kommer det av sej själv, och hästen SKA kunna hoppa även om den ligger fel :P

Var på träning med min unghäst igår. Min tränare la ut en bom 2 meter innnan hindret. Så tog jag det i trav några gånger, sen tre meter innan, så tog vi det i gallop. Sen rullade vi in bommen OCH han hade lärt sig, iaf på det hindret. :bump: :bump:

ett tips är att hitta ett jämt tempo innan man börjar hoppa!

Var på träning med min unghäst igår. Min tränare la ut en bom 2 meter innnan hindret. Så tog jag det i trav några gånger, sen tre meter innan, så tog vi det i gallop. Sen rullade vi in bommen OCH han hade lärt sig, iaf på det hindret. :bump: :bump:

ett tips är att hitta ett jämt tempo innan man börjar hoppa!

Va? Har jag någonstans sagt att detta är fel metod?? Jag har bara sagt att man behöver instruera sin unghäst, inte nämnt någon metod överhuvudtaget.
Men det var ju jättekul för dig att din häst lärde sig bedömma avståndet så snabbt:)

Va? Har jag någonstans sagt att detta är fel metod?? Jag har bara sagt att man behöver instruera sin unghäst, inte nämnt någon metod överhuvudtaget.
Men det var ju jättekul för dig att din häst lärde sig bedömma avståndet så snabbt:)

Va? nu förstår jag inte vad du menar? Jag har inte skrivit nåt innan. Det jag skrev nu var bara ett allmänt tips. Inget illa påpekat just för dig!?

Du hade svarat på mitt inlägg....därför trodde jag att det var mig du skrev till...
Jag har inte startat tråden...

Kan ju tillägga att jag tränar både dressyr och hoppning regelbundet för A.tränare.

KL.
Att hoppa in en unghäst är absolut inget lätt och man ska inte göra det själv utan man ska använda sig av rutinerad tränare.

Det viktigaste för mig är att instruera min unghäst, så att hon kommer rätt på hinderna så att hon känner att "detta var busenkelt och jättekul" om hon hela tiden ligger fel och får kämpa sig över, hoppa helekoptersprång mm. så blir hoppträningen tråkig och svår. Vilket kan leda till att hästen försöker komma ifrån det genom att springa fortare och därmed hoppar flackt och river, till slut gör det ont, hästen blir rädd och börjar stoppa för att slippa slå sig på benen. Får DÅLIGT självförtroende.

De flesta hästar som rusar mot hinder gör det för att de blir stessade, de får en uppgift som de inte är mogna för eller som är för svår.

Börja rida regelbundet för tränare i både dressyr och hoppning.
Och börja INSTRUERA din häst, så den kan lita på att om den ligger fel så hjälper matte till och den slipper slå sig.
Det viktigaste är att hjälpa sin unghäst, den lär sig inte genom att slå sig varje gång!!

Är det du som startat tråden?? Blir lite förvirrad då du inte heter samma, men verkar tro att jag svarat dig??!!

Jag hade skrivit KL. högst upp i svaret, så nej jag har inte svarat dig utan trådskaparen....
Ursäkta om tråden är kapad nu.

Det hindret du hoppar på bilden med det stora språnget är inget hinder man hoppar med en unghäst som inte är så mycket hoppad!

han ÄR mycket hoppad.
har som sagt hoppat hela banor samt högre hinder då vi var nere i ett hoppstall på min praktik förra sommaren.
dock har vi inte hoppat regelbundet på länge och det är då problemet kommer

han har longerats i två veckor nu, med undantag för en kort ridtur för att se om det var någon skillnad mitt i.
idag red jag honom och han har gått samlat i trav över bommar flera gånger, tog även en bom i något som var på väg att bli samlad galopp (han har lite svårt för att samla sig i galoppen än så länge) och det gick helt ok.
jag får fortfarande inte korrigera, men han blir åtminstone inte arg och drar iväg när jag försöker.
har haft med bomövningar varje dag (en bom på varje långsida), så att det inte ska bli något exklusivt som han blir helt studsig av.
funderar på att höja upp ena bommen 10 cm för att han ska lyfta lite mer på benen och för att göra det lite mer omväxlande, funkar det inte så håller jag mig till den som ligger på marken

vet inte om jag skrivit detta innan, men jag gör det ändå:
hästen i fråga är 6 år gammal och har hoppats till och från sen han var 4.
han har varit i min ägo i flera år.
när han var tre-fyra år löshoppade vi ganska ofta eftersom han då stod uppstallad nära skolans ridhus.
vid fem års ålder hade jag med honom när jag hade praktik i ett hoppstall, då hoppade vi flera gånger i veckan (höjdhinder var det dock bara 1 gång per vecka) och det var då han verkligen insåg att hoppning är KUL!
Men denna hösten har jag inte haft tillgång till nåt vidare hindermaterial så det har inte blivit så mycket hoppning, och i vintras halkade han och skadade bakbenet och då var det ju bara vila och sen långsam uppbyggning igen. och det är först nu vi kan hoppa igen, för nu finns musklerna som krävs

Uppenbarligen kan han inte bedömma själv var han ska hoppa av, bild 2 ser fullkommligt livsfarligt ut, då är det upp till dig att instruera honom så han hoppar av vid rätt punkt.
Han lär sig kanske så småning om med din hjälp, men att låta honom bestämma nu när han inte kan är galet.
Hoppar han högre hinder på det viset så kommer han till slut att krascha....

under den bilden står det "vem som helst förstår ju att det helt enkelt inte fungerar att fortsätta hoppa på den höjden när han hoppar av sådär", alltså är det inget jag gör sedan den bilden togs och jag skulle inte kunna tänka mig att höja hindret när han är på vippen att inte klara av det där

När det är små hinder ska ryttaren inte lägga sig i så mycket (säger tvärtemot vad en del skrivit nu då..).
Ryttarens uppgift är att rida hästen i en bra, bärig galopp. Några galoppsprång före hindret ska ryttaren bara vänta ut hästen. Inga korrigeringar här!
Hästens uppgift är att hoppa.

Min erfarenhet är att om man följer detta så får man en häst som tänker själv vilket iallafall jag vill ha.

När det sen börjar bli lite större hinder, kanske 120-130 cm, så behöver ryttaren vara med & hjälpa till med avståndet på ett annat sätt. Men på mindre hinder - rid galoppen & låt hästen sköta hoppningen!

Det är iallafall vad jag lärt mej - & det funkar. Det funkar däremot mindre bra när jag börjar lägga mig i & göra hästens jobb, vilket är lätt hänt :crazy:

& en del unghästar tar tid på sig, fortsätt hoppa - gärna för tränare - så kommer det bli bättre!

Jag håller med dig! Jag som ryttare kan bara presentera hindret på ett bra sätt, och sedan är det hästens uppgift att hoppa det! Bra med hästar som tänker själva!

Tyvärr så vill jag gärna lägga mig i, men försöker ha is i magen... o det brukar oftast gå bra! Nu tävlar jag bara tom 110 , men vi lär oss!

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte hästen som skall bedöma avståndet till hindret, det är du! Du skall rida hästen till hindret så den får en passande distans och så ger hästen möjlighet att klara hindret utan att vända ut och in på sig själv! Rid mycket dressyr, använd galoppbommar och cavaletti, galoppbommar framför hindret för att förenkla "distansletandet". Att gasa mot ett hinder och låta hästen taxera är oansvarigt! Ta hjälp av en erfaren tränare!

Så är det ej, Hästen ska Taxera hindret själv så e det bara. Men du måste som ryttare tex : Sitta sjupt ner i sadeln ha e bra och jämt tempo och INTE STÖRA HÄSTEN!! Han kan själv ska du se! träna mk över bommar bara att komma över en i galopp. Mk trav hoppning kan hjälpa till en hel del.
OM du har bra egen balans och litar på honom så kommer det gå gallant ;)
Själv så hade jag facktiskt halv lång tygel på min polle när jag tränade honom. Då taxerar dom själva samt får den tid dom behöver på sig, tex över en vatten matta som kan vara sååå läskigt!! Detta bara över låha hinder!!

Om du har möjlighet så åk och löshoppa för Uno Bohman. Kostar 100 och håller ju till lite varstans här i Skaraborg (och resten av Sverige ;) )

Onsdagar i Axvall vet jag att han har.

Du har inte någon kamikazepilot som kan komma ut och hjälpa dig att hoppa?/ trava över bommar och så?
Tänkte på att du skrev att han blev lugnare om han hoppade kontinuerligt.

Lycka till Mvh Clara

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 417
Senast: Gimlan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar