Sv: lära hästen att bedöma avståndet själv
Mina tankar i ord
Måste hålla med ovanstående - tvärtemot vad många andra skriver.
En ung häst ska du påverka så lite som möjligt vid hoppningen.
Du ska rida i ett lagom tempo och sen låta hoppningen vara upp till hästen. Hästen måste själv lära sig att backa av och att ta tag i hindren.
Ingen unghäst blir väl hjälpt av en ryttare som sitter och backar av och lägger den rätt? Det förstår jag inte vitsen med.
Unghästen ska hoppa låga enkelhinder, gärna med infångare. Hästen ska hålla ett jämt tempo mot hindret och inte sticka iväg. Bryt gärna av till trav bakom! Fånga upp efteråt och se till att du har kvar kontrollen. Om hästen hoppar helikopterhopp eller hoppar för stort - fine! - den måste lära sig. Om den hoppar av mitt i och slår sig, så är det hästen som har satt sig i den sitsen och den lär sig av det.
Men om det är DU som sitter och försöker lägga hästen rätt och det inte funkar - då är det du som sätter hästen i skiten och gör så den blir osäker.
Dessutom så är det inte så ofta yngre hästar är så lättmanövrerade. Att sitta och försöka "lägga" en obalanserad vinglig unghäst rätt kan vara i princip omöjligt. Hur många unghästar orkar balansera upp sig och backa tillbaks vid en förhållning i galopp!?
Ta det lugnt med den. Bockar den av dig ta det i trav och passa den bakom. Låga hinder med TYDLIG MARKBOM! Rulla gärna ut markbommen så den ligger 30 cm ut från hindret. Ingen häst lär sig av att hoppa för nära. En unghäst kan behöva hjälp med marbommen länge innan den lär sig se distanserna.
Observera vad jag skrev - hästen ska lära sig se distanser - du ska inte göra det åt dem!
Sen är det bra om du också får lite hinderkänsla och får lättare med distanser, men det ska du absolut inte sitta och träna på en unghäst som inte är så lättreglerad. För unghästen ska övningarna vara låga och lätta!
Lycka till!
Mina tankar i ord