lära hästen att bedöma avståndet själv

Sv: lära hästen att bedöma avståndet själv

Måste hålla med ovanstående - tvärtemot vad många andra skriver.

En ung häst ska du påverka så lite som möjligt vid hoppningen.

Du ska rida i ett lagom tempo och sen låta hoppningen vara upp till hästen. Hästen måste själv lära sig att backa av och att ta tag i hindren.

Ingen unghäst blir väl hjälpt av en ryttare som sitter och backar av och lägger den rätt? Det förstår jag inte vitsen med.

Unghästen ska hoppa låga enkelhinder, gärna med infångare. Hästen ska hålla ett jämt tempo mot hindret och inte sticka iväg. Bryt gärna av till trav bakom! Fånga upp efteråt och se till att du har kvar kontrollen. Om hästen hoppar helikopterhopp eller hoppar för stort - fine! - den måste lära sig. Om den hoppar av mitt i och slår sig, så är det hästen som har satt sig i den sitsen och den lär sig av det.

Men om det är DU som sitter och försöker lägga hästen rätt och det inte funkar - då är det du som sätter hästen i skiten och gör så den blir osäker.

Dessutom så är det inte så ofta yngre hästar är så lättmanövrerade. Att sitta och försöka "lägga" en obalanserad vinglig unghäst rätt kan vara i princip omöjligt. Hur många unghästar orkar balansera upp sig och backa tillbaks vid en förhållning i galopp!?

Ta det lugnt med den. Bockar den av dig ta det i trav och passa den bakom. Låga hinder med TYDLIG MARKBOM! Rulla gärna ut markbommen så den ligger 30 cm ut från hindret. Ingen häst lär sig av att hoppa för nära. En unghäst kan behöva hjälp med marbommen länge innan den lär sig se distanserna.

Observera vad jag skrev - hästen ska lära sig se distanser - du ska inte göra det åt dem!

Sen är det bra om du också får lite hinderkänsla och får lättare med distanser, men det ska du absolut inte sitta och träna på en unghäst som inte är så lättreglerad. För unghästen ska övningarna vara låga och lätta!

Lycka till!

Mina tankar i ord :bow:

Så om det nu går i 190 mot hindret gör du ingenting? Du påverkar inte hästen alls?

Vad är felet att ha en välskolad häst på bommar och cavaletti och travhoppning INNAN jag styr på ett hinder i galopp på en vinglig unghäst och riskerar att landa mitt i hindret för att jag sitter passiv och gör INGENTING!!! Detta bidrar inte till att hästen får ett bra självförtroende vid hoppning. Att krascha i ett hinder för att jag har satt hästen i den sitauationen eller att hästen satt sig själv i den situationen spelar ingen roll, det peppar inte självförtroendet. Har man då en väldigt försiktig häst som inte vill göra sig illa kan det bli jobbigt att få förtroendet att funka igen och man får spända språng. Vad är då problemet att jag försöker underlätta för unghästen genom att försöka få ett bra avstånd och så underlätta hästen i språnget. Jag pratar inte om 20 cm utan snarare om halvmetrar då det ju handlar om små hinder.

Eftersom jag nu gillade det citerade inlägget ovan så svarar jag.

Kommer hästen i 190 så har den sannolikt gått i 190 lite mer än 3 galoppsprång. Jag har inte mkt erfarenhet av unghästhoppning men genom att rida så som citatet beskrev så har iaf det funkat väldigt bra. Från början sitter jag på en unghäst som lärt sig galoppera i sitt tempo där den har hittat sin balans och inte drar/står emot, den rullar på mellan mina hjälper i lätt sits. Att styrka på ett hinder är inga problem med detta utgångsläget. Drar hästen järnet mot hindret har jag gjort fel tidigare i inhoppningen dvs då (o)medvetet drivit hästen med min sits eller stressat den så den inte känner sig bekväm med situationen. Då hade jag backat och haft noga koll på min sits.

Om nu hästen jag sitter på som brukar vara lugn o lydig börjar bjuda för mkt på hindren när den blir mer van så tar jag såklart en förhållning, mjukt o fint en bra bit innan hindret. Hästen lystrar till och sänker tempot o hoppar. Kanske blir det inte så bra men den hajjade vad jag ville och förhoppningvis krävs mindre o mndre förhållningar som stör hästen mindre. Jag ser liksom inte var "190" och "inte lyssnande häst" kommer in i bilden? Passiv men stödjande vill jag vara men hästen är förhoppningsvis så lydig att den tar en mjuk förhållning och då ökar den heller inte så mkt.

Det är aldrig fel att ha en välskolad häst men unghästar kan ju krasha även på 30 cm. Och för min del så vill jag gärna hoppa ngra språng tidigt. För mig räcker det om hästen lyssnar så bra så den kan hållas rak och självklart att den bjuder fram. Då klarar de sig alldeles utmärkt själva på små hinder. Det tar inte långt tid att uppnå de målen. Min treåring är i princip hoppbar, han är väl riden 10 ggr i sadel. Men att få honom så stark så han ökar-minskar galoppen med bibehållen samling tar flera år till. Jag hoppar gärna lite under tiden som omväxlande arbete.

Så tje, iofs håller jag ju med dig. Grundridningen (som jag tycker borde vara gjord rätt kvickt) sitter ju inte om hästen går i 190 mot hindren o då måste man ju backa o ta lite "lydnadsträning" som dock eg bara kommer av bristande ridning tidigare. Trevligare att det blir rätt från början än att behöva träna på att ta bort det som blivit fel senare i utbildningen.

Går det i 190 så styr jag inte mot alls. Läs det jag skrev - viktigast är ett bra grundtempo, sen är själva hoppningen upp till hästen! En häst som inte är bärig nog att hålla en bra galopp får lugnt hoppa i trav tills den är mogen och stark nog!

En klok häst som är upmärksam och som kommer i vettigt tempo mot ett hinder kraschar inte, det har aldrig jag varit med om iaf.

Däremot så kanske den kommer lite nära och river en gång. Är det en klok häst (det vill iaf jag ha) så är den lite försiktigare och backar av lite mer gången efter.

Tvärtemot dig så tycker jag att de duktigaste ryttarna på unghästar är de som påverkar dem minst. Självklart ska ingen ryttare vara passiv, men det är skillnad på att vara passiv och att "lägga dem rätt" som du tycker man ska göra...

Hindren ska vara så lätta att det inte är någon stor grej för hästen, då behöver man inte lägga dem rätt. Det gör de så bra själva efter inte så lång tid!

Jobbar man sedan med styrka, balans och lydnad så kommer lydnaden parallellt med att svårigheterna ökar, och det blir aldrig så svårt!

Men alla är vi olika och gör på olika sätt. Så här har jag alltid jobbat och det har fungerat bra tycker jag. Någon annan kanske tycker annorlunda.

Jag vill bara ge ett annat exempel på hur jag vill att min häst ska fungera.

Jag har jobbat ganska mycket med en övning (nu pratar jag om lite mer rutinerade hästar, inte de yngsta) som jag tycker är bra för att göra hästarna uppmärksamma.

4 räcken på en linje med varierande antal språn mellan.

a-b 2 galoppsprång
b-c 3 galoppsprång
c-d 2 galoppsprång

Man börjar ganska lågt, vilket gör att distanserna blir lite längre. När man sedan höjer, måste hästen SJÄLV backa av lite, räta upp sig och vara med på att distansen blir lite kortare. I det läget VÄGRAR jag att påverka hästen. Jag tar hellre lite nedslag så att hästen får lära sig! Mina hästar är under utbildning. Och jag har aldrig varit med om att en häst fortsatt riva. En del går andra gången igenom rätt utan nedslag, andra (ofta de lite större som har svårare för sig) kan behöva göra det fler gånger innan de fattar poängen.

Med andra ord så blir hästen uppmärksam på att den själv ska tänka till lite när den landar! Jag vill ha en uppmärksam häst som själv har lite hinderkänsla! Det är något jag jobbar med från grunden...

Så om det nu går i 190 mot hindret gör du ingenting? Du påverkar inte hästen alls?

Det handlar inte om att sitta passiv och låta hästen springa iväg hur som helst och ta sig över hindret bäst den kan,
utan det handlar om att rida hästen i en bra balans i lagom tempo, och en bra väg
MEN inte sitta och måtta, det ska hästen sköta själv när man gett den bra förutsättningar.

Det handlar inte om att sitta passiv och låta hästen springa iväg hur som helst och ta sig över hindret bäst den kan,
utan det handlar om att rida hästen i en bra balans i lagom tempo, och en bra väg
MEN inte sitta och måtta, det ska hästen sköta själv när man gett den bra förutsättningar.

mina tankar i rätt ord :)

KL.
Att hoppa in en unghäst är absolut inget lätt och man ska inte göra det själv utan man ska använda sig av rutinerad tränare.

Det viktigaste för mig är att instruera min unghäst, så att hon kommer rätt på hinderna så att hon känner att "detta var busenkelt och jättekul" om hon hela tiden ligger fel och får kämpa sig över, hoppa helekoptersprång mm. så blir hoppträningen tråkig och svår. Vilket kan leda till att hästen försöker komma ifrån det genom att springa fortare och därmed hoppar flackt och river, till slut gör det ont, hästen blir rädd och börjar stoppa för att slippa slå sig på benen. Får DÅLIGT självförtroende.

De flesta hästar som rusar mot hinder gör det för att de blir stessade, de får en uppgift som de inte är mogna för eller som är för svår.

Börja rida regelbundet för tränare i både dressyr och hoppning.
Och börja INSTRUERA din häst, så den kan lita på att om den ligger fel så hjälper matte till och den slipper slå sig.
Det viktigaste är att hjälpa sin unghäst, den lär sig inte genom att slå sig varje gång!!

en hyfsat klok häst gör inte om samma misstag så många gånger om den slår sig.
rider du hästen i en bra galopp och ger den bra förutsättningar att hoppa är det hästens uppgift att ta sig över hindret.
inte ngn bra idé att göra hästen osjälvständig redan från början genom att börja måtta själv och greja med avståndet.

Det viktigaste för mig är att instruera min unghäst, så att hon kommer rätt på hinderna så att hon känner att "detta var busenkelt och jättekul" om hon hela tiden ligger fel och får kämpa sig över,
hoppar man en unghäst så att den får kämpa sig över om den inte kommer till en optimal avsprångspunkt har man för höga/stora hinder tycker jag.
lär man hästen i ett tidigt skede, på låga hinder, att själv lösa uppgiften kommer man inte i det läget.

*kl*

tänkte tillägga att min häst tycker att det är roligt att hoppa, och därför drar han i full fart mot hindret så att jag inte ska hinna "ångra mig".
inte för att han tycker att det är läskigt och vill få det gjort så snart som möjligt.
vi har inte kunnat hoppa så mycket nu pga skadan jag fått i en ryggmuskel, så han blir ännu spralligare när det väl handlar om hinder nu.

som sagt tänker jag tömköra och longera över bommar och mindre hinder så att han inte blir så ivrig så fort det råkar befinna sig en bom på banan, samt dressyrträna mer i galopp.
så att han verkligen har kraft att samla upp sig (vilket han egentligen har nu också.. men det hjälper ju inte så då får vi träna mer på det ändå)

Löshoppning. Trots att du inte kan löshoppa hemma - det är "bara" att åka på arrangerade löshoppningar eller boka ridhus. Vill du ha en häst som taxerar bättre är det definitivt värt pengarna.

Och uppsuttet: anlita en bra tränare.

rider du hästen i en bra galopp och ger den bra förutsättningar att hoppa är det hästens uppgift att ta sig över hindret.

Då instruerar du ju, eller hur ska man annars tolka "bra förutsättningar".

På TS berättelser verkar det verkligen som att hästen behöver instrueras, enligt min mening är det oacceptabelt att hästen rusar mot hinderna och blir arg vid förhållning och dessutom kastar av henne.

Så som jag förstod TS första inlägg var att hästen rusar när den ser ett hinder, den tänker inte alls och ryttaren kan inte inverka på den, då är det fel i grundutbildningen. Då går man tillbaka till utgångsläget och får jobba hästen på marken, precis som du skrev.

Vad jag vill ha fram är att man skall ha en lydig häst på marken innan man styr på ett hinder i galopp. Om man inte kan reglera hästen (ung eller gammal spelar ingen roll) mot eller efter ett hinder i galopp skall man inte hoppa i galopp, då får man fortsätta att travhoppa tills detta funkar först. Om hästen då lyssnar på mina hjälper kan jag gå ett stetg framåt och ta det hela i galopp. Jag ser ingen mening med att rida mot ett hinder i galopp när jag inte kan påverka hästen varken framåt eller med en förhållning.

Om nu hästen jag sitter på som brukar vara lugn o lydig börjar bjuda för mkt på hindren när den blir mer van så tar jag såklart en förhållning, mjukt o fint en bra bit innan hindret. Hästen lystrar till och sänker tempot o hoppar. Kanske blir det inte så bra men den hajjade vad jag ville och förhoppningvis krävs mindre o mndre förhållningar som stör hästen mindre.

Och detta var ung. det jag menade med att jag hjälper hästen att hitta en bra avsprångspunkt/dvs. bedöma ett avstånd. Inte att man stör hästens takt eller inverkar för mkt på hästens tempo. Här kan jag underlätta hästens arbete med hoppningen genom att erbjuda den en så bra utgångsposition som möjligt.

Passiv men stödjande vill jag vara men hästen är förhoppningsvis så lydig att den tar en mjuk förhållning och då ökar den heller inte så mkt.

Det jag reagerade på är att vara passiv! Jag sitter inte passiv utan still, men samtidigt aktiv. Att kunna inverka på en häst utan att det syns "från marken". Det är i mina ögon inte att "sitta passiv"

Det är aldrig fel att ha en välskolad häst men unghästar kan ju krasha även på 30 cm.

Detta har jag ALDRIG upplevt! En normal häst skall kunna i princip ramla över ett hinder på 1m.

Och för min del så vill jag gärna hoppa ngra språng tidigt.

Samma här, men då håller jag mig till travhoppning tills jag kan reglera hästen tillräckligt innan jag styr på ett hinder i galopp. Travhoppning stärker dessutom hästen.

Trevligare att det blir rätt från början än att behöva träna på att ta bort det som blivit fel senare i utbildningen.

Helt klart!

En häst som inte är bärig nog att hålla en bra galopp får lugnt hoppa i trav tills den är mogen och stark nog!

Precis detta skrev jag innan.

Tvärtemot dig så tycker jag att de duktigaste ryttarna på unghästar är de som påverkar dem minst. Självklart ska ingen ryttare vara passiv, men det är skillnad på att vara passiv och att "lägga dem rätt" som du tycker man ska göra...

Nej, här har du missförstått det jag skrivit. Jag har aldrig påpekat att "man skall lägga hästen rätt" och "fixa" med 20 cm, jag påverkar distansen till hindret i god tid så att jag ger hästen ett bra utgångsläge för att klara hindret. Att sitta still och vara samtidigt aktiv i sin ridning är inte samma sak som att sitta passiv. Att sitta still men samtidigt aktiv är att understödja hästen med skänkeln och behålla hästen mellan skänkel och hand. Sitter jag passiv gör jag ingenting!
Det finns ett bra uttryck som heter att "erfarna ryttare skall rida oerfarna hästar, oerfarna ryttare skall rida erfarna hästar". En erfaren ryttare som kan utbilda unghästar vet hur man sitter still men samtidigt inverkar på hästen.

4 räcken på en linje med varierande antal språn mellan.

a-b 2 galoppsprång
b-c 3 galoppsprång
c-d 2 galoppsprång

Man börjar ganska lågt, vilket gör att distanserna blir lite längre. När man sedan höjer, måste hästen SJÄLV backa av lite, räta upp sig och vara med på att distansen blir lite kortare. I det läget VÄGRAR jag att påverka hästen. Jag tar hellre lite nedslag så att hästen får lära sig! Mina hästar är under utbildning. Och jag har aldrig varit med om att en häst fortsatt riva. En del går andra gången igenom rätt utan nedslag, andra (ofta de lite större som har svårare för sig) kan behöva göra det fler gånger innan de fattar poängen.

Med andra ord så blir hästen uppmärksam på att den själv ska tänka till lite när den landar! Jag vill ha en uppmärksam häst som själv har lite hinderkänsla! Det är något jag jobbar med från grunden...

En bra övning, (som man kanske inte skall använda till helt orutinerade hästar, men det skrev du ju redan) men även småsaker som tex överlivets läge över ett hinder eller skänkelläget bidrar till en aktiv och inte passiv sits.
Målet för alla hoppryttare måste väl vara att få en uppmärksam och hinderklok häst, men enligt mina erfarenheter har det underlättat enormt att ge hästarna ett bra utgångsläge för sitt språng, och därmed ge hästen en bra distans till ett hinder.

Senast ändrad:

Då instruerar du ju, eller hur ska man annars tolka "bra förutsättningar".

På TS berättelser verkar det verkligen som att hästen behöver instrueras, enligt min mening är det oacceptabelt att hästen rusar mot hinderna och blir arg vid förhållning och dessutom kastar av henne.

Så förstår jag detta också, vilket dessutom återkom i TS senaste inlägg. Och om man vid hoppningen pga en häst som inte lyssnar alls åker av och slår sig är det faktiskt inte roligt längre!

Det handlar ju inte om att "dirigera varje galoppsprång" som vissa här verkar tro att jag skriver! Och heller inte att mer eller mindre "kasta upp hästen på axeln och hoppa själv" så att den skall få tänka så lite som möjligt och göra så lite som möjligt själv, utan att den faktiskt skall lyssna när man rider mot ett hinder, om det är i trav, i galopp eller i omhoppningstempo. Om jag då kan bedöma ett avstånd, kan inverka med mkt små hjälper för att hästen skall få bästa möjliga utgångsläge för att få ett bra hopp, då är alltså detta FEL enligt en del här! :eek:
Helt otroligt att unghästarna jag utbildat tagit sig så långt som dom har gjort! Konstigt att de inte blivit körhästar eller skogsmullar vid det här laget.

Senast ändrad:

Bara en tanke: men hur vore det om du hittade en duktig och erfaren ryttare som du kunde låta hoppa hästen ett par gånger tills den går att reglera och du känner att du kan hoppa utan att bli avkastad och skadad?

Och detta var ung. det jag menade med att jag hjälper hästen att hitta en bra avsprångspunkt/dvs. bedöma ett avstånd. Inte att man stör hästens takt eller inverkar för mkt på hästens tempo. Här kan jag underlätta hästens arbete med hoppningen genom att erbjuda den en så bra utgångsposition som möjligt.

Det jag reagerade på är att vara passiv! Jag sitter inte passiv utan still, men samtidigt aktiv. Att kunna inverka på en häst utan att det syns "från marken". Det är i mina ögon inte att "sitta passiv"

Detta har jag ALDRIG upplevt! En normal häst skall kunna i princip ramla över ett hinder på 1m.

Samma här, men då håller jag mig till travhoppning tills jag kan reglera hästen tillräckligt innan jag styr på ett hinder i galopp. Travhoppning stärker dessutom hästen.

Helt klart!

Vi håller nog med varandra eg tror jag. Förutom det där med avstånd. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är värdelös på avstånd rent ut sagt så jag KAN inte en lägga hästen rätt (någon som undrar varför jag aldrig blir ngn hoppryttare :angel:). Men ändå så lyckas mina hästar allt som oftast hoppa bra "själva" (mer eller mindre dåliga språng kommer ju emellanåt), även unghästar som ser hinder för första gången. Att ge dem bra förutsättningar (med en bra galopp i balans) ser inte jag som att lägga dem rätt men vi kanske kallar det olika. Tar jag en förhållning gör jag det inte för att lägga en rätt utan för att visa att nu gick den utanför ramarna för vad jag kallar en bra o balanserad galopp.

Och ja, jag sitter väl passiv framför ett hinder då. Jag är inte särskilt aktiv, spec inte de sista sprången utan ser till att vara klar innan så jag bara kan sitta o vänta ut (ev smacka om bjudningen brister i sista stund när de är väldigt gröna). Hjälper från marken ska redan vara i det hela "osynliga" från marken innan jag styr mot ett hinder, likaså ska hästen vänta på mig (det lär den sig de första barbackaturerna jag sitter på ryggen, jag vill ju inte flyga av :D ) Mellan hindren däremot är rider jag såklart aktivt för att hästen ska bibehålla balans o bärighet men just framför vill jag lämna den i fred så mkt som möjligt men såklart understödja om det krisar sig, dock inget jag vill göra "normalt" i varje språng.

Håller med om att travhopp är mkt bra :bow:

Det med 30 cm har inte jag heller sett, jag syftade mest på att ska man lägga hästen rätt då med?

Ögat kan man träna upp, det är inte så svårt alls.

Jag sitter inte och "letar avstånd" eller "måttar", men försöker rida på en passande distans om det är en bom på marken eller ett hinder på 1,50. Men det är ju inget "måste"! Jag kan det, och då använder jag mig av det. Om jag fryser i t-shirt och har en långärmad tröja med mig, då använder jag den långärmade tröjan (om du förstår vad jag menar)

Och visst skall en häst hoppa själv, det är ju inte jag som lyfter hästen över hindret, men jag kan hjälpa den genom att rida på en bra distans till hindret! Har man, som du beskriver, en bra inramad galopp, brukar en bra distans dyka upp för mig väldigt fort.

Visst tycker jag också att man skall lämna hästen ifred, men passivitet är för mig att sitta som en säck potatis och bli buren av hästen. Håller jag om med benen, ändrar jag mitt skänkelläge, spelar jag med fingrarna är det för mig en aktiv ridning. Jag gör något. Jag lämnar hästen åt sin uppgift men jag understödjer. Jag lämnar inte hästen åt sitt öde.

kanske ska meddela att han är ännu värre med andra.
jag har åkt av två gånger i samband med hoppning på denna häst, en gång pga att han gjorde ett större språng än jag räknat med så jag kom ur balans (det var då jag skadade ryggen), och den andra gången nu här om dagen då han stack helt okontrollerat mot sitt älskade hinder. suck.

när han väl insett att hinder är en del i vardagen blir han ju lugnare, vi har ju trots allt hoppat kombinationer på en meter och hela banor tidigare - och då har han tillåtit att jag väljer antalet galoppsprång vi ska ha mellan hinder samt hur långa eller korta dessa ska vara.

löshoppning har vi jobbat med mycket tidigare då vi hade ridavstånd till skolans ridhus
060512merlhopp.jpg

men jag vill ju även att han ska kunna bedöma en del själv också, då det är ohållbart så som han gör nu.
ibland låter han mig bestämma helt, men när hindren kommer upp i höjd (oavsett hur mycket småhinder vi hoppat...) tar han över hela ansvaret för hoppet igen, och jag får inte hjälpa honom.
och så slutar det såhär;
merlhopp.jpg

(han kommer över utan att riva ändå, men vem som helst förstår ju att det helt enkelt inte fungerar att fortsätta hoppa på den höjden när han hoppar av sådär)

Senast ändrad:

Uppenbarligen kan han inte bedömma själv var han ska hoppa av, bild 2 ser fullkommligt livsfarligt ut, då är det upp till dig att instruera honom så han hoppar av vid rätt punkt.
Han lär sig kanske så småning om med din hjälp, men att låta honom bestämma nu när han inte kan är galet.
Hoppar han högre hinder på det viset så kommer han till slut att krascha....

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 417
Senast: Gimlan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar