lära hästen att bedöma avståndet själv

cili

Trådstartare
min unghäst ska nu få börja hoppa mer regelbundet, men saken är den att han är så förskräckligt dålig på att taxera.
och om jag försöker korrigera honom blir det bara ännu värre.
jag har ingen möjlighet att löshoppa på riktigt, då vi inte har staket på ridbanan, men jag tänkte låta honom gå över bommar och hoppa småhinder på lina.
vad finns det mer för saker jag kan testa för att få honom att bli bättre på det?
bom innan hindret funkar inte.. förra gången gick vi nästan omkull eftersom han bara koncentrerade sig på att komma över bommen och då kom helt fel på det pyttelilla (40 cm...) hindret bakom

han liksom hoppar först och tänker sen..

Sv: lära hästen att bedöma avståndet själv

Han lär sig, ska du se. :) Det är bara att öva, öva, öva, så kommer han på hur man gör!

jag har haft samma problem i nästan 3 år...VI krashade in i trippelbarrar för att hon hoppade förlångt ifrån och hon hoppade helikopterspång hela tiden...Prova hoppa hinder i trav och lösa hoppa.De hjäpte oss iaf:)

Det är inte hästen som skall bedöma avståndet till hindret, det är du! Du skall rida hästen till hindret så den får en passande distans och så ger hästen möjlighet att klara hindret utan att vända ut och in på sig själv! Rid mycket dressyr, använd galoppbommar och cavaletti, galoppbommar framför hindret för att förenkla "distansletandet". Att gasa mot ett hinder och låta hästen taxera är oansvarigt! :cool: Ta hjälp av en erfaren tränare!

Att se avstånd är ngt som man måste träna upp. Jag själv har jättesvårt för det och jag rider en ungponny. Men som sagt rid mkt kombinationer och hinder med en galoppbom framför.
Prova att hoppa lägre hinder också så att du själv kan träna upp ditt öga.
Men jag vet det är jättesvårt:smirk:

min "gamling" taxerar inget själv, så det är bara att öva ! jag brukar lägga galoppbommen flera galoppsprång innan hindret så kan man öva upp sin egen känsla för hur man lägger hästen.
som sagt......bara att öva !!

Att hoppa in en häst själv som inte är van eller som de är helt nytt för är inte lätt, krävs stor rutin och hjälp från tränare!
Är som ngn redan sagt att hästen ska inte bedömma avståndet de är du som sitter på som skall lägga hästen rätt. Det är bara att lägga fram bommar eller sätta upp små hinder och öva upp sin blick och känsla..
En erfaren häst sk "läromästare" kan oftast sin sak och hjälper till själv före hindren men detta tar lång tid innan hästen kommit så långt de viktigaste är att du har en välriden häst som lyssnar på de du säger för att du skall ha en chans att få den och korta alt kanske länga ngt för att komma exakt rätt på hindret framför:P

Håller just nu på med detta med min unghäst ja började "rida" in i oktober/november och de är inte alltid lätt men finns många olika övningar som underlättar både för din o hästens skull=)

Lycka till=)

jag gasar inte och låter honom bestämma helt.
men som sagt, när jag försöker korrigera så blir han trotsig och då blir allt ännu värre.
han måste helt enkelt lära sig att hoppa av på rätt punkt själv också.

han är hoppad då och då i två år och har varit bättre på taxering de gånger vi hoppat regelbundet tidigare.

när jag försöker korrigera så blir han trotsig och då blir allt ännu värre.

Rid mer dressyr, få hästen lydigare, då behöver du inte bråka med den. Ta hjälp i dressyrarbetet av cavaletti och bommar på marken där du kan öva övergångar, halter och distanser utan att det blir ett "hopp", här kan ni ramla över om det är så. Ni riskerar inte att bryta nacken och du kan korrigera hästen utan att ni kraschar in i ett hinder. Hästen skall avvakta dina signaler så att ni kan arbeta ihop som ett team och inte motarbeta varandra. Det skall ju vara kul, annars kan man lika gärna börja samla frimärken! :crazy:

han måste helt enkelt lära sig att hoppa av på rätt punkt själv också.

Visst, om man missar avståndsbedömningen helt och hållet kan det vara bra med en häst som tar saken i egna händer (hovar), typ "håll i dig kärring, nu hoppar jag". Men hästen skall inte leta avstånd, det är du som skall träna upp ditt öga! :smirk:

han är hoppad då och då i två år och har varit bättre på taxering de gånger vi hoppat regelbundet tidigare.

:eek: Beginners luck?

Ta hjälp av en bra tränare!!!

Senast ändrad:

Jag har oxå lite ångest när det gäller det här med avstånd :p På träning så tänker jag alldels för mkt och ska korrigera hit och dit och störa hästen, medan jag på tävling är så fokuserad så allt kommer av sig själv.
Men jag brukar träna på att fästa blicken på ngt låååååångt bort bakom hindret och inte titta ner och försöka hitta ett avstånd som jag ändå aldrig hittar. Då låter jag bli att korrigera och hästen taxerar själv.
Jag vet att han kan, men inte när jag ska försöka "hjälpa"

Vet inte om det funkar så för dig, men att titta på ngt låååångt bort funkar iafa alldeles utmärk för mig.
Börja träna detta på låga höjder så det inte gjort så mkt om han taxerade fel, sen höjde vi succseivt och nu vet jag att han taxerar själv om jag inte stör:p
Nu kan jag se avstånden bättre oxå när jag känner att hästen oxå "leter" efter ett bra. Numera hjälper vi varandra :p

Senast ändrad:

Hej ! Mera löshoppning som någon sa ! Har du provat med markbom innan hindret ?? Mera cavalleti skulle funnka oxå. Har funnkat för min häst !!

Rid mer dressyr, få hästen lydigare, då behöver du inte bråka med den. Ta hjälp i dressyrarbetet av cavaletti och bommar på marken där du kan öva övergångar, halter och distanser utan att det blir ett "hopp", här kan ni ramla över om det är så. Ni riskerar inte att bryta nacken och du kan korrigera hästen utan att ni kraschar in i ett hinder. Hästen skall avvakta dina signaler så att ni kan arbeta ihop som ett team och inte motarbeta varandra. Det skall ju vara kul, annars kan man lika gärna börja samla frimärken! :crazy:

det där provade jag med honom igår.
han gick bra i dressyren.. tills bommarna kom fram på marken.
det som hände var att han blev förbannad för att jag försökte få honom att trava över istället för att galoppera så han tog bettet, drog över bommen och bockade av mig.
då hoppade jag upp igen, skrittade över. skulle prova lite i trav igen, samma sak då fast jag höll mig kvar.
och eftersom jag har en skadad rygg efter förra gången jag åkte av så blir det bom och hoppträning från marken ett tag nu tills han märker att bommar kan man gå över i alla gångarter även fast man är samlad..
han tycker att det är kul att hoppa, och det ska helst gå så fort som möjligt, det är där våra tankar skiljer sig. jag vill hoppa i en samlad fart och själv bedöma avståndet.

löshoppning går som sagt inte för vi har inget staket på vår ridbana.
innan är han dock löshoppad upp till 115 som han hoppat med lätthet och perfekt avståndsbedömning - flera gånger. han är lite skum den hästen...

markbom slutar med att han bara ser bommen och inte hindret bakom vilket alltid slutar med att han far över utan kontroll och nästan går omkull.
cavaletti skulle funkat om han inte var så förbaskat kär i bommar att han ökar farten med det dubbla när dom kommer fram :crazy:

så blir det bom och hoppträning från marken ett tag nu tills han märker att bommar kan man gå över i alla gångarter även fast man är samlad..

Det låter bra tycker jag. Tömkörning över bommar och cavaletti kanske? Det låter ju inte bra att hästen kastar av dig! :eek:

Men övning ger färdighet och speciellt när det går så långt att hästen flippar och du åker av är det inte roligt längre, då måste den faktiskt lära sig att "veta hut". Det är ju inte meningen att du skall behöva bryta nacken för att den inte "vill" ta det lugnt. Den blir tyvärr så illa tvungen att ta det lugnt. Glöm bara inte att berömma när den gör rätt! Och lycka till! :)

När det är små hinder ska ryttaren inte lägga sig i så mycket (säger tvärtemot vad en del skrivit nu då..).
Ryttarens uppgift är att rida hästen i en bra, bärig galopp. Några galoppsprång före hindret ska ryttaren bara vänta ut hästen. Inga korrigeringar här!
Hästens uppgift är att hoppa.

Min erfarenhet är att om man följer detta så får man en häst som tänker själv vilket iallafall jag vill ha.

När det sen börjar bli lite större hinder, kanske 120-130 cm, så behöver ryttaren vara med & hjälpa till med avståndet på ett annat sätt. Men på mindre hinder - rid galoppen & låt hästen sköta hoppningen!

Det är iallafall vad jag lärt mej - & det funkar. Det funkar däremot mindre bra när jag börjar lägga mig i & göra hästens jobb, vilket är lätt hänt :crazy:

& en del unghästar tar tid på sig, fortsätt hoppa - gärna för tränare - så kommer det bli bättre!

Måste hålla med ovanstående - tvärtemot vad många andra skriver.

En ung häst ska du påverka så lite som möjligt vid hoppningen.

Du ska rida i ett lagom tempo och sen låta hoppningen vara upp till hästen. Hästen måste själv lära sig att backa av och att ta tag i hindren.

Ingen unghäst blir väl hjälpt av en ryttare som sitter och backar av och lägger den rätt? Det förstår jag inte vitsen med.

Unghästen ska hoppa låga enkelhinder, gärna med infångare. Hästen ska hålla ett jämt tempo mot hindret och inte sticka iväg. Bryt gärna av till trav bakom! Fånga upp efteråt och se till att du har kvar kontrollen. Om hästen hoppar helikopterhopp eller hoppar för stort - fine! - den måste lära sig. Om den hoppar av mitt i och slår sig, så är det hästen som har satt sig i den sitsen och den lär sig av det.

Men om det är DU som sitter och försöker lägga hästen rätt och det inte funkar - då är det du som sätter hästen i skiten och gör så den blir osäker.

Dessutom så är det inte så ofta yngre hästar är så lättmanövrerade. Att sitta och försöka "lägga" en obalanserad vinglig unghäst rätt kan vara i princip omöjligt. Hur många unghästar orkar balansera upp sig och backa tillbaks vid en förhållning i galopp!?

Ta det lugnt med den. Bockar den av dig ta det i trav och passa den bakom. Låga hinder med TYDLIG MARKBOM! Rulla gärna ut markbommen så den ligger 30 cm ut från hindret. Ingen häst lär sig av att hoppa för nära. En unghäst kan behöva hjälp med marbommen länge innan den lär sig se distanserna.

Observera vad jag skrev - hästen ska lära sig se distanser - du ska inte göra det åt dem!

Sen är det bra om du också får lite hinderkänsla och får lättare med distanser, men det ska du absolut inte sitta och träna på en unghäst som inte är så lättreglerad. För unghästen ska övningarna vara låga och lätta!

Lycka till!

När det är små hinder ska ryttaren inte lägga sig i så mycket (säger tvärtemot vad en del skrivit nu då..).
Ryttarens uppgift är att rida hästen i en bra, bärig galopp. Några galoppsprång före hindret ska ryttaren bara vänta ut hästen. Inga korrigeringar här!
Hästens uppgift är att hoppa.

Min erfarenhet är att om man följer detta så får man en häst som tänker själv vilket iallafall jag vill ha.

När det sen börjar bli lite större hinder, kanske 120-130 cm, så behöver ryttaren vara med & hjälpa till med avståndet på ett annat sätt. Men på mindre hinder - rid galoppen & låt hästen sköta hoppningen!

Det är iallafall vad jag lärt mej - & det funkar. Det funkar däremot mindre bra när jag börjar lägga mig i & göra hästens jobb, vilket är lätt hänt :crazy:

& en del unghästar tar tid på sig, fortsätt hoppa - gärna för tränare - så kommer det bli bättre!

Precis min uppfattning också. Om hästen lär sig taxera själv på låga hinder så blir det lättare att korrigera och "lägga den rätt" på högre höjder. Ryttarens uppgift är att ha ett bra grundtempo och balanserad häst (dvs underlätta hoppningen) och hästens uppgift är att hoppa. Kommer den sen lite fel ibland so what, då gäller det bara att vara med så man inte drar den i munnen som "tack" för att den hoppade. Hästen kommer lära sig bättre och bättre med tiden. Om man istället försöker styra och ställa för mkt med en ung häst så kan den tappa förtroendet för ryttaren om det blir tokigt.

har haft precis samma problem med min unghäst. Började med att ta bort hindren och red bara galopp bommar under några veckor så att det inte blev nån chock med bommar före hindren. Sen satte vi upp ett karaktärs hinder som var ganska läskigt men bara 50cm högt efter tre bommar(en bom för varje galoppsprång). Detta gjorde att hon backade av lite mer.

Har också hoppat låga 3kombinationer kryss,räcke,oxer med ett språng mellan varje. Hon var liksom tvungen att tänka lite när det blev så många hinder. :)

Men ta det bara lungt, det kommer med tiden

LYCKA TILL!!:bump:

En ung häst ska du påverka så lite som möjligt vid hoppningen. Ingen unghäst blir väl hjälpt av en ryttare som sitter och backar av och lägger den rätt? Det förstår jag inte vitsen med.

Så om det nu går i 190 mot hindret gör du ingenting? Du påverkar inte hästen alls?

Vad är felet att ha en välskolad häst på bommar och cavaletti och travhoppning INNAN jag styr på ett hinder i galopp på en vinglig unghäst och riskerar att landa mitt i hindret för att jag sitter passiv och gör INGENTING!!! Detta bidrar inte till att hästen får ett bra självförtroende vid hoppning. Att krascha i ett hinder för att jag har satt hästen i den sitauationen eller att hästen satt sig själv i den situationen spelar ingen roll, det peppar inte självförtroendet. Har man då en väldigt försiktig häst som inte vill göra sig illa kan det bli jobbigt att få förtroendet att funka igen och man får spända språng. Vad är då problemet att jag försöker underlätta för unghästen genom att försöka få ett bra avstånd och så underlätta hästen i språnget. Jag pratar inte om 20 cm utan snarare om halvmetrar då det ju handlar om små hinder.

Det jag ville ha fram med att det är ryttaren som skall bedöma ett avstånd betyder inte att man skall backa hästen mot hindret eller dra i tyglarna, utan att hästen skall vara lydig nog på marken för att kunna ta en liten förhållning eller framåtdrivande hjälper. Om hästen faller i trav för att den inte orkar hålla galoppen vid en förhållande hjälp så får hästen hoppa i trav.

Tittar man på duktiga hoppryttare som har mångårig erfarenhet av att utbilda unghästar inom hoppning så nog fasen sitter inte de passiv på hästryggen. Skillnaden är att sitta stilla och samtidigt inverka på hästen, men inte sitta passiv!

Jag har en 4-åring som det är dags att hoppa in snart och jag har varit lite osäker på hur jag bäst ska göra det. Visserligen har jag en bra tränare till hjälp men det kan kännas bra att ha lite under fötterna innan man börjar.

Det du skrev var bara så bra skrivet och lätt att förstå och ta till sig, tack. :bow: :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 417
Senast: Gimlan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar