lära hästar galna saker

Sv: lära hästar galna saker

fast min häst kan då gå i "passage" (balanstrav) och han kan "piaff" och skänkelvikning, öppna, sluta, osv helt av sig själv i hagen och helt utan tvång

Det blev nog lite av ett svar till tråden i slutänden :D

Överentusiastisk när man börjar gräva på wiki, finns så mycket kul info.

Om man korsar en sån här "symaskinshäst" med en islänning, vad får man då?
En islänsk syamaskin eller.......:rofl: :rofl: :rofl:

Påtvingad var nog fel ordval av mej, gångarten i sig är naturlig, 4 takt.
Som jag nämnt tidigare finns det olika varianter.
Den som är i första filmen är en häst i fino små steg med snabb fot förflyttning.
Man vill även ha samling där, vilket inte alla har. Men alla paso fino kan inte gå i fino, så antingen har hästen anlag för det eller så är det en annan typ, tex pleasure eller performance. Jag kan hålla med om att det ser inte bra ut när ryttaren håller så hårt i hästen. Det är inget som vi vill med våra hästar.
Vi föder upp och tränar paso finos. Vi vill ha dem lösgjorda och avslappnande.
Fasst att ryttare håller hårt i hästen när dem rider ser man tyvär allt för ofta i många dicipliner, ingen ursäkt för den ryttaren i filmen, gillar det inte oavsett
vad man gör med hästen eller vilken ras det är.

Glömde nämna att vi har faktiskt ett sto här som rör sig fino i hagen.

*KL*

Tycker detta ser för roligt ut :rofl::rofl::rofl:

Vissa av hästarna rör sig lugnt och fint avslappnat i denna konstig gångart medan vissa spänner upp sig för att göra det så det är nog på gott och ont som all dressyr. Men otroligt roligt ser det ut iaf:)

Du har ingen egen film eller så som du vill dela med dig av?
Vore jättekul att se hur era hästar ser ut när man rider dom lite mer lösgjorda och avslappnade. :laugh:

Intressant att se.

Red en väninnas häst, ett lucitano, arabsto i Lördags. Jag har haft flera års uppehåll och är inte så sadelvan just nu dessutom har jag ingen erfarenhet av stångbett eller barockridning. Jag har ridit henne ute några gånger utan problem men nu försökte jag rida lite dressyr på ett fält och hon tröttnade direkt, krullade ihop sig och trippade till stallet med mig. Jag ändrade mig och red ut istället, vilket hon älskar. Men även ute händer det och jag tror att sitter jag till lite så börjar hon.
Det inte alls obegaglig rörelse utan snarare obekant för mig, så det var roligt att se.

min häst lärde sig hur man gör spansk skritt själv ;)

Ska försöka lägga in film, är inte så bra på den biten:o

Tror det är nära samma fotförflyttning som i tölt, men olika raser gör den lite olika, så det är inte en tölt. Kallas för ambling som sammanfattningsnamn.

ambling finns i en variant där benen på samma sida förflyttar sig efter varandra och en som är diagonal

samma sida:
Rack (american saddlebred)
paso fino, largo osv (paso fino häst)
running walk (tennesse walking horse)
tölt (islänning)
slow gaits (lite olika raser som har dem)
alla är alltså varianter på "tölt" fotförflyttningen. Eller snarare rack o tölt är exakt densamma i fotförflyttning men där tölt är friare och mer flytande tydligen och ev snabbare. De övriga skiljer sig lite mellan varandra.

den här är söt :) http://www.youtube.com/watch?v=hV73O_lfVZk (kentucky mountain horse)

diagonalt:
Fox trot (missouri fox trotter)
Marcha batida
trocha

Här är en video, lovade det fär ett bra tag sen:)
Hästen min man rider är en 4 årig vallack.
Den jag rider är en 7 årig hingst. han kan gå i fino, corto o largo.
Men jg rider honom även i trav och galopp

mms://208.239.77.115/pasolive

Jag ser att jag inte får det att fungera:(

http://www.youtube.com/watch?v=6tJARMFTVqk

Här är fler :)

De flesta sådana gångarter brukar ju ha ngt syfte, tex långa transporter, liten ansträngning för hästen och bekvämt för ryttaren. Men jag måste erkänna att jag bara måste försöka få reda på vad som i helsike kan vara poängen med detta ;)

ser vagt rimligare ut här
http://www.youtube.com/watch?v=OZsGXUCDHA8&NR=1

skulle detta se ok ut i någons ögon så vette f'*n , då skulle ju jag rida min minishettis hårt på stångbett och få till mycket fragma i munnen då hade man kanske varit lika taskig som de verkar vara mot sina djur!
Tack gode gud för sveriges lagar om djur och djurhållning!

Senast ändrad av en moderator:

I första filmen så är den tagen på en tävling. Och jag kan berätta att om en ryttare har hårda händer där så blir dem uteluten.
Domaren kollar även hästens utrustning efter klassen, så inget sitter för hårt.
Man rider med bosal och stångbett. Bosalen är lös, måste vara minst två fingrar tillgodo, detsamma för kinkedjan. Är då värre tycker jag när man har tränsbett och spänner ihop munnen med en nosgrimma, så om hästen känner obehag kan dem inte ens gapa. Ingen av dessa hästar gapar och om dem vill så kan dem gära det. Du vet att när en häst är avslappnad och "tuggar" på bettet så har dem större saliv avsöndring, stimuleras också om du använder ett sweet iron bett, så därför är en del hästar vita runt munnen. Titta på dressyr hästar eller inom baroque ridning.
Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara djurplågeri att rida paso fino.
Dem har gångarten naturligt, vilket jag förklarat tidigare.
Är det då djurplågeri att rida islandshästar, dressyr eller hoppning? Många använder stång bett där. Som jag också skrivit tidigare så, vistt finns det ryttare som håller hårdare i sina hästar än vad jag gillar. Det löser man med rätt träning. Men det gäller inte bara i paso fino världen. Utan ser det i många dicipliner. När jag bodde i Sverige hade jag 4 paso finos.
Ett äldre sto jag hade reds på stångbett och dem yngre startades först bettlöst, sen vidare till tränsbett, och slutligtvis stångbett om jag önskade det. Och vad jag vet så bröt jag inga lagar.

I första filmen så är den tagen på en tävling. Och jag kan berätta att om en ryttare har hårda händer där så blir dem uteluten.
Domaren kollar även hästens utrustning efter klassen, så inget sitter för hårt.
Man rider med bosal och stångbett. Bosalen är lös, måste vara minst två fingrar tillgodo, detsamma för kinkedjan. Är då värre tycker jag när man har tränsbett och spänner ihop munnen med en nosgrimma, så om hästen känner obehag kan dem inte ens gapa. Ingen av dessa hästar gapar och om dem vill så kan dem gära det. Du vet att när en häst är avslappnad och "tuggar" på bettet så har dem större saliv avsöndring, stimuleras också om du använder ett sweet iron bett, så därför är en del hästar vita runt munnen. Titta på dressyr hästar eller inom baroque ridning.
Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara djurplågeri att rida paso fino.
Dem har gångarten naturligt, vilket jag förklarat tidigare.
Är det då djurplågeri att rida islandshästar, dressyr eller hoppning? Många använder stång bett där. Som jag också skrivit tidigare så, vistt finns det ryttare som håller hårdare i sina hästar än vad jag gillar. Det löser man med rätt träning. Men det gäller inte bara i paso fino världen. Utan ser det i många dicipliner. När jag bodde i Sverige hade jag 4 paso finos.
Ett äldre sto jag hade reds på stångbett och dem yngre startades först bettlöst, sen vidare till tränsbett, och slutligtvis stångbett om jag önskade det. Och vad jag vet så bröt jag inga lagar.

förlåt, men såg vi samma film????
såg du vilken kroppshydda mannen hade som satte sig på hästen, såg du hur tunna ben den hade. man kan ana varför han hade den extremt korta uppbindningen vid sadlingen :(, den hästen har väl varit med förr....
första filmen har jag inte uttalat mig om- den var i mina ögon helt fantastisk, som en saga!

Paso finos är viktbärande hästar, likväl som islandshästar. Fasst jag kan hålla med om att mannen såg lite väl lång ut på den hästen och hästen är av en slankare och petite typ. Finns andra paso finos som är större och lite grövre som skulle passa bättre. Uppbindingen gillade jag inte heller, om man måste binda hästen så kort så är man helt fel ute och behöver göra något åt själva träningen av hästen, något som inte stämmer. Tyvärr kan man ibland se lite hårdare tag från en del latino tränare, inget jag står bakom och har inget med rasen att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka