Lära häst göra halt för små hjälper

W

wyntzi

Hur lär jag min häst bli så pass känslig att han gör halt för mkt små hjälper. Till att börja med små tygeltag och tillslut bara med sätet.
Just nu är han väldigt okänslig och drar emot i halten som oftast kommer många steg efter, dessutom får jag ta rätt så regäla tygeltag för att han verkligen skall stanna.

- Vill ha bra tips hur jag skall förbättra min ridning så att vi får ordning på detta.

Sv: Lära häst göra halt för små hjälper

Traggla och traggla och åter traggla och vara målmedveten.Det finns ingen snabb väg till känslig häst utan man får upprepa.

Ofta är det så att man blir hängade i tygeln och därför blir det en kamp mellan ryttare och häst.hästen försvarar sig i stället för att ta hjälpen.
Man måste därför vara kvick och väldigt konsikvent.

Om hästen blir hängade i tygeln släpp den och gör om.Har man en häst som inte gör halt tillfredställande kan man ta för vana att alltid börja passet med just detta .till att börja med att den står stilla redan vid uppsittning och väntar på hjälpen att gå framåt när man väl suttit upp och sedan börja redan påväg från stallet att stanna hästen var 5 m.Och verkligen inte låta hästen slippa iväg de där få stegen extra utan är det halt så ska det vara halt oxå.Viktigt i detta är oxå den omedelbara eftergiften när hästen väl gör rätt.
Viktigt är oxå att det först och främst ska funka för lätta hjälper i skritt innan man börjar i trav och galopp.
MVH/Q

När jag började rida min unghäst för tränare så gjorde han oxå så, drooog emot allt va han orkade o stannade inte alls när han skulle.
Jag fick rådet att va strängare helt enkelt. Jag hade nämligen fram till dess släppt efter när han drog, men jag skulle alltså göra tvärtom, eftersom han skulle lära sej att om han drog så blev det obehagligt.Och heller inte ge honom 100 chanser att krångla utan säja till på skarpen 1 gång o sen är det bra.
Om han däremot stannade snällt utan att dra emot så blev det väääldigt mycket beröm o grejer :smirk:
Han lärde sej väldigt fort hur han skulle göra för att det skulle bli behagligt att stanna.
Det händer ju givetvis ibland att han kommer in i "gamla vanor" men det gäller ju att repetera lite grunder varje ridpass.
O sen får man ju börja i skritt först.

Det är skillnad på att ruska om dem för att förstå och att ha en ständig dragkamp som ständigt återkommer.För hur det än är så kan människan aldrig bli starkare än hästen.och det är oxå skillnad på en häst som hänger i bettet och en häst som helt enkelt inte lyssnar.Vissa hästar blir burna runt via handen och detta är ganska vanligt därav mitt råd att släppa en sådan häst.ev med ett uppresande tygeltag innan för att väcka hästen något.Med att släppa menas heller inte att detta ska ske en längre bit så hästen hinner älga iväg utan snabbt och konsist under framåtdrivande hjälper givetvis.sedan börjar man om.Många glömmer oxå att rida in i halten vilket resulterar i en häst på bogarna..funkar inte motorn bak hänger hästen fram.
A & O är ändå att man aldrig blir hängade kvar i tygeln oavsett vilken metod man väljer och beröm i form av eftergift när hästen väl stannat och står kvar.

Jag ger en liten hjälp, en som är lite större och tredje gången så sitter de på arslet! Jag tänker inte vänta en halv långsida på att de kanske kan tänka sig att lyssna. De ska stanna om jag drar in magen, eller drar bak axlarna, eller lyfter på tårna.

här hästen göra halt på kommando från marken först, sedan i lina osv så blir det lättare upsuttet

Jag började med att lära henne att stanna på kommando från marken, sen för små kramningar i tömmarna när jag tömkörde och sen smp kramningar och uppbromsande säte när jag satt på och nu enbart uppbromsande säte.
Eftergift och beröm när hon lyssnar, förtydligade hjälper när hon struntar i det.

jag börjar oxå från marken med unghästar. först går jag bara runt i grimma och får hästen att lyssna på rösten och lätta tryck med grimman. Sen när jag sitter upp repiterar jag mycket med halt från skritten, samtidigt som jag andas ut överdrivet. Sen om det går bra så andas jag bara ut och ser om hästen lyssnar på det. Sen gör jag utandingen mer diskret ;)

Lycka till!
Mvh Wippos

Sätet påverkar enormt.

Om jag släpper tygeln, i skritt och tar tag i framvalvet och verkligen trycker ner mig själv i sadeln, så stannar min häst.

Prova, det funkar!

Jag försöker ha kvar det "tänket", när jag gör halt som vanligt.

Lär först hästen ett kommande, typ ptroo.
Lär den först på marken att stanna till kommandot, försök att aldrig ta den i munnen då du stannar. OM du tar den i munnen, gör en mkt snabb förhållning max 2 sek. Lyssnar den inte, släpp, ta en ny, hårdare förhållning, max 2 sek lång. Osv...

Tänk på att MOTSTÅND SKAPAR MOTSTÅND!!

Har lärt min det här hon stannar i skritt o trav, utan att jag behöver förhålla.

Prova att göra likt westernryttarna, lär hästen att stanna när du säger Whoa [whoo]. Whoa betyder stanna, bara det, inte sakta av utan alltid stanna. Använd det när du leder hästen till och från hage osv. Hästarna lär sig detta jättesnabbt. Tänk på att säga "whoa" så att du MENAR det, inget "viskande" eller så, utan ett distinkt Whoa (STANNA).

Och du behöver inte känna det som pinsamt. Jag kan berätta att svårklassdressyrryttare i Sthlm sen flera år tillbaka säger Whoa till sin dressyrhästar under träningspassen för att få en bättre halt med vikten på baken.

I praktiken så gör du så här.
1. Säg Whoa och sätt dig på rumpan och be om halt (med "långa" tyglar). Ge hästen en sekund, om den inte stannat:
2. Ta i tyglarna tills han stannar.
3. I samma sekund han stannar ge rejäl eftergift (jätteviktigt!)

Upprepa detta konsekvent och du har sen mycket snart en häst som stannar med hjälp av säte och röst. Hästarna förstår rätt snabbt att det är lika bra att stanna på det första kommandot, för annars ökar du "obehaget" genom att "dra honom i munnen".

Sen när detta funkar, så plockar du bort röstkommandot och stannar honom enbart med sätet.

Medans ptro betyder såväl sakta ner som stanna så betyder Whoa bara stanna stå still. Ett väldigt tydligt kommando alltså som hästarna förstår nästan direkt. Jag vet inte riktigt varför men.... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka