Lära häst att hoppa?

L

lemonadsaft

För 3 månader sedan köpte jag ett halvblodssto, bara riden dressyr, börjar nu känna mig mer och mer sugen på hoppning. Hästen är osäker och vill inte hoppa, men hoppar för att göra ryttaren till lags. När hon väl hoppar river hon oftast (har barat provat sockerbitar på lägsta bommen) har börjat gå över cavalettihinder då hon blir uppskärrad då jag ber henne trava/galoppera över högre. Har löshoppat men bara studs då jag vill att hon ska få självförtroende.
Några tips på hur jag ska få henne att vela hoppa, att få henne att bjuda och höja på benen?
Tusen tack!

Sv: Lära häst att hoppa?

Antagligen är hon osäker, som du säger. Testa att hoppa lite över små hinder i skogen, det kanske hon tycker är roligare. Sen är det ju väldigt viktigt med massa beröm så fort hon gjort nåt bra. Sluta hoppa när det går som bäst, så att du inte fortsätter för att det gått bra några skutt och sen blir det blaha av alltihopa. Jag talar av egen erfarenhet då jag har en nordiskille på 4 år som blir lite osäker ibland. Har själv gjort misstaget att fortsätta för länge när det gått bra och sen har det bara blivit fel när han börjar bli trött.

Hur du skall få henne att lyfta på benen vet jag inte. Har samma problem själv med min pålle när vi skall hoppa låga höjder, då skiter han liksom i det och lyfter inte benen ordentligt. Ibland har han också en förmåga att komma lite för nära hindret så att han river på grund av det. Då har jag lagt en bom en liten bit innan hindret för att han låttare skall kunna bedöma avståndet. Har nån annan tips på hur man får den att lyfta benen bättre så är jag också tacksam... :bow:

Hänga jackor/tröjor över bommarna ;) Då syns hindret bättre och de lyfter på benen! Fast det kanske inte funkar så bra på en osäker häst direkt... Då är det bättre att göra som ni sagt, rida lite i skogen, småstudsa över nån pinne osv. Kräv inte så mkt av henne! Skritta över bommar först.. när hon är lugn, trava över dem, när det går bra kan du börja galoppa över bommarna. Ta en sak i taget å ta det lugnt...

En kompis hade en häst som var väldigt nonchalant och mest bara brakade rakt igenom hindren, han förstod inte att han skulle HOPPA. Så vi gjorde "titthinder" av alla hinder genom att just hänga våra jackor över bommarna och vips så hoppade han!!

bry er inte om att hästarna river när de är så gröna.
låt dem drulla på bäst de vill så får de själva komma på att det är lättare och bekvämare att hoppa över hindrena.
och glöm inte att berömma massor såfort de gör rätt!

ut i skog och mark, löshoppa lätta hinder så hon får komma på att det är riktigt kul. Skritta över bommar, sen trav sen galopp. Varva. ta det lugnt bara snart nog kommer hon på att det faktsikt är kul att studsa över små hinder :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka