Streiff
Trådstartare
Jag har tagit emot en omplaceringshund, en jätte trevlig kille på tre år. Han har funnit sig väl tillrätta och accepterat mig och sambon på ett bra sätt. Vardagslydnaden fungerar ganska bra och vi jobbar på den hela tiden. Nu till det egenligen enda lite större problemet som finns. Han kan inte vara lös. Kanske inte världens största problem men jag skulle gärna kunna ha honom lös, mest för hans egen skull. Han tycker ju det är så fantastiskt roligt. Jag misstänker att han inte har fått vara lös alls och därför inte kommer eller går att fånga. Jag har provat att släppa honom i ridhuset där han inte kan orsaka någon skada eller fisa ut på vägen eller liknande.
Problemet i klartext är alltså att om jag släpper honom lös får jag inte tag på honom igen.
Jag har provat med godis.
favvisleksaken
Jag gick och gömde mig när han inte såg. Då kom han visserligen efter en liten stund men när jag då belönade med godis, försökte han ta godiset i farten för att undvika att bli fångad. Jag kan inte ens komma så nära att jag kan röra vid honom.
Jag har oxå provat vid flera upprepade tillfällen att belöna med godis för att sen låta honom springa iväg på nytt för jag tänkte att han skulle fatta att bara för att han kommer till mig behöver inte det betyda att det är slut på att få vara lös.
Problemet är lite nytt för mig då detta är min första omplaceringshund. De hundar som jag tidigare haft har jag tränat redan som valpar på att vara lösa. Och det har fungerat bra.
Så....tips och råd mottages tacksamt!
*sorry att det blev så långt*
Problemet i klartext är alltså att om jag släpper honom lös får jag inte tag på honom igen.
Jag har provat med godis.
favvisleksaken
Jag gick och gömde mig när han inte såg. Då kom han visserligen efter en liten stund men när jag då belönade med godis, försökte han ta godiset i farten för att undvika att bli fångad. Jag kan inte ens komma så nära att jag kan röra vid honom.
Jag har oxå provat vid flera upprepade tillfällen att belöna med godis för att sen låta honom springa iväg på nytt för jag tänkte att han skulle fatta att bara för att han kommer till mig behöver inte det betyda att det är slut på att få vara lös.
Problemet är lite nytt för mig då detta är min första omplaceringshund. De hundar som jag tidigare haft har jag tränat redan som valpar på att vara lösa. Och det har fungerat bra.
Så....tips och råd mottages tacksamt!
*sorry att det blev så långt*