Lära gammla hundar sitta...

Streiff

Trådstartare
Jag har tagit emot en omplaceringshund, en jätte trevlig kille på tre år. Han har funnit sig väl tillrätta och accepterat mig och sambon på ett bra sätt. Vardagslydnaden fungerar ganska bra och vi jobbar på den hela tiden. Nu till det egenligen enda lite större problemet som finns. Han kan inte vara lös. Kanske inte världens största problem men jag skulle gärna kunna ha honom lös, mest för hans egen skull. Han tycker ju det är så fantastiskt roligt. Jag misstänker att han inte har fått vara lös alls och därför inte kommer eller går att fånga. Jag har provat att släppa honom i ridhuset där han inte kan orsaka någon skada eller fisa ut på vägen eller liknande.

Problemet i klartext är alltså att om jag släpper honom lös får jag inte tag på honom igen.

Jag har provat med godis.

favvisleksaken

Jag gick och gömde mig när han inte såg. Då kom han visserligen efter en liten stund men när jag då belönade med godis, försökte han ta godiset i farten för att undvika att bli fångad. Jag kan inte ens komma så nära att jag kan röra vid honom.

Jag har oxå provat vid flera upprepade tillfällen att belöna med godis för att sen låta honom springa iväg på nytt för jag tänkte att han skulle fatta att bara för att han kommer till mig behöver inte det betyda att det är slut på att få vara lös.

Problemet är lite nytt för mig då detta är min första omplaceringshund. De hundar som jag tidigare haft har jag tränat redan som valpar på att vara lösa. Och det har fungerat bra.

Så....tips och råd mottages tacksamt!

*sorry att det blev så långt*

Sv: Lära gammla hundar sitta...

Tror nog att du är inne på rätt spår dvs att han viker av från dig därför att han inte vill bli kopplad igen. Det är ju väldigt svårt det där för han skulle antagligen behöva vara mycket lös men så är det ju det där med lydnasbiten. Det blir gärna en ond cirkel det där.

Men fortsätt du som du har börjat men ge det lite mer tid. Problemet är att även om man inte kopplar hunden vid första inkallningen så måste man ju till slut koppla den när man går från ridhuset.

Prova att träna mycket fot så att du kan ha honom hoss dig utan att han/hon är direkt kopplad.

Jag har haft ett liknade problem och då gjorde jag som du fast min stora fördel var att jag hade en stor gård som var inhängnad.

Dessutom så satt jag varje kväll och matade hunden med små bitar köttbullar, pannkakor eller något annat jättegott samtidigt som jag sa "kom" varje gång hunden fick en godisbit. Tror säkert att jag upprepade detta 1000tals gånger och jag märkte en ganska så stor skillnad väldigt fort.

Mvh

Tora

du skulle kunna prova med långlina? Hunden har den på sej, men är "lös" och när du säger kom och den inte kommer, går du helt enkelt på linan och tar tag i hunden.
Sen brukar jag försöka variera mej genom att ständigt göra nånting på promenaderna. När min hund är lös går jag åt olika håll, låter honom hoppa upp på stenar, balansera på trädstammar, leta godis osv.

Jag såg ett engelskt program om just det där problemet..

Hunden gick inte att fånga.. Lyssnade inte på dess namn.
Hon tog en lång lina.. (Väldigt lång). Knöt det i halsbandet.. Sen fick hunden kuta runt en stund med linan. Och när hon ropade började hon dra in linan så hunden blev tvungen att komma..

Vilket gällde att hunden va långt bort så linan va nästan sträckt.. Så det går bara nån sekund från att du ropar och hunden känner att det drar i linan..
Självklart godis o beröm då hunden är framme hos ägaren.

Efter ett tag så kom hunden innan hon hann röra linan.. Och detta tränade de ett tag innan de släppte ut hunden utan lina.

Du hade tillgång till ridhus.. Om du testar detta så ha övningarna där.

Om detta är ett tips som du tänker prova på.

Mvh /lady

När jag fick gamletiken av uppfödaren så hade jag också långlina i början innan jag litade på henne. Problemet var att hon visste mycket väl om hon var helt lös eller inte. Hur har ni gjort för att komma runt det problemet? Fast om man får resultat snabbt så kanske de inte hinner lista ut att de igentligen sitter fast?

Mvh

Tora

Kortade linan allt eftersom, ½-1 meter i taget. .

Gammeltanten fick ha en 1 dm lång linstump/snöre i halsbandet livet ut dock, då var hon mentalt kopplad:D

Jag har ingen egen erfarenhet av just denna metod.. Min hund va lite svår i början.. Men han lärde sej snabbt med bara godis metoden.. Han är så godiskär.

Det tipset du fick såg jag på ett program på tv.

När du kallar in honom så koppla inte honom varje gång. ge honom godis någon gång och låt han springa iväg igen utan att koppla honom. Kopplar man varje gång när man kallar in dem så kopplar de detta och kommer inte för de vet att då blir de kopplade. Inkallning ska vara något roligt och positivt för hunden. Håller även med om långlina som någon skrev. utmärkt sätt att kunna kontrollera hunden samtidigt som den tror att den är lös.

Jag skulle rekommendera dig att hitta ett godis som är HELT oemotståndligt. Jag har "för skoj skull" gjort ett godistest med min hund för att undersöka hur hon förändras beroende på vilket godis som finns i fickan. Det som var allra mest effektivt var en blandning av torkad blodpudding och korv (genom att ha flera sorters godis tillkommer ett överraskningsmoment). Träna inomhus, genom att belöna så fort hunden håller ögonkontakt eller går fot okopplad. Försök att göra parallellen så liten som möjligt med vad som inne och ute, t.ex. genom att träna med dörren öppen eller liknande.

Är hunden intresserad av att leta efter saker? Kanske vore det en bra idé att i början inte kräva att hunden kommer ända fram till dig och din koppelhand, utan istället letar godisar som du "tappar" vid dina fötter. Gör till en vana att stanna ibland och placera en godis på marken. Det här ger hunden en chans att vänja sig vid din närhet, och att den gott kan komma nära utan att du fångar in den.

Hoppas du kan använda dig av något av tipsen!
Kram Clara

*lånar sista*

tack för tipsen. Jag kanske ska prova lång lina. Ska föröka hitta en som är väger lite då hunden är en liten trasselsudd :angel:

Försök äben hitta hunders fetish, Något den abolut inte kan motstå. Och belöna riktligt när den kommer in till dig.
En övning under kontollerade förhållanden i ridhuset kanske kan gå till då här:
Medhjälpare håller hunden i halsbandet. Matte går raskt i väg, efter 10m vänder sig om påkallar hundens uppmärksamhet ,dock inte hit komando bara locka lite gulligt. VÄnder sig om igen kutar 10 m sätter sig på huk med ryggen mot hunden och kallar in (fido hit eller liknande). Medhjälpare släpper då halsbandet. Matte belönar som fan när hunden kommer hällst med kamp och leksak.

Första gången så knske hunden bara lufsar in måttligt intreserad då den inte vet riktigt varför matte gör så där. Har man belönat rätt så lär den vara mer engagerad nästa gång. Var noga bara att inte visa leksaken innan. Då blir det som en muta.

Jag har också en omplaceringshund,hon var seg i början vid inkallning,fick då tipset att sätta mig på huk och låtsas gräva i backen,gärna med "oh kolla" eller något liknande,det gör hundar nyfikna! "vad gör matte för nåt?",när hunden kommer fram,så ge han bara godis,koppla honom inte!
Så jag satt många gånger på huk på grusvägen och grävde..:crazy:
Men hon kommer perfekt nu på inkallning!:banana:

Kom ihåg att inkallning från köket till vardagsrummet också är en inkallning.
Där skulle jag börja och se till att hunden verkligen kommer på inkallning och att man kan märka att den tycker att det är buskul att komma till matte eller husse.
Fjäska hur mycket som helst, godis eller inte, är ju en smaksak. Jag kör godisfritt, så inte hunden blir "godislydig"-

Steg nr två blir ju ett större utrymme, men mindre än ridhuset.
Stallet kanske?
Så befäster du inkallningen där.
Sen ridhuset, sen inhängnad trädgård osv osv.
Vilket gör det lätt om hunden skulle bomma, då backar du bara ett steg i "utvecklingen".

Då skulle jag behöva en hopfällbar katt.
Ropar jag på katten eller katten jamar så är hunden där på 2 millisekunder. Problemet är att katten också kommer varpå bägge försvinner...att jag härmar katt funkar inte, det genomskådas.

Då får man ha en jävulsk fantasi. Nåt JÄTTE gott godis. kel och gos i mängder mm. Men har du provat alla leksaker?Boll på ett snöre får min icke lekfulla tik att bli hel tossig. Inget annat funkar. En del blir hel tossiga av en pipis. Det viktiga är att om man väl hittar nåt som hunden älskar så ska de endas just när man tränar plocka fram det. Aldrig fri lek med det föremålet.

Senast ändrad av en moderator:

spela in katten på mobilen då elller nåt sånt. :D

då lär du säkert hitta nåt den tycker är kulit:)

Kom ihåg att inkallning från köket till vardagsrummet också är en inkallning.
Där skulle jag börja och se till att hunden verkligen kommer på inkallning och att man kan märka att den tycker att det är buskul att komma till matte eller husse.

Inkallning i hemmet fungerar perfekt. Han kommer som ett skott bara man säger hans namn. Lika så om man har honom i koppel. tränar jätte mkt på att ha honom i hela kopplet längd för att kalla in honom och belöna. Det funkar jätte bra tom i situationer när han är uppspelt. Vara lös i t ex stallet funkar oxå jätte fint och han kommer som en kanonkula när jag kallar på honom. Det är sista steget (att vara lös på en lite större yta, eller framförallt utomhus) som han skiter fullständigt i mig. Men det är kanske bara att traggla på och ge det lite mer tid och övning.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka