Lära gamla hundar att sitta

lady_vip

Trådstartare
Funderar smått på hur jag ska gå vidare med min 5-åriga tik - och har fastnat i tänket.

För att ta det hela från början så köpte jag henne för att kunna gå lite prov, men framförallt till praktisk jakt. Var även inne på lydnadssvängen ganska mycket, och såklart viltspåret.

Det enda som har funkat 100 är viltspåret, hon spårar som en klocka.
Lydnaden sket sig eftersom jag inte hade någon vettig träningsplan, dessutom kom jag sakteliga fram till att jag inte har några tävlingsnerver, så även om hon kunde ettan så hade jag supersvårt att få ihop huvudet när där stod en gubbe med poängtavla.

Den praktiska jakten kräver jaktmark, då är det bra om man kan visa att hunduslingen har skött sig och då gör man prov. Fältprov kräver eftersöksgrenar (vattenapportering och släpspår), släpspår är inga som helst problem.
Men min lilla hund föddes till supermes och även världens största mattegris, dessutom född i oktober. Så när vi skulle börja träna vatten var hon en 8-9 månader och hon typ kissade på sig om jag försökte få i henne...
Fält var bara att glömma, hur ska man kunna träna en hund på fält som går max 10 meter ifrån en..? Hon hade iofs världens bästa stadga, för hon skulle aldrig våga göra något som jag sagt nej till.

Men så hände något och mesen blev tuffing, sakta men säkert utvecklades hon till världens tryggaste hund, och släppte rollen som mattegris liiiite.
Hon fick även sin allergi och det medförde ganska mycket skit, ex. att hon var väldigt trött och omotiverad.

Nu är hon 5 år, plötsligt har jaktlusten i henne vaknat!! Hon apporterar ankor som om hon aldrig gjort något annat, hjortarna får minsann springa kvickt och grisarna ställer hon som om hon vore en spets.
Hon simmar!!!! Det lossnade i våras och nu vattenapporterar hon.

Fortfarande sitter stadgan ganska bra, men jag har ju varit ganska slapp med den med flit för att hon ska göra något öht.

Men lydnaden, jag har ju aldrig kört pipa på henne, aldrig behövt träna apporteringslydnad eftersom 20 meter inte är så svårt att dirigera hunden på.
Kruxet är att om jag tränar med dummies har jag min gamla omotiverade hund igen, i en jaktsituation har jag hunden jag alltid önskat - fast utan lydnad.

Prov tänker jag inte på alls, men jag vill få den praktiska jakten att funka. Vi är ute på ankjakter med jämna mellanrum (det är främst för den andra hundens skull) och sist funkade det okej tills sista dammen då hunden fullständigt löpte amok och sprang på flygande, friska änder:crazy:

Hur tränar man en hund som bara kan tränas i riktiga situationer...? Är det lönt att försöka lära in pipan?

Vad långt det blev....
 
Sv: Lära gamla hundar att sitta

Kan du inte träna med (skjutet) vilt då? Kaninskinn/fågelvingar på dummyn?

När jag började gå jaktapporteringskurs med min förra golden så körde vi med vilt från början, just för att inte råka "fastna" med dummysarna. Funkar utmärkt men kräver lite plats i frysen.

Vad är det mer, förutom apporten, som skiljer sig för er mellan träning och praktisk jakt? Är du annorlunda, har du annorlunda krav, högre förväntningar, mera strikt/lösare kroppsspråk...?

Känner igen dilemmat lite.
 
Sv: Lära gamla hundar att sitta

Mitt problem är att hon vill ha varmt vilt, fruset vilt är hon inte särskilt intresserad av.

Jag tror egentligen att jag är "slappare" vid praktisk jakt, resonerar att jag inte vill ta striden där om det nu skulle vara ngt. Så hon får lulla runt mer än vanligt, och då funkar hon bäst. Men i skarpt läge så lyssnar hon inte...
Märkte det i söndags på ankjakt, Fortune funkar inte alls så bra som innan hon blev sjuk, så det var mest ett test för att se om jag kunde få ngt att fungera med dem.
Släppte Loka och hon apporterar lysande både vid damm 1 och 2, visst är hon lite seg när hon ska tillbaka, men hon travar snällt in med ankorna, både levande och döda.
I damm 3 flög det många ankor lågt, dessutom låg den nära damm 2 där hon hade hämtat in 10 änder. När jag släpper henne på en and sprang hon direkt till damm 2 och började söka, jag kallade 2 gånger, sen ville jag inte stöka mer och släppte Fortune i stället.
Loka kom tillbaka efter någon minut, utan anka och då kopplade jag bara henne och hon fick sedan hämta en anka på 10 meters håll.

Jag borde träna dirigering, apportering på håll osv osv, men hur ska jag göra...?
 
Sv: Lära gamla hundar att sitta

Jag har samma problem. När jag försöker träna "seriöst" dör hunden, när vi kör lite apport som ren aktivering och mina krav är låga så är hon riktigt duktig (men inte till hundra konsekvent).

Jag borde träna dirigering, apportering på håll osv osv, men hur ska jag göra...?

Är problemet att hon blir slö och omotiverad?

Om du bakar in sådan träning i vanliga skogspromenader och bara gör en övning i taget, dör hon då också? Så får jag göra, att gå ut och säga "nu ska vi träna i 30min" är dödfött, men jag tar ofta med mig dummyn ut på promenaderna (ibland utan att kasta den alls) och kör nån övning här och var. Loka (min :D) var inte alls motiverad att komma in med dem, för mycket egenintresse i föremålet, så i början kastade jag ut, berömde när hon plockade upp och gick sen vidare och ignorerade henne. När hon märkte att jag inte var intresserad av att få apporten blev det inte längre lika viktigt för henne att behålla den för sig själv. Opedagogiskt kanske vissa kan tycka, men för mig funkade det.
Att mixa det på det viset gjorde att dummysarna funkade allt bättre och bättre, likaså lydnaden. Hon är fortfarande inte helt stadig, men trotsar iaf inte och kutar runt med den... Och jag kan kalla in henne utan att hon tror att jag är ute efter "hennes pryl" = hon kommer.

Givetvis kompletterade jag med något som var så gott att hon var beredd att göra vad som helst för att få det som belöning efteråt. Då blev det värt att släppa apporten när hon kom fram till mig.

Kan du få henne att bära dummy så har du löst det största problemet. Då kan du träna mycket mer kontrollerat på detaljerna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 580
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 935
Senast: soom
·
Hundträning Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är...
Svar
13
· Visningar
1 390
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp