Lära galopp?

Sv: Lära galopp?

Jag måste medge att jag haft "tur" så mina travare som jag har haft har redan kunnat galoppfattningar. Den ena tror jag inte kunde skänkeln (rättelse: jag testade aldrig att "bara ge galoppskänkel" ) men han lyssnade på gungningen i sitsen, så man gjorde bara en halvhalt och gungade till så fattade han galopp. Vet inte om de lärt honom det men det funkade :)
Min nuvarande har jag också kört med sitshjälper på, och det fungerade bra. Men jag fattar oftast från samlad skritt och det tror jag han tycker är jobbigt :p
En travare jag brukade rida förut som var liite riden men inte kunde skänklar och så behövde man i princip inte göra någonting på för att få galopp. T ex när jag red ut med ett par andra hästar så fattade hon galopp hur lätt som helst om hästarna före kom för långt bort. Hon speedade inte upp eller något, jag bara "satt om" till galopp och så fick hon en sakta, balanserad galopp.

Vissa människor har mycket lättare än andra att fatta galopp, vare sej det gäller travare eller inte. Vissa har lätt för att fatta på "vanliga" ridhästar men kan inte alls på travare, och vissa är duktiga på själva fattningarna men kan inte hålla balansen i hästen i galoppen.
Jag tror det sitter mycket i huvudet och sitsen. Många tänker omedvetet "det här är en travare den kan nog inte galoppera" och inte förrän man fått bekräftelse att den faktiskt kan går det. Och vissa tänker samma fast snarare "det här är en travare, den har nog ingen bra galopp" och så får de till fattningen men får en kass galopp.
Andra verkar lyckas utmärkt.

Har ett exempel på det i min förra häst. Han var ju som sagt duktig på att fatta m.hj.a. sitsen. Han kunde fatta galopp från skritt, trav och t o m stillastående med något enstaka skrittsteg innan. När vissa red honom "kunde" han inte galoppera, när vissa red galopperade han med bakdelen innanför/utanför spåret och fick absolut ingen balans, med andra kunde han galoppera väldigt balanserat och fint och fatta utan problem. Tillräckligt för att man skulle bli avundsjuk :D

Bärin skrev:
jag galopperar inget på banan just nu, eftersom han gick omkull en gång.

Och du ser inget samband mellan din slängtravsmetod att fatta galopp och att han gått omkull? :angel:
Om jag var som du skulle jag inte jaga runt hästen i galopp innan den kan bära både sig själv och ryttaren. Den behöver muskler och bärighet för att kunna galoppera på ett säkert sätt.

Jo, men det är ju därför jag inte galopperar på ridbanan längre, eftersom jag han måste lära sig att kunna gå samlat i traven först.

Dessutom så red jag lektion för en ridlärare och hon tyckte att jag skulle galoppera, jag blev själv lite förvånad eftersom jag inte tyckte att vi skulle börja med galoppen så fort.
Men på henne verkade det som om det var vanligt att man gjorde så.
Jag galopperade i snaaabb galopp på volterna, så han fick ligga ner i svängarna. Men man brukar ju lyssna på ridläraren eftersom man inte vet så mycket själv.

Men jag vet att det inte är någon bra metod att lära galopp från slängtrav, haha det kan man iaf inte undgå genom att läsa den här tråden :p ;)

Men som skrivet tidigare så har min häst väldigt dålig balans, både i skritten och traven. Så det kanske vore bra att egentligen bara hålla sig till skritt, eller ja, nåt sånt.

Att träna hästen att sätta sej lite på rumpan och få framdelen riktad på baldelen är en bra början. För kan man rikta framdelen på bakdelen kan man oftast undvika att hästen viker sej i kurvorna (då trycker den oftast in/ut rumpan rätt mycket). Så lär man sej att rida hästens kroppsdelar och ta kontroll över dom har man en stor fördel :)

Hej jag lärde mitt varmblods sto att ta galoppen ogillar att släng trava in dom hade först gått mycket på volt med lite gymnastiska övningar och hon fick väl ganska god balans det tog inte många provgånger innan det funkade och så fort hon ville trava när jag gjorde skänkeln sa nej och halvhalt tills hon var med i skritt prova igen med tydliga skänklar och med röst gaaloopp

Jag lär dom fatta för kommando i longerlina, ingen slängtrav tack. Sedan ger jag samma kommando på samma volt när jag sitter på och för till nästan 100% rätt galopp när jag ber om det vid första försöket. Sedan är det bara att berömma och kombinera röst med skänkel och sedan kan man ta bort rösten och rida på bara skänkel. Man slipper helt ifrån slängtraven och får en bättre galopp...

Min häst lärde in röstkommando från marken först, sen lärde jag henne det uppsuttet.

Gick till så att jag såg till att ha en välbalanserad trav i ändamålsenlig form, sen galoppskänkel tillsammans med röstkommandot "galopp"

I början brydde jag mig inte vilken galopp det blev, eller om travstegen precis innan blev lite längre, det var själva galoppen som var det viktiga. Efter hästen fattat galopp fick hon galoppera 5 galoppsprång ungefär, sedan avbrott till trav igen. I avbrotten var det viktiga att hästen bar upp sig själv och inte fick chans att hänga i handen.

Efter att hästen kopplat att galoppskänkeln betydde galopp kommer resten av sig själv, om man som ryttare ser till att ha balansen i hästen innan fattningar, att man inte galopperar för länge och att man inte hänger i handen i avsaktningarna.

I början var galoppen något jag gjorde då och då för att hästen skulle ha koll på hjälpen bara, det är först nu efter ett år som jag kan påverka hästen tillräckligt bra i skritt och trav för att kunna träna på galoppen, och få en bra galopp. Det är inte lätt att få en outbildad häst att galoppera bra, först när man fått ordning på kroppsdelarna och utvecklat signalspråket med hästen kan man påverka den till att få en bättre galopp. Jag har tagit bit för bit enligt utbildningsskalan, och har hela tiden haft en röd tråd och tanke genom träningen av min häst, i samrådan med tränare.

Att göra som en del i tråden, slängtrava in i okontrollerad galopp, är inte ridning och bör undvikas.

Självklart är det lätt att vara efterklok och hade jag köpt en häst som inte kunde fatta galopp idag så skulle jag iaf inte lära den galopp från sl'ngtrav..
Men det jag ville säga var att jag inte fick några konsekvenser eller vad man ska kalla det av att slängtrava in i galopp, nu kan hon fatta galopp ur en hyfsat balanserad trav!

Jo, jag vet också att "släng trava in i galoppen kanske inte var det bästa sättet! :p )

Men med min häst har jag väl inget riktigt "mål"... Jo, iof att det ska vara kul att rida och så såklart!
Men jag hade inte tänkt gå upp till den nivån där det är viktigt att han har en samlad galopp, och jag tror inte att jag någonsin skulle äns tänka tanken att lära honom piruetter..
Men det är jag ;) . För mig räcker det bra med lite lättare övningar på paddocken och skogspromender. Vilket jag tycker är minst lika roligt! :)

Jag rider två varmblodstravare. Ceasar då som aldrig blir någon stjärna i trav.. Han galopperar så fint och snällt så.. Marico som var en kanontravare på sin tid (12 år och pensionerad från travbanan) Han fattar inte alls vad galopp med passagerare på ryggen är :D Mycket roligare att trava fortare och fortare ju :devil: Så jag läser allt ni skriver här och stjäler tips och råd :bow:

Haha :p

Jag har inte heller så höga krav, bara att mih häst ska trivas och att vi ska ha kul!
Fast det är ju ändå bra att hästen har bra balans, så de kan bära upp rätt.
Du verkar vara duktig, lärorikt att läsa dina inlägg :D :)

Eftersom det är travare det handlar om så gäller det först och främst att få hästen att bära upp sig själv för att kunna orka med galoppen sedan.

Enklast att befästa ett galoppbeteende är väl egentligen att leta upp en låååång fin grusväg och bara brassa på i traven tills hästen naturligt faller in i galoppen, och försöka koppla galoppskänkel och röstkommando till detta. Lättare sedan när man ska göra samma sak på ridbanan där utrymmet är begränsat, eftersom hästen redan vet vad du vill att den ska göra då.

När den är någorlunda stabil så skadar det inte att träna låga skutt över hinder med bibehållen galopp efter, även markbommar efter hindret hjälper till att få en rund och bärig galopp.

Ja, det var ungefär så som jag gjorde, alltså trava tills min häst föll in galoppen, på en lång och bra väg. På ridbanan har jag väl provat att galoppera typ 2-3 gånger. Men eftersom det inte gick så bra, galopperar jag inte mer där för tillfället.

Nej, Doneloge! Där har du faktiskt fel. :smirk:
Alfred hade dom bara lagt på en sadel och tutat och kört! :p
Så, jag tror faktiskt inte att han kunde galoppskänkeln innen... ;)

Oj, oj råka posta fel

Senast ändrad av en moderator:

oooh ja inga hemlisar nu!

alla andra som faktiskt gav mej tips: tack så mycket :bow:
ännu är det lång väg kvar innan det kan bli hyffsad galopp på den tokan, men farten.. det har hon :angel:

okej lycka till! håll bara inte för hårt i tygeln så hästen får en obalanserad galopp och saktar av till trav igen föra att återvinna balansen igen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama