Lära galopp?

Sv: Lära galopp?

När hästen kan gå balanserat i traven så "balanserar man om" genom att tänka galopp själv. Helst på volt då. Men utan att hästen ökar, då saktar man ner och börjar om. Man kan hjälpa till genom att dutta med spö på innerbogen när innerfram är i marken också, det är bästa läget för att fatta galopp.

Har man inte koll på hästens kroppsdelar innan man gör det är det dock rätt bortkastat eftersom man då inte kommer få någon styrsel i galoppen. Så jobba med grunderna skulle jag ha gjort.

Hmm.. jag blandade ihop det - man duttar på ytterbogen när ytterfram är i marken för då är ytterbak fri.

Men Alfred kunde ju galopp innan du fick honom. Han kanske inte var lydig på skänkeln, men han visste ju hur han skulle göra, eller har jag fattat fel?

Galoppen kan behöva "läras om" för ens egna hjälper, och till att bli som man själv vill ha den. Så även om hästen "kan galoppera" tycker jag det är bra att lära in allt från början igen.

Alla hästar kan ju galopp :p

Men han kunde inte galoppskänkeln, tror jag iaf. De hade nog gjort så att de bara slängtravade in i galoppen.

Okej, tack för hjälpen :)

Min häst kan gå i rätt "samlad" trav nu, men jag galopperar inget på banan just nu, eftersom han gick omkull en gång.

Till mig har du sagt att din häst redan kunde galopp under ryttare (klart att han kan galopp, men det är just under ryttare vi diskuterar), han var bara inte så lydig på skänkeln. Det jag påpekar är bara att det inte är samma sak att finslipa galoppen på en travare som kan och att lära en häst galopp under ryttare från själva början...

Doneloge skrev:
Det jag påpekar är bara att det inte är samma sak att finslipa galoppen på en travare som kan och att lära en häst galopp under ryttare från själva början...

Jag anser att det är samma sak om hästen inte förstår hjälperna (oavsett vilka hjälper man använt) till att fatta galopp utan att flänga in i galoppen först, som att lära om galoppen från början.
Det är stor skillnad på galopp och galopp, och i många fall har man fördel om hästen inte blivit galopperad under ryttare innan.

Jag anser också att även hästar som galopperat en massa kan behöva befästa galopphjälperna och fattningarna för att förbättra balansen och kvalitén på galoppen.

Jag tycker inte att det är samma sak, hästen vet ju vad den ska göra. Det är klart att galoppfattningens kvalite är viktig, för utan en bra fattning, så kan man inte rida i en bra samlad galopp. Men det jag diskuterar med Bärin är om hennes häst kunde galoppskänkel innan han kom till henne, vilket jag tror att han kunde, men att de kanske inte har vait nogrann med honom innan med att han inte fick springa in i galoppen, men jag tror att hjälperna satt. Så har jag förstått det av henne iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kallar det inte "fattning" överhuvudtaget om hästen går över för att den är tvingat till det pga obalans och högt tempo.
En galoppfattning ÄR samlad. Galopp ÄR en samlad gångart i grunden, så flänger hästen in i galoppen blir det inte en "riktig" galopp.
Sen att hästen inte orkar hålla balansen och samlingen mer än några språng till en början är ju en annan sak, men även där bör man tänka på att inte galoppera mer än hästen orkar (dvs bara några språng i taget) för att hästen inte ska få någon fuskgalopp.

Då är det nog inte många hästar som kan riktiga fattningar enligt dig, för det är så många hästar som inte går i samling när de tar galoppfattningen. Samling ska vara att hästen jobbar bra och höjer ryggen, vilket man ser att hästarna oftast inte gör, tom bland dressyrryttarna så ser man hästar som inte höjer ryggen.

jag lärde min häst så, slängtrav å galoppskänkel... jobbade parallellt med kort trav och när hon visste vad galoppskänkeln betydde la jag in den från kort trav. i början vart det lite spring, men allteftersom avtog det, då jag tydligt bromsade henne om hon ökade traven för mycket innan galoppen. nu har hon en jättefin kort trav, och hade förut en ganska hetsig galopp, men vi tränade mycket avsaktningar från galopp och nu kan jag rida i såväl kort som ökad galopp och göra halt, och då står hon stilla i halten, tidigare var detta omöjligt då hon bara trampade omkring å ville inte stå stilla.

mitt försölag till dig är att du tar ett steg i taget, och sålänge du vet vad du har för mål kommer du nå dit förr eller senare. men om du bara lixom utvecklar utan ett mål kan det vara mkt svårt att få hästen att lära sig det den ska osv...

I själva fattningen är det få hästar som inte är samlade. Om de KAN fattningarna ordentlige och inte flänger in i galoppen som sagt.

Tillägg: Samling och perfekt form är inte samma sak. En samlad häst kortar upp avståndet i "mittendelen" dvs mellan framdelen och bakdelen.

Men hjälp hur brotom har folk, att få hästen att galoppera genom att låta hästen tappa balansen.

Man skall inte börja galoppera fören häsan är lydig för hjälperna och har en balanserad trav, men man skall givetvis inte bestarfa hästen im den bjuder till det i terrängen eller banan.
När hästen är stark nog så brukar jag fatta galopp på en volt genom att ställa hästens huved ut från volten så bogen blir fri tar en halvhalt och skuter fram inner höft samtidigt som jag sitter till mer på inner höft och tänker galopp när hästen fattat galopp berömer jag och saktar av efter tre, fyra steg och berömer mer och skrittar av hästen.

Jag skulle alldrig slägtrava in i galopp då men först riskerar att göra den minder känslg för hjälperna och när man väl har fått galopp så är risken stor att man har en sån fart att man måste dra i munen för att få kontrol på hästen och efter som hästen fattar galopp för att den tapar balansen så kan man lätt gå om kull.

Lycka till med era hästar.

Totola skrev:
Tillägg: Samling och perfekt form är inte samma sak. En samlad häst kortar upp avståndet i "mittendelen" dvs mellan framdelen och bakdelen.

Om du tänker på samling på det sättet, så har du nog rätt. Jag tänker samling, form och inget annat.

Ja jag brukar oftast skilja på samling, form och bärighet.
Bra form är mer sällsynt att se i galoppfattningar, oftast för att hästen spänner sej eller inte är satt i rätt balans.

Jag har inte sagt att han kunde galopp. De har nog inte lärt honom galoppskänkel. Det som de har lärt honom är att gå framåt för skänkeln, att springa fortare ju mer man skänklar. Så ju mer de skänklade, så föll han in i galopp så småningom.
Fast jag är ju inte helt säker. Fick inte reda på så mycket om vad han kunde från hans förra ställe.
Men nu fattar han galoppskänkeln rätt så bra :)

Jag gjorde ungefär som Bärin - slängtravade in i galoppen!
Det var absolut inte det bästa sättet och jag vet att det kunde gjorts på ett mycket bättre sätt men det tänkte jag inte på då.
Nu kan min häst fatta galopp ur en hyfsat samlad trav så jag tycker inte direkt att vi fått några problem av att lära in galoppen på detta sätt, även om det inte var det bästa!

Lätt att vara efterklok :angel:
Grejen är ju inte att det inte funkar utan att det inte är det mest effektiva/bästa sättet :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama