Sv: Lära gå som handhäst
Alltid grimma för min del. Skulle aldrig komma på tanken att ha handhästen i träns. Dels för att jag vill kunna släppa om det krisar sig och för att jag inte vill råka ge den ett ryck i munnen (jag har enbart haft unghästar som handhäst) om den hoppar åt sidan eller liknande.
Har alltid grimma (har enbart i läder) och ett långt grimskaft, kanske 3 meter? Spö är effektivt för att hindra bebis att gå förbi när han är lite för pigg på hemvägen men annars onödigt (läs: jag kan inte få ut något av det). Skydd om skodd häst. Och ALLTID ALLTID handskar!!!!!
Jag satt bara upp o hade ungisen på utsidan (höger sida om hästen jag satt på) ifall det skulle komma en bil, på våra så gott som bilfria skogsvägar. Var väldigt noga från början med att hålla honom väl framme (han kryper/kröp gärna bakom pga allmän osäkerhet på ledaren/överdriven lydnad) så att han aldrig (!) fick knalla in bakom om det var något - där tappar man helt kontrollen och det kan gå illa om hästen man sitter på dessutom blir stressad/sur. Använder och tränar röstkommandon som vanligt.
Jag både skrittar, travar o galopperar dem. Unghästen går där främst som konditionsträning så vi rider på våra backiga skogsvägar i alla gångarter och lägger in pass som ger mer flås än vad jag vill rida fram i nuläget. Ridhästen är väldigt bockig/sparkig (dock inte farligt) i galoppen så det är väldigt god träning att hålla koll på både henne och unghästen (som oxå är väldigt glad i hatten i galopp), det krävs bra mycket mer lydnad o följsamhet än man tror. Man får en helt annan lydighet än när man står på marken eller sitter på vilket jag tycker är jättenyttigt!
Jag byter sida under turerna. Föredrar att ha handhästen på höger sida på de mer trafikerade (om än väldigt snålt här
) men har honom helst på vänstersida för övrigt just eftersom han är lite svårare därifrån och jag har svårare att ha honom där. Dock sker mina byten ytterst kontrollerat, precis som när jag cyklar med honom. Jag stannar ridhästen o skickar honom framför henne och vänder honom runt (som en liten volt mot mig) och fortsätter. Jag ser även här en stor fördel i lydnad att man kan manöverar sin häst omkring sig utan direkt kontakt och små/annorlunda hjälper (här har jag ju bara röst o kroppspråk i form av min fria hand).
Det "svåraste" tycker jag är att få ett bra flyt, att handhästen liksom bara följer med ridhästen. Men det kommer med vanan. I början får man vara noga med att de inte hamnar efter eller försöker gå före/knö. Man kan behöva parera väldigt mycket och vara rätt hård men när de väl fattat och accpeterat läget så krävs det nästan inga hjälper alls till handhästen utan den bara hänger med, glas i hågen