Lära en del olika Tricks

CoNo

Trådstartare
Hej !
Nu har jag letat är i forumet ganska mycket efter tricks att lära ut , men hittar inget direkt som passar mej .
Jag skriver lite om min häst så kanske det blir lättare för er !
Han är en ponny på ca 13 år . När man viftar med ett spö framför näsan på honom reagerar han nästan inte alls , så därför är det vädligt svårt att få honom att reagera snabbt . Dvs när jag springer , står han antingen bara kvar eller springer sakta . Jag och han är ganska tajta , vi har kommit väldigt långt inom NH om man säjer så ! Men men , lite tricks skulle jag vilja lära honom för att stimulera honom mer ! Och , svara helst inte svar som "det är inte bra för hästen att göra dej , alldeles för dominant osv.." utan bara svar på hur man lär ut tricksen ! ;) Ok dessa vill jag lära honom;

Stegra Vill lära honom så att han tycker det är kul , inte känna sej tvingad .

Ligga ner Ska kunna ligga kvar , inte resa sej så fort han fått godisen

Kompliment Han kan buga med ett knä , vill lära med båda

Apport

Spansk skritt

Sitta På rumpan , (går det?)

Inkallning Kunna skicka ut , och sedan komma igen

Gå på volt Springa runt mej utan lock

Jaa det var väl dom ! Jag kör inte med klicker , utan lite godis och försöker med komandon ! De sista två kanske inte var tricks , menmen ! Såja , skriv nu ! :D

Sv: Lära en del olika Tricks

ja, det vore kul att få lite tips!! min madame och jag har inte kommit längre än att vi började med att flytta hovarna mot bergsgeten och tränade på att lyfta hovarna när man petar på benen.
kan säga att hon lyfte kanske två gånger fick massor med godis men orkade inte mer... suck.. vad ska man göra?

Jag själv kan inte hjälpa dej men jag har en bra adress där du kan läsa mer.....

http://www.trick-training.nu/

Tack för svaret ! Jag har varit där inne förut men det står väl inte hur man gör tricken ? Alltså hur man lär ut dom ?
Nu blev jag även påmind om att jag vill lära honom rygga mot mej och att han ska kunna gå på en volt , eller "piruett" bredvid mej .

Nej, det gör det nog kanske inte. Jag ska va ärlig och säga att jag än inte har läst så noga. Men det fanns ju en del goa erbjudande om nån film och sånt. Kanske kan va en bit på vägen iaf!?

köp boken Frihetsdressyr och Cirkuslektioner
av Franco Gorgi. :d

där står det bla hur man lär ligga, bergsgeten, kompliment mm
väldigt enkel att förstå.

Jag skulle också vela lära hästen lite trix, vill också ha massor av tips!:D

ja, det vore kul att få lite tips!! min madame och jag har inte kommit längre än att vi började med att flytta hovarna mot bergsgeten och tränade på att lyfta hovarna när man petar på benen.
kan säga att hon lyfte kanske två gånger fick massor med godis men orkade inte mer... suck.. vad ska man göra?

Jag känner igen det där. Jag testade det på hästen och hon lyfte 1-2 ggr när jag petade på hennes ben, sen brydde hon sig inte alls!:smirk:

Jag tricktränar med mina hästar, men jag använder klicker, så jag förklarar utgående från det. Men du kan ju lika gärna ha ett "klickerord" som det alltid kommer godis efter, huvudsaken att det låter lika hela tiden!
Jag tricktränar med min halvblodsvalack Lune 23 år samt med kallblodsvalacken Storm 15 år. Det är Lune som är på bilderna/filmerna.

Stegra Vill lära honom så att han tycker det är kul , inte känna sej tvingad .

Har jag aldrig lärt ut, men jag skulle nog vara försiktig. Helst ska ju stegring komma som följd av en väldigt samlande rörelse.

Ligga ner Ska kunna ligga kvar , inte resa sej så fort han fått godisen

Jag har inte lärt nån av mina ännu, men så här har jag fått det beskrivet:
Lär hästen "targeta" t.ex. ett spö.
Låt hästen följa spöet runt på en volt, mindre och mindre, och så att den håller huvudet närmare och närmare marken. Det är ju så hästar gör när de själva vill ligga ner! Idén är att hästen ska börja tänka att: :idea: "eftersom jag cirklar så här har jag nog säkert tänkt lägga mig".
I början klickar man bara man ser att benen börjar vika sig lite, sen kräver man mer och mer tills hästen ligger ner helt. För att få den att ligga kvar fördröjer du klicket tills den ligger så länge du vill ha den där. Lär den sedan ett "upp"-kommando.

Kompliment Han kan buga med ett knä , vill lära med båda

Har ej lärt in, men Kanotexperten här på forumet har lärt sina, gå in på hennes hemsida!

Det har jag lärt båda mina, inte alls speciellt svårt!
Jag har använt en apportleksak för hundar i gummi.
1. Lägg ut konen på marken, så fort hästen nosar på den, klicka.
2. När hästen har fattat att det är nånting med konen, och rör den stadigt, vänta tills den biter i den, klicka då.
3. Vänta tills hästen lyfter upp en liten bit - klicka.
4. Kräva att den lyfter högre och högre innan du klickar.
5. När hästen lyfter upp till höjd med din hand, ta föremålet, klicka och beröm massor:bump: :bump: ! Nu är det bara att börja träna på att slänga ut den längre och längre.
OBS! Att komma till att du har föremålet i handen första gången går inte på ett träningstillfälle, det kan kanske ta en vecka om du tränar varje dag, olika för olika hästar förstås.
luneapport2-1.jpg

Jag har lärt min ena lyfta på benet och sträcka det rakt fram när jag pekar på det, samma där, klicka först för bara lite lyft och kräv sen mer och mer. Jag har börjat jobba på att han ska lyfta när jag lyfter mitt ben, då skulle vi kunna gå och spanskskritta ihop:p .
vframfint.jpg

Film:
skogstroll

Sitta På rumpan , (går det?)

Du måste väl först lära ligga ner, och sedan fånga sittandet från uppstigningen....Vet ej, har aldrig provat.

Lite mera trick som mina kan:

Följa/"targeta" handen (egentligen inget trick, men en grund för en massa andra trick)
skogstroll

Från det kan man utveckla mera, t.ex.

Nicka
skogstroll

Ruska på huvudet
skogstroll

Le Obs! Vi kan mycket bättre nu, här har vi precis börjat träna le.
skogstroll

Cirkusbugning (vi har lite träning kvar, måste få frambenen mera fram)
skogstroll

Han kan ta upp en handduk eller annat tygstycke och vifta med det (kombinera apport och nicka)
skogstroll

..och sparka fotboll (han har inte så stor skillnad på fram och bak dock)
skogstroll

skogstroll

Just nu håller vi på att träna på att lägga frambenen i kors när jag petar på kotan med spöet, "dricka" ur läskflaska samt gå upp på podie (måste bara bygga ett först).

Det är skitkul att trickträna. lycka till!

Boktips:
Clickertraining for your horse av Alexandra Kurland
Trickonometry (kommer inte ihåg författaren)

Jaa det var väl dom ! Jag kör inte med klicker , utan lite godis och försöker med komandon !

hehe det enda mina ponnyer kan är att pussas på komando :D kul tråd vill lära mina hästar sånt där med :D :rofl:

köp boken Frihetsdressyr och Cirkuslektioner
av Franco Gorgi. :d

där står det bla hur man lär ligga, bergsgeten, kompliment mm
väldigt enkel att förstå.

En fråga bara ;
utgår den boken ifrån att man har klicker eller hur arbetar man enligt den boken ?

Jag har inte läst just den boken, men idén med klicker är ju att belöna hästen för rätt beteende.

Skillnaden med klicker blir ju att du kan vara exaktare i din tajming, så att hästen lättare förstår VAD den blir belönad för :idea: - hästen fattar snabbare och det är mindre risk att den blir nafsig och börjar tigga eftersom den förstår att det krävs en prestation för belöningen.

Det betyder i sin tur att även om instruktionerna i boken skulle utgå från klicker, så kan du lämna bort den och belöna på "vanligt" sätt, hästen kommer säkert att lära sig ändå, men det kanske går lite långsammare. Samma sak åt andra hållet, är instruktionerna utgående från "vanlig" träning med prestation - belöning, går det utmärkt att använda klicker för att få snabbare tajming.

:D
Förstår du?

Jag förstår precis :idea: !
*Någon* tänkte lite längre än jag :smirk:
Tack för svaret !

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar