Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har sedan hon började äta själv lagt fram sked, gaffel och kniv så får hon själv välja. Dock har hon börjat äta bitar redan vid 6 mån.
Sedan har det bara kommit efterhand.
Det är bara att ge barnet en sked eller gaffel och låta det försöka. De lär sig genom att öva. Och använd en bra tallrik som står stadigt. Det är svårt att lära sig hantera sked om tallriken bara halkar runt. Jag gillar Babybjörns tallrik:Jag tänker att det delvis kommer naturligt, just att barn lär sig äta själva. Cornelis får tex mellis i bitar som han kan plocka med själv. Men funderar på hur man enklast kan lära barnen att äta själv med sked/gaffel. Hur har ni gjort?
Japp. Jag har inte matat henne många gånger sedan 8mån ålder. Det blir mycket kladd i början. Men dom lär sig genom kladdet.Har hon haft tallriken framför sig också med maten?
Jag tipsar om vaxduk! Så lätt att bara torka av
Han har bricka till sin stol så där kan han kladda bäst han vill, dock skulle jag behöva en plastduk till golvet
Vi uppmuntrar våra barn att hjälpa till med skeden. Funkade super med Bastian och verkar gå jättebra med Flisan också. Den att hon inte vill släppa den är en annan sakJag tänker att det delvis kommer naturligt, just att barn lär sig äta själva. Cornelis får tex mellis i bitar som han kan plocka med själv. Men funderar på hur man enklast kan lära barnen att äta själv med sked/gaffel. Hur har ni gjort?
1. Ge barnet en gaffel
2. Sitt bredvid och ät med din gaffel
3. Vänta några år
Den kör vi på försöker så långt de är möjligt undvika plast, så är en del rädda glas och rycka gafflar innan han hackar fast dem i bordet också
Tror på att göra de okomplicerat och lekfullt!
Iittala har jättefina Muminbestick för barn. Även hackman har bra bestick som är exakt som de vuxnas fast mindre.Jag tycker att det är svårt att hitta bra bestick. Antingen är de i plast eller så ser gaffeln ut som en sked = det är en sked med typ runda taggar.
Men jag hittade mina gamla bestick, sedan jag var liten (fick silver bestick av min mormor). Så dom får hon äta med och plötsligt fattade hon grejen med gaffeln för då fastnade maten på gaffeln.