lära apportera

Sv: lära apportera

Wow, fy tusan vad roligt, jag får gratulera!:)
Spc. men en mindre hund, många tror ju att de små inte 'kan', men tji fick dom.

Då jag enbart bara har tävlat med häst så vet jag inte hur det är att tävla med hund, därav blir det lite extra pirrigt.

Precis och det var detta jag fick höra innan tävlingen speciellt då jag kom med en pudel med babylejon man. Vissa skrattade och undrade vad en utställningshund skulle gör där. Det kändes GÖTT. Men det var ett tag sen nu och det blir lite mer småhundar på tävlingarna nu.

Lycka till till dig också.

Pudlar som är så himla mysiga!
Jag har sett ett gäng med storpudlar ute på tävlingsbanorna och den glädjen som finns i dom är nog rätt svår att överträffa!

"Gud, vad kul. hopp-studs-fjong- VAD ROLIGT DET ÄR!" :rofl:

Någongång ska ja ha en svart storpudelpojk, helt klart! :love:

Ja visst är de. Det är en helt underbar ras. Min är också så på planen och domarna brukar skratta åt honom på bla inkallning. Han får en sådan fart och skuttar som en kanin. Likadant vid aporteringen, han tycker det är jättekul.

det verkar finnas olika läror om hur man ska göra det där. var på kurs med sjöbergs för ett par veckor sedan och deras hundar kan momenten till och med elit vid 10 mån ålder, sedan ger de sig ut och störningstränar. och det funkar ju rätt bra för dem i alla fall.

när det gäller apportering så är de JÄTTEvanligt med tuggande hundar. jag tror faktiskt mest på lydnadsapportering för att slippa detta.

Jag missförstod nog Nikkis då för jag förstod det som att hunden var startklar i 1an och 2an samt kunde moment ur 3:an som 10 månaders och för mig ( m.f ) handlar det om en "underhund" ( med lite skämtsam ton )

Nikkis:

Det är bara att gratulera, själv jobbar jag på med Zaga och hon kan momenten men är långtifrån startklar .:)

/C

Senast ändrad:

För det kräver att man kommer till en kravfas därt man kräver av hunden även under störning att hundens sinnensstämmning inte får ändras.

Fast just det här med krav och så. Jag vet inte om jag någonsin i ren lydnadsträning kommer upp i krav. Där ska allt vara roligt. Först måste jag lära hunden hur den fokuserar på uppgiften. Om man har tränat mycket fokusering och samarbete etc. med hunden innan man ger sig ut på tävling så ska den sen gå lika bra. Om jag måste kräva av hunden att den presterar bara för att miljön är annorlunda så har jag ju uppenbarligen inte lärt hunden vad lydnaden går ut på med samarbete och fokus på det man gör. Om hunden vet att arbete innebär koncentration och det alltid så ska man ju aldrig egentligen behöva komma till krav. Visst tränar man ju i massa olika miljöer men jag tror aldrig att jag kräver av hunden att prestera på ett sätt som jag vill. Först lär jag in ett moment, sen tränar jag det under alla olika störningar. Sist tävling. Men krav, nja, lydnad ska bara vara roligt. Så tycker jag i alla fall!

För mig är alla lydnad ett krav så enkelt ser jag på det.
DU SKA APPOTERA ÅT MIG för du ska få din boll som ex.
har man en diftstark hund så klarar dom av krav o är minst lika glada som en hund som inte har nåt krav på tävling som i bästa fall appoterar om den har lust. Man har ju sett ett x antal tävlingar där hunden fuckar föraren rakt upp i ansiktet i samtliga moment hur kul är det då man går o hoppas den ska utföra det.

Jag skrev dock "underhund" med lite skämtsam ton ( dock utan smileys ), just för att Nikkis själv beskriver sin hund som en "underhund".

Ja, alltså jag tycker absolut att man kan ska kunna räkna med sin hund!! Men just när det kommer till träningen så kräver jag inte så mycket utan jag tränar mer. Nöter koncentrationsförmåga och massa störningsträning. Sen när hunden kan mer så kan jag också ställa mera krav på att den ska göra det bra, men det brukar inte behövas för det brukar komma automatiskt om jag har lärt in momentet på ett bra sätt. Alltså brukar jag inte behöva kräva så himla mycket när momentet väl är inlärd och ordentligt befäst. Om det skulle komma till ett sånt läge att hunden skiter i mig fast den egentligen kan vad vi gör skulle jag nog ställa betydligt mer krav, men jag brukar inte hamna i sådana sitautioner. Och jag tror nog mycket att det är för att jag kör så himla mycket störningsträning.

För mig är det mer:

DU SKA APPORTERA FÖR ATT DU KAN DET OCH VILL DET OCH DU VILL DET FÖR ATT JAG VILL ATT DU SKA!

Om hunden inte vill apportera trots att jag har lärt den det så är det ju nåt som är knasigt med min inlärning... Något som man tyvärr ser väldigt ofta. Men jag tycker inte att det beror på att hunden inte har krav på sig utan ofta för att den inte kan momentet tillräckligt bra sen innan.

Men en stor del i det hela är att folk inte tränar tillräckligt mycket med störning innan de tävlar.

(Lite rörigt inlägg, men jag tror att du förstår hur jag menar.) :)

Jag skrev dock "underhund" med lite skämtsam ton ( dock utan smileys ), just för att Nikkis själv beskriver sin hund som en "underhund".

Och som om inte Jag var skämtsamt/ironisk när jag själv skrev det eller? Eller förlåt, gäller sånt bara dig?
Herregud, hur många gånger ska man behöva upprepa sig, och hur mkt ska ni(du) haka upp er på en sådan skit sak, är det hack i skivan?:confused:
Fasen inte mitt fel om min hund råkar vara lättlärd och har ett stort 'kom-ihåg-tänk' vid den här åldern.

Förlåt om jag låter otrevlig nu, men ta och stör dig på något annat istället. :cool:

Jag säger kort och gott bara: What Ever, I don't give a s*hit om vad du/ni tycker och tänker om mig/min hund bla bla blaaaa, jag vet själv hur det ligger till-vilket räcker mer än väl, samt att 'bevisa' något för Er är verkligen av ringa intresse.

//Lämnar tråden nu och återgår till något vettigare att göra. Jag finner inget intresse i denna tråd alls längre, snacka om att den är så OT.

Senast ändrad:

Jag tycker att du är klok som en bok!

För övrigt hänger jag upp mig väldigt på en fras som jag tycker att man ofta hör på tävlingar: "Han går så dåligt på tävlingar för att han vet att jag inte kan ta han på plan".

Vadå ta han? Varför i hela fridens namn ska man ta han?

Ska man alltså på fullaste allvar lägga ner massa tid på att lära hunden olika moment som man sedan behöver tvinga den att utföra? Det låter helt galet i mina öron. Varför ska hunden behöva tycka att det är trist och bara utföra momenten för att husse eller matte "tar han" annars? Hm.

Jag tycker nog inte heller att det är konstigt att din hund kan en massa moment från olika klasser fast att han är ung.

Så länge hunden är med på noterna och tycker att det är kul ser jag ingen anledning att låta bli att träna fast att hunden är ung! Det är väl jättebra att bygga upp en träningsvana redan från början så att hunden vet vad det handlar om! :)

Ska man alltså på fullaste allvar lägga ner massa tid på att lära hunden olika moment som man sedan behöver tvinga den att utföra? Det låter helt galet i mina öron. Varför ska hunden behöva tycka att det är trist och bara utföra momenten för att husse eller matte "tar han" annars? Hm.

Varska hunden tycka det är tråkigt?

Jääkäri börjar jag med en rejäl kravfas ¨på nu o han har inte gått ner sig det minsta lika glad ändå o bara vill mer men han svävar inte i det blå längre utan jäkligt fokuserad på sina arbets uppgifter han får. Tror folk missuppfattar kravfas det är ju inte meningen att man ska trycka hunden socialt för det. För då får man däremot en hund som tycker saker o ting är tråkigt o allt blir långsamt.

Jag håller med. Men jag ser en liten skillnad på träning och tävling. Träna gjorde jag med min hund också i tidig ålder. Dock krävde jag inte så mycket av honom utan det var mer lekträning. Sen efterhand som han blev lite äldre krävde jag mer och mer. Men min hund kunde också många av momenten vid den åldern, dock inte så att han hade klarat en tävling vet jag nu i efterahand då jag tävlat och vet hur stor skillnad det är på träning och tävling.

Jag tycker att du är klok som en bok!
.

Nämen tack! :)

Varska hunden tycka det är tråkigt?

Jääkäri börjar jag med en rejäl kravfas ¨på nu o han har inte gått ner sig det minsta lika glad ändå o bara vill mer men han svävar inte i det blå längre utan jäkligt fokuserad på sina arbets uppgifter han får. Tror folk missuppfattar kravfas det är ju inte meningen att man ska trycka hunden socialt för det. För då får man däremot en hund som tycker saker o ting är tråkigt o allt blir långsamt.

Hur skulle du definera kravfas då?

För mig är det mer:

DU SKA APPORTERA FÖR ATT DU KAN DET OCH VILL DET OCH DU VILL DET FÖR ATT JAG VILL ATT DU SKA!

Det känns som att det finns två "vanliga" olika sätt att lägga upp det där på. Det ena är " Utför momentet, Annars..." medan det andra snarare ligger på att bygga upp en sådan förväntan på belöningen att hunden helt enkelt absolut inte vill göra något annat än att lyda och göra bra ifrån sig. Alla hundar funkar ju olika, men likväl tror jag att båda metoderna funkar på alla hundar..dock med olika resultat. Hade jag kört med krav på min hund hade det antagligen tagit längre tid att komma någon vart. Jag kan känna igen mig i hur Nikkis beskriver sin hund i hur min funkar. Dock lär min vara extremare där iom att det är en terrier utan will to please, enorm självständighet och att han är ganska låg i drift. Tack vare att jag har kört på "ditt "vis har vi kommit dit vi ville tämligen fort. Och jag har dessutom en hund som hela tiden är glad i att träna!:)

Jag förstår inte hur du kan tolka mina inlägg så fel, är det bara för att jag inte lägger till ett antal smileys?

Jag har väl aldrig skrivit att du var helt allvarlig med "underhund", liksom jag aldrig skrivit att jag var allvarlig.

Ta det lite lugnt nu för jag har verkligen inte stört mig utan frågade lite skämtsamt och sedan har du tagit mina inlägg gravallvarligt.

Isbit ;)

Jag menade inte en kravfas, det är inte riktigt något jag kan uttala mig om vad andra menar med kravfas.

Jag har krav på mina hundar när det gäller t ex inkallning och att inte jaga, inte mår dom dåligt för det, det är inte så jag menar.

Men att höra att hunden presterar sämre för att man inte kan "ta han" tycker jag verkar alldeles konstigt. Tycker hunden verkligen att momenten är high life att utföra då? Hade den tyckt att det var roligt hade den väl utfört momenten med glädje vare sig man står på träning eller tävling och således hade man inte heller behövt "ta dom".

Jag kanske förklarar dåligt; Det jag menar är att jag fattar inte vitsen med tvång. Hunden bör kunna prestera på planen för att det är roligt, inte för att man "tar han" annars.

Vi tänker säkert helt olika angående tvång och krav!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, jag ger upp och behöver hjälp. Hur jag än tränar och vinklar det fungerar inte apporteringen för oss, vilket betyder att vi inte...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: vivendi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka