lära apportera

Sv: lära apportera

Precis! Man måste ju alltid se till individen.

För mig är det så otroligt viktigt med glädjen i lydnaden. Det gör hela intrycket för mig att ekipaget ser ut att ha kul tillsammans! Man kan säkert komma dit med krav också om man gör på rätt sätt, men jag har aldrig känt att det har behövts själv om inlärningen gått till (för mig) på rätt sätt.

Ibland kan jag tycka att folk inte har en ordentlig inlärning på hunden innan de börjar ställa krav. Det går ju att få en hund att utföra saker den egentligen inte kan fullt ut om man börjar kräva, men det blir sällan bra. Och där är det nog som PIRU säger att många gör fel med kraven.

Sen för mig personligen tränar jag mycket hellre koncentration och lär hunden vad det innebär än att kräva det av den. Som det här med att hunden inte svävar i det blå, då har man ju inte lärt hunden att fokusera i arbete. Sen får man kanske ändå samma resulatat i slutändan att hunden fokuserar, det är bara två helt olika vägar dit.

Alla moment körs ju med olika styrka på krav.

ex platsliggning ganska stort krav att du ska ligga. Appotering början kravet när hunden först griper sen att hunden SKA komma in till mig.

men ex frittfölj med mindre krav o mer att det är jäkligt kul o gå med husse/matte.

Jag har tolkat vissa av dina inlägg som väldigt sarkastiska och nonchalanta på nåt vis, vet inte om det har med icke-smileys användandet eller hur du formulerar dig att göra..?

Nåväl, då är det bara ett simpelt missförstånd-lätt hänt när man skriver på nätet.

Peace.

Kanske bara min underhund som är startklar för både LK1 & 2(och kan halva 3an osv) vid knappa 10 månader fyllda.:devil:

Det var Nemi också. Sedan blev hon ett år gammal och drog lite längre än tänkt på inkallningen. För att vara exakt å drog hon till tvåans plan, treans plan och Elitplan på Lomma brukshundsklubb innan min uppfdare fick tag i henne.

Inkallning har alltid varit Nemis starkaste moment och hon har ALDRIG missat den. Förrän den här dagen då hon satt och såg sig omkring när i väntade på signalen.

Vad jag försöker säga är att det är lätt att säga att hunden är klar för både det ena och den andra när den är 10 månader, men ropa inte hej förrän du är över ån.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, jag ger upp och behöver hjälp. Hur jag än tränar och vinklar det fungerar inte apporteringen för oss, vilket betyder att vi inte...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: vivendi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka