lära apportera

Sv: lära apportera

Om hunden är kan Lk1 och 2 och halva 3:an vid knappa 10 månader så är den enligt mig en underhund.

Oavsett om du var ironisk eller ej ..

Är det verkligen det? Jag skriver inte detta för att svara för Nikkis på något sätt utan jag bara undrar.

Hon menar väl inte att hunden är startklar för 2an och 3an utan att den kan momenten?

Om man är motiverad och ambitiös, har vana sedan tidigare och tränar för en duktig privattränare som hon gör, är det verkligen så extremt?

Jag har bara tränat lite sporadiskt men tycker att det är jättekul! Det kanske bara är en känsla, men det känns som om jag snart hade varit startklar fö 1an nu när min plutta är snart 11 månader om vi bara hade tränat duktigt! Både hunden och jag tycker det är så kul och vi lär oss snabbt men som sagt jag har inte varit så jätteambitiös.

Men som jag sa, det kanske bara är önsketänkande...:D

Njäe, den famlar ju inte i blindo.
En hund lär sig grymt snabbt och har man lite struktur på sin träning så förstår hunden väldigt snabbt vilket beteénde man vill ha just då.
Den gör det den blir förstärkt för, liksom.

Jag tror inte att jag förstår vad du menar med det sista rikigt. Jag belönar min hund när han gör rätt? Förklara!

Hon menar väl inte att hunden är startklar för 2an och 3an utan att den kan momenten?

Om man är motiverad och ambitiös, har vana sedan tidigare och tränar för en duktig privattränare som hon gör, är det verkligen så extremt?

:bow::bow:
Du har Så rätt så, kunde inte ha sagt det bättre själv.

Jag har, som du redan vet, tränat med min hund från första början, Nero var 11v när vi åkte till vår tränare M(då var det givetvis helt kravlöst, utan vi hade bara kul) och har gjort det regelbundet efter det. När Nero var ca 6 månader bytte jag till min nuvarande tränare J, då han är inriktad för tävling och tävlar framgångsrikt själv. Efter tränar bytet så tog riktig fart och Nero har gjort Enorma framsteg. J fick kasta iväg kursplanen han hade gjort upp för oss då vi efter bara några träningar hade fixat den:p
Så det är alltså inte så underligt att vi är där vi är idag, då jag verkligen satsat helhjärtat på min hund, vi har verkligen Så himla roligt ihop:love:

Senast ändrad:

Ja alltså, för du skrev att du inte lägger dig i när hunden 'lär sig själv' med godis och andra hjälper. Så jag undrade bara hur du då förstärker det önskvärda beteendet om du inte lägger dig i?:)

Skrev nog lite luddigt tidigare.

Aha! :idea:

Belönar gör jag precis som vanligt, efter att jag har talat om för hunden att den gjorde rätt. Alltså frikommando, klick, bra eller sådär.

Det jag menade var att jag liksom inte lär hunden sitt med hjälp av godis ovanför huvudet tills den tippar bakåt, t ex. Jag är sämst på att förklara, men jag lockar alltså inte hunden med godishänder eller tecken.

Ah, tur där!
Jag har så svårt att förklara utan att skriva meningar som blir sju meter långa med bara massa kolon och svammel!

Fast jag vet ett flertal som tränar på samma sätt. Åtminstone så att momenten i tvåan också sitter någolunda innan ett års ålder. Jag hade nog planerat att göra lite samma sak med min kommande tjej om det passar henne, jag tycker att det är okej sålänge hunden är mogen nog och tycker att det är roligt. Det är nog väldigt individuellt och jag kan tänka mig att det är olika beroende på ras också. Schäfrar ger ju ofta lite mer gratis än terriers. Min nuvarande hund hade jag inte kunnat ställa så mycket krav på i den åldern.

Tycker det är helt bort åt stöll o vara så långt fram sen tror jag på det när jag får se det för o vara klar för tävling innefattar det störningar o hunden ska inte rubbas av det o det var ju inte många veckor sen den inte funka alls vid störning.

Jääkäri starta jag o titta på lydnaden vid 9mån.
han är idag 2år o börjar nu bli smått färdig för ett BH prov men han funkar i alla lägen det är det som blir skillnaden mellan ett hafsigt o snabb inlärning mot en genom arbetad hund.

Sen bara en sak som du skrev Lina: så länge hunden är mogen nog och tycker att det är roligt.

Nikkis hund blir ju flamsig vid krav o tvång tror du hunden är redo då för det redan vid 10mån som hon testat?.Det tror inte jag på nåt vis rent av korkat o ens prova med tvång på en så ung hund o tro man ska vinna nåt på det. krav lär man komma till innan tävling för där får inget rubba hundens sinnesstämmning för då slutar den tävlingen dåligt.

jag väntar hellre till 18mån o sen kan man ställa en rejäl kravfas o få ut nåt av det. Innan dess bara ha skoj o göra momenten.

Tycker det är helt bort åt stöll o vara så långt fram sen tror jag på det när jag får se det för o vara klar för tävling innefattar det störningar o hunden ska inte rubbas av det o det var ju inte många veckor sen den inte funka alls vid störning.

han är idag 2år o börjar nu bli smått färdig för ett BH prov men han funkar i alla lägen det är det som blir skillnaden mellan ett hafsigt o snabb inlärning mot en genom arbetad hund.

Sen bara en sak som du skrev Lina: så länge hunden är mogen nog och tycker att det är roligt.

Nikkis hund blir ju flamsig vid krav o tvång tror du hunden är redo då för det redan vid 10mån som hon testat?.Det tror inte jag på nåt vis rent av korkat o ens prova med tvång på en så ung hund o tro man ska vinna nåt på det. krav lär man komma till innan tävling för där får inget rubba hundens sinnesstämmning för då slutar den tävlingen dåligt.

jag väntar hellre till 18mån o sen kan man ställa en rejäl kravfas o få ut nåt av det. Innan dess bara ha skoj o göra momenten.

Vad HON gör och hur hon gör det har jag inte en susning om, ej heller resultatet. Jag tycker dock inte att hunden är en "underhund" för att den kan momenten i ettan och tvåan vid den här åldern som Calazirya sa. Det verkar trots allt inte helt ovanligt vad jag har erfarat. Jag vet många som startat lydnadsettan med bra resultat när hunden är kring året.
Sen att du väljer att göra som du gör är inte fel heller, det är ditt sätt. Vad jag väljer att göra sen beror helt på hunden. Funkar det så funkar det, om inte får man vänta helt enkelt. Inte svårare än så.

Men du, så svåra är inte momenten som är i LK 1 och 2, det är typ rena rama barnleken.
Jag skrev också tidigare att hunden funkar rätt Ok vid störning, och att mkt ligger hos Mig som förare om hurvida noga jag är under störningsmomenten, jag kan inte kräva att hunden engagerar sig när inte jag själv gör det, vilket har hänt ett fåtal gånger. Jag skrev också att Nero är långt ifrån klar, likaså jag-vi båda är under utbildning s a s.

Drar inte du lite förhastade slutsatser nu? Vad får dig att tro att jag stressar och inte arbetar igenom min hund? Jag går aldrig vidare förens tidigare moment sitter, och även då väntar jag tills jag prövar ngt nytt.
Sen är det nog liiiite skillnad med att ha hunden klar för ett BH-prov än LK1 liksom.

Meh, läser du inte vad jag skriver? Jag skrev att N enbart bli flamsig när jag kört med mkt/ren tvång, Aldrig under kravfaserna. Jag skrev klart och tydligt att jag kör på det som funkar bäst på hunden, för det är det som ger resultat. Jag finner dessutom inget fel i att ha honom i krav under vissa moment redan nu, när han är 10 mån. Hade aldrig gjort något som inte funkar/hunden är redo för.

Alla gör vi olika, du gör på ditt vis, och jag på mitt, men för det betyder det inte att jag inte har roligt med min hund. Men du ska veta att största delen av min och Nero's tid går ut på att vara riktiga barnungar medans en liten del går ut på att vara 'seriös'.;)

KL
Har läst igenom tråden med stort intresse då jag kapitalt misslyckats med Gabbis apportering:crazy:
Vill inte göra detsamma med lillan men har insett att hon inte ens är i närheten av Gabbis humör så det skrämmer mig inte lika mkt nu:)
Har fått massor av bra tips härifrån.. Så tack, allihopa:bump:

Drar inte du lite förhastade slutsatser nu? Vad får dig att tro att jag stressar och inte arbetar igenom min hund? Jag går aldrig vidare förens tidigare moment sitter, och även då väntar jag tills jag prövar ngt nytt.
Sen är det nog liiiite skillnad med att ha hunden klar för ett BH-prov än LK1 liksom.

Meh, läser du inte vad jag skriver? Jag skrev att N enbart bli flamsig när jag kört med mkt/ren tvång, Aldrig under kravfaserna. Jag skrev klart och tydligt att jag kör på det som funkar bäst på hunden, för det är det som ger resultat. Jag finner dessutom inget fel i att ha honom i krav under vissa moment redan nu, när han är 10 mån. Hade aldrig gjort något som inte funkar/hunden är redo för.

. Men du ska veta att största delen av min och Nero's tid går ut på att vara riktiga barnungar medans en liten del går ut på att vara 'seriös'.;)

BH-prov är också enkelt linförighet, fritt följ, sättande under gång, läggande under gång med inkallning sen ett liten del i stan hur hunden reagerar på cyklister andra hundar o.s.v.

Krav o tvång beter sig hunden väldigt lika i.Hundar är sällan mogna o jobba i kravfas förens runt 18mån det är just därför man inte för tävla skydds för man inte ska köra en massa krav med för unga hundar.

Sen är det ju det jag säger ni leker o busar större delen just därför tror jag när jag ser att du är färdig med en hel del ur 3:an o då menar jag tävlingsbart som du kan visa upp bland folk o inte bara bilder här.För det kräver att man kommer till en kravfas därt man kräver av hunden även under störning att hundens sinnensstämmning inte får ändras.

Senast ändrad:

Rena barnleken vet jag inte om jag kan kalla lydnad ett och två. FInns en anleding till varför inte ens hälften av alla startande klarar uppflyttningen. Och alla tror sig klara det innan de ger sig ut på en tävling. Det är nog svårare än du tror i mång afall. Även om en hund kan momenten betyder det inte att den fixar det hundra procent på en tävling där mycket störning kommer in. Här ska varje moment vara perfekt och de är väldigt petioga med småsaker. All lycka till på er första tävling. Klart ni ska anmäla, det ingår at vara nervös.

Senast ändrad av en moderator:

BH-prov är också enkelt linförighet, fritt följ, sättande under gång, läggande under gång med inkallning sen ett liten del i stan hur hunden reagerar på cyklister andra hundar o.s.v.

Krav o tvång beter sig hunden väldigt lika i.Hundar är sällan mogna o jobba i kravfas förens runt 18mån det är just därför man inte för tävla skydds för man inte ska köra en massa krav med för unga hundar.

Sen är det ju det jag säger ni leker o busar större delen just därför tror jag när jag ser att du är färdig med en hel del ur 3:an o då menar jag tävlingsbart som du kan visa upp bland folk o inte bara bilder här.För det kräver att man kommer till en kravfas därt man kräver av hunden även under störning att hundens sinnensstämmning inte får ändras.

PRECIS vad jag menade. Det är skillnad att köra träning och riktig tävling. Många tror sig kunna momenten men inser inte hur svårt det är att prestera bra på en tävling från de står där första gången. Det är en himla stor skillnad. Jag har sett hur det gått för allt för många unghundar på tävlingar, framförallt då de kommer upp i könsmognad och ev trots. Har även hört från många tränare och dommare att man inte ska pressa hunden till tävling för tidigt. Inget personligt nu så ta det inte så.

Jag är inte alls insatt i hur prover och moment osv ser ut i din gren, därav antog jag att ett BH-prov var lite mer 'avancerat' än LK1.:idea:

Men uppenbarligen så är det inte så, då man får börja tävla i lydnad när hunden fyllt 10 månader(eller vilken ålder det nu var, men runt året iaf-fiskminne) likaså starta i bruksappellen....

Jag sa aldrig att N kunde 3:an, utan vissa moment Ur den. Klart vi lattjar mkt, kan ju inte träna hela dagen lång.
Oh ja, du kan feträkna med värsta bild och filmtråden när vi (läs: Jag) vågar ge oss ut på tävlingsbanorna.;)

Jag förstår precis hur ni menar, och är väl medveten om det själv.
Just därför jag kommer att vänta innan jag ger mig ut på tävlingar med hunden, tills vi båda verkligen är redo och mogna för det.
Samt att jag är en allt för dålig förlorare(med kassa nerver, hehe) för att riskera att allt går åt helvete med att ha haft för bråttom;)

Klokt val. Man ska inte stressa in i något. Låta hunden vara ung och ta träningen som en kul grej tills ni båda är redo :) Sen går det säkert utmärkt på första tävlingen. Min första tävling var den tävling då jag fick bästa resultat av de gången jag tävlat. Kanske hjälpte att vara nervös, vem vet hehe

Jo men så är det ju. Jag har verkligen gett mig f*n på att lyckas med min hund så gott det går. Visst jag har börjat tidigt men jag har aldrig stressat fram resultaten eller på något vis gjort nåt som min hund inte klarar av.

Jasså? Vad kul att höra att din första tävling gick bra!:)
Det vill jag att våran också ska göra. Åh, om det är nerverna som hjälper en på traven att få det bra, kan jag redan nu säga att jag isåfall ligger bra till, haha!
Rätt lustigt hur det kan bli, jag är en sann tävlingsmänniska och sämsta förloraren som finns, men jag har så dåliga nerver.
Bara tänka på tiden jag tävlat med häst, fy fan säger jag bara.:angel: Dagarna innan tävlingen så var jag ett sant nervvrak, så du kan tänka dig hur jag var på tävlingsdagen. Sprang runt som en yr höna och skakade som ett asplöv och blev helt paralyserad när jag red in på banan... Men det släppte(som tur var) när jag väl hälsat på domaren och körde igång.:rofl::D

Ja det blev första pris på pallen på vår första tävling över 19 andra hundar=). Min var den enda lilla hunden=) Ja jag blir också jättenrevös inför och under en tävling. Men jag tycker det är värre att tävla med häst. Jag blir ochså jättenrevös när jag tävlar, ibland är det positivt på hunden och ibland har han märkt av det och blivit osäker på mina signaler:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, jag ger upp och behöver hjälp. Hur jag än tränar och vinklar det fungerar inte apporteringen för oss, vilket betyder att vi inte...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: vivendi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka