lära apportera

Sv: lära apportera

Jag tror att du har missuppfattat hela principen lite.
Det handlar inte om teckenspråk, och definitivt inte om att kasta sig framför hunden när den ska lära sig att stanna.

Min hund förra hund var startklar för 1 vid 7 månader - och jag har aldrig satt ett enda kommando innan han kunde beteéndet precis så som jag ville ha det.

Hade du t ex inte lagt på kommando på apporten direkt - utan lärt honom apporteringen utan kommando hade du antagligen inte behövt ge dk när han började fippla med apporten.

Det finns hur mycket som helst att läsa om inlärning som bygger på hundens intiativ!

Men hallå!! Du tror väl ändå inte att det du sysslar med kallas hundträning??:eek: Du där på ditt rosa moln.

;)

Tycker Nikkis har gjort appoteringen ganska bra kör ungefär lika men förmodligen med mer tvång med än vad hon har.

Fast jag har inte skrivit att hon har gjort det dåligt.

Jag ville bara förklara att det inte behöver bli kaos och ta lång tid bara för att man inte gör så!

Oj, jag hade glömt bort den här tråden:o

Jag var smått ironisk när jag sa att man talar teckenspårk med hunden och kastar sig framför den när man ska lära in Stanna, jag förstår väl att det inte går till så när man väntar med att lägga in kommando, hoppas jag iaf...:angel:

Men däremot så förstår jag inte alls vitsen med att vänta? Det funkar Minst lika bra(om inte bättre..?) att göra det från början. Alla är vi olika(som tur är) och jag tycker att det är lika bra att pressentera saker och ting för min hund från första början och arbeta oss utefter det, och se där-det funkar Finemang!

Min hund kunde apporteringen väldigt tidigt, men pga att jag inte underhöll just apporteringen ett tag då jag prioriterat andra moment så blev det som det blev helt enkelt. Inget värre med det då jag löste det väldigt snabbt och enkelt när jag väl tog tag i saken, nu sitter apporteringen som ett smäck. Det har knappast varit pga. att jag lärt in som jag gjort att han inte ville ta Emot den.

Senast ändrad:

Men hallå!! Du tror väl ändå inte att det du sysslar med kallas hundträning??:eek: Du där på ditt rosa moln.

;)

Gud så larvigt, har du verkligen inget bättre att tillföra diskussionen än det där, utan leker pajas?? Jösses.
Kan man inte se skillnaden på ironi och fullt allvar så förstår jag inte alls vad du gör här?:cool:

Senast ändrad:

Tra la la la la, snart lär jag in kommandot och hunden fattar fortfarande ingenting, jag svävar på mina rosa små moln och kallar detta för hundträning, Tra la la la laaaa..."
:rofl:

Och jag tycker att detta var jävligt fjantigt skrivet, och inte heller tillförde disskussionen speciellt mycket.

Gud så larvigt, har du verkligen inget bättre att tillföra diskussionen än det där? Jösses.
Kan man inte se skillnaden på ironi och fullt allvar så förstår jag inte alls vad du gör här?

Och hur vet du om jag var ironisk eller ej? Om du inte kan se skillnad på ironi och fullt allvar kanske du inte heller ska vara här..:rofl:

Och jag tycker att detta var jävligt fjantigt skrivet, och inte heller tillförde disskussionen speciellt mycket.
Ja du missade uppenbarligen min skrattande smiley efter den meningen, som borde tolkas som ren ironi. Men jag klandrar dig inte för det.

Och hur vet du om jag var ironisk eller ej? Om du inte kan se skillnad på ironi och fullt allvar kanske du inte heller ska vara här..:rofl:
Jag vet mycket väl att du var ironisk, men att enbart skriva Ett inlägg för att göra narr av mig(för Min ironi) är skit larvigt.
Det är en helt annan sak att vara ironisk i en mening i ett annars 'seriöst' inlägg.

Men jag tänker inte börja tjafsa om det här, slutar bara i pajkastning och med mitt lättretliga humör idag så är det bäst att det inte händer:o
Dessutom är det synd att förstöra denna tråd, tycker att den är ganska intressant i övrigt.

Over and out!

Senast ändrad:

Glad påsk på dig och lycka till med hundträningen!!:)

Alla gör vi på olika sätt, men det brukar fungera bra ändå i slutänden.

Peace!

Jag håller med Nikkis, sluta nu och lek pajas och hjälp mig istället med goda råd du också:D

Jag håller med Nikkis, sluta nu och lek pajas och hjälp mig istället med goda råd du också:D

Hihi.

Jag skulle vänta tills han kan ta apporten, och hålla den innan jag la in kommandot.

När den kan hålla apporten ett tag, så skulle jag lägga in kommandot precis när han greppar den.

Jag märker det du.

Nej då, skojar bara. Krya på dig.

Hahah, nej men det är sant, jag förstår att du tycker det-helt OK.
Är jag det minsta otrevlig, sur och bitchig här på forumet så kan ni fet räkna med att jag måste ha en riktigt dålig dag/är sjuk el. dyl för det är enbart då jag tänder till och blir så här... Vilket jag kommer på allt för sent och har låtit det mesta gå ut över er:angel:

Tack så mycket:p

Ska tillägga att jag hade _stora_ problem med att få min wheaten att apportera och hålla apporten.

Han tog den i munnen, men släppte den direkt. (Hade dessutom svårt att ens få honom att ta den i munnen, han betedde sig som att apporten var det äckligaste som finns på jorden).

Jag fick då också hålla en hand mjukt under hakan på honom, så att han inte skulle spotta ut den direkt.

Tackar alla för alla råd:bow:
Nu känner jag mig lite klokare:D

Oj, jag hade glömt bort den här tråden:o

Jag var smått ironisk när jag sa att man talar teckenspårk med hunden och kastar sig framför den när man ska lära in Stanna, jag förstår väl att det inte går till så när man väntar med att lägga in kommando, hoppas jag iaf...:angel:

Men däremot så förstår jag inte alls vitsen med att vänta?

Jag visste inte att du var ironisk, tyckte mest att det var lite onödigt att ösa ut att det inte är hundträning och allt var det är och ville förklara. :)
Det blir så himla ofta fel när folk börjar prata metoder och fullkomligt dumförklarar det som man själv inte sysslar med. Jag som trivs jättebra med att hunden själv får vara aktiv tycker att det är trist att höra att det inte funkar eller att man svävar på moln eller vad det nu kan vara för gliringar som kommer.

Vitsen med att vänta förstår du om du tar reda på det! ;)

Jag började med att lära hunden att i fotposition ( sittandes) ta och hålla apportbocken tills jag sa loss. Om jag märkte att han började tugga eller var på väg att släppa den la jag försiktigt handen under munnen så att han skulle hålla kvar och sa Håll. När detta satt bra började jag träna in den riktiga apporteringen där hunden ska hämta apporten och komma och sätta sig fot. Jag kastade ut bocken och sa apport efter att jag kastat ut den.

Vitsen med att vänta förstår du om du tar reda på det! ;)

Ärligt talat så finner jag inget större intresse i ta reda på det, då jag kör efter mina metoder som jag vet att de funkar. Men passade på och frågade dig då du själv kör på det viset. Så svårt är det väl ändå inte att förklara 'vitsen' med det, eller skrev du som du gjorde för att du själv inte riktigt vet?:devil:;)

Jag lär in och tränar mina hundar efter det som Jag tycker är och funkar bäst, och som passar både hunden och mig. Antar att andra också gör det.
Men att jag sedan ifrågesätter och undrar över andras metoder och drar nåt ironisk exemplar, så betyder det inte att jag direkt idiotförklarar(officiellt:angel: ) metoden eller människan som använder sig utav den.

Trodde att detta Var ett diskussions forum, och att denna tråd gick ut på att ge tips och råd samt att man spekulerar med varandra om diverse metoder osv.
Så ditt citerade svar ledde verkligen, Ingenstans.

Nej nu får det vara nog, känner att jag börjar svamla en hel del. Borde ha lagt mig för läääääänge sen. :o
God natt på er!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, jag ger upp och behöver hjälp. Hur jag än tränar och vinklar det fungerar inte apporteringen för oss, vilket betyder att vi inte...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: vivendi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka