Lära 1-åring att sitta fast!

J

Java87

Vad anser ni är bäst när man ska lära en liten hingst på 6 månader (inte ettåring som jag konstigt nog skrev i rubriken) att sitta fast på gången?? Att man fäster grimskaften i grimman direkt och han lär sig att han sitter fast hur han än sliter eller att man fäster balsnören och han kommer loss när han hoppar bakåt?
Har inte bestämt mig vilket som är bäst..:cool:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära 1-åring att sitta fast!

Det bästa brukar iof vara att börja innan de är åringar men,men...

Jag brukar i början bara slå grimskaftet runt ett galler eller ring eller iknande. Sedan hålla i det. När det funkar binder jag helt sonika upp dem. Backar de så ser jag till att de går fram och vice cersa.
Brukar funka efter bara ett fåtal gånger.

Att knyta med balsnören är jag mer eller mindre allergisk emot.

Jag skulle börja med at binda upp honom rakt framifrån först, i en ring i väggen/gallret eller något annat mkt stadigt. som NTE kan lossna Jag skulle binda med säkerhetsknut, i mankhöjd ungefär och kort. När han kan detta bra skulle jag börja med gången och då med balsnören. Man kan ju ta balsnöret dubbelt så går det inte av lika lätt/snabbt.
Så skulle jag göra generellt men allt måste ju individanpassas :).

Lycka till

Det bästa brukar iof vara att börja innan de är åringar men,men...

Jag brukar i början bara slå grimskaftet runt ett galler eller ring eller iknande. Sedan hålla i det. När det funkar binder jag helt sonika upp dem. Backar de så ser jag till att de går fram och vice cersa.
Brukar funka efter bara ett fåtal gånger.

Att knyta med balsnören är jag mer eller mindre allergisk emot.

Han är bara 6 månader:) Vet inte varför jag skrev åring.. haha

Står ju senare i inlägget att han var 6 månader. Var jag som läste slarvigt. Ursäkta.;)

Jag börjar i boxen tillsammans med mamma under fodringstillfällena med att slå ett långt grimskaft eller longerlina ett varv runt boxgaller eller uppbindningsanordning, sedan står jag själv nära fölets bakdel så jag kan mota om den börjar dra bakåt. Lugnt och stadigt låter jag fölet förstå att den sitter fast men om den skulle hysteriskt kasta sig (har inte hänt mer än någon enstaka gång) så kan jag låta linan löpa en bit tills fölet lugnar sig.

När fölet kan detta och accepterar att vara fast går jag till steg två som är att ta ut den på stallgången och ha den i lina på samma sätt där tills den lugnt accepterar detta. Därefter sätter jag den i en av stallgångens kättingar och har linan istället för den andra kättningen. När den kan detta är det inga problem att sätta fast den i boxen eller på gången.

I boxen brukar jag använda de där uppbindningsrepen av gummi. På stallgången har jag gärna en tredje lina som går från golvet till ringen under hakan på grimman den första tiden för att förhindra att fölet/unghästen ställer sig och drar bakåt i kättingarna och halkar under sig med bakbenen och går runt. Men det är lite överkurs som det finns delade meningar om.

Inga balsnören.

Aldrig bara sätta fast en häst som inte förstår vad det handlar om.

Vad anser ni är bäst när man ska lära en liten hingst på 6 månader (inte ettåring som jag konstigt nog skrev i rubriken) att sitta fast på gången?? Att man fäster grimskaften i grimman direkt och han lär sig att han sitter fast hur han än sliter eller att man fäster balsnören och han kommer loss när han hoppar bakåt?
Har inte bestämt mig vilket som är bäst..:cool:

HAr haft många fölisar och har gjort somså att, valt ett ställe som inte ger vika och sedan på med halsrem men ha grimma på ändå.

Ha ett rep/longerlina som Håller fastsastt i halsremmen och haft grimskaft i grimman.

När sedan fölisen drar så håller man i grimskaftet, men aktar sig så man inte får en hov i skallen, för vissa kan kasta sig framåt, när de inte kommer bakåt.

Låt sedan den lille "kämpa" lite så att han tillslut ger upp och förstår att hur mkt han än drar så kommer han inte loss.

För kommer han loss så blir det oftast 7 resor värre nästa gång och farligare. För han har lärt sig att bråkar han bar tillräckligt så kommer han loss.

Han förstår, luras, av att det är du som håller och är stark och tror då att det är du som håller.;)

Brukar räcka med denna gången för en hingst och att man sedan håller imot nästa gång så förstår han att står jag snällt så är allt lugnt.:crazy:

Detta är speciellt bra vid lastning av dem, samt vid all hantering, speciellt om du ska ha honom som hingst. Då du måste ha en hanterbar individ.:)

HÄRLIGT MED MÄNNISKOR SOM VILL SÄTTA GRÄNSER MED SINA SMÅ, det är inte ofta man hör.

Tack alla:)
Han är ganska nyss hämtad från Skåne och fick resa 65 mil (givetvis med paus över natten). Stod som ett ljus i transporten, gick in och ut väldigt bra, men hade honom lös på resan på stuteriets inrådan. Tror säkert inte det ska vara nåt problem då han är en lugn och cool kille men ville ha lite tips och råd! Han har redan täcke på sig och fått glansspray och annat duttidutt.. Ja, jag vet att jag är fånig men det ska ju bli min lilla dressyrstjärna:)
Den hanteringen går då galant!
Vi får hem å prova:)
Ha en trevlig dag alla bukefalister i den härliga snön, äntligen lite ljust ute!!

Hmm.. Ja, sånt vitt som kommer från himlen.. Nej, bor inte i Norrland men Dalarna:)
Här har vi lite snö som förgyller min tillvaro, ljust på kvällen så man kan rida efter jobbet:):banana::banana:

jag band upp min bebis på gången när hon va så pas gammal att hon lyssnade och litade på människor (1 månad gammal) och då stog 2 st på varsin sida av stall gången å höll i grimskafften sen när hon fattade satte jag fast henne ordentligt. å de har aldrig varit några problem..
men vissa kommer ju på att om jag slänger mig så går dom av om man har bal band också. då e de bättre å binda dom sten hårt i ett träd elle rnågot som ej släpper å låta dom få panik en gång ordentligt å inse att dom ej kommer låss då brukar dom ej göra de igen men de ska man nog göra när dom är små. inte 6 mån.

Håller med föregående talare, men det går bra med 6 månaders fölis också, men det kräver hållfasta grejor.

SNÖÖÖÖÖÖ! Hualigen.

Vi ligger på gränsen till detta. Men det enda positiva med snön är ju att det blir ljusare och lättare att se i det annars mörka tiden.
Till TS.:)

Jag använder inte balsnören, vill inte att hästen ska lära sig att man kommer loss (dessutom så har inte en så ung häst kraften att själv skada sig när den sliter och drar (om den inte ramlar omkull), men däremot har äldre hästar det (över 1,5 år))
Lär man hästen som ung att sitta fast så brukar det inte vara några problem, men se till att vara med hela tiden. (inte "jag ska bara...", allt sådant kan vänta till senare.) ;)

Lycka till med den lille.

jag brukar börja med mina unghästar att en står och håller i han i grimmskaftet i gången och jag pysslar med han. sen sätter jag fast han och det har alltid fungerat med mina hästar.

HAr haft många fölisar och har gjort somså att, valt ett ställe som inte ger vika och sedan på med halsrem men ha grimma på ändå.

Ha ett rep/longerlina som Håller fastsastt i halsremmen och haft grimskaft i grimman.

När sedan fölisen drar så håller man i grimskaftet, men aktar sig så man inte får en hov i skallen, för vissa kan kasta sig framåt, när de inte kommer bakåt.

Låt sedan den lille "kämpa" lite så att han tillslut ger upp och förstår att hur mkt han än drar så kommer han inte loss.
För kommer han loss så blir det oftast 7 resor värre nästa gång och farligare. För han har lärt sig att bråkar han bar tillräckligt så kommer han loss.
Han förstår, luras, av att det är du som håller och är stark och tror då att det är du som håller.;)

Brukar räcka med denna gången för en hingst och att man sedan håller imot nästa gång så förstår han att står jag snällt så är allt lugnt.:crazy:

Detta är speciellt bra vid lastning av dem, samt vid all hantering, speciellt om du ska ha honom som hingst. Då du måste ha en hanterbar individ.:)

HÄRLIGT MED MÄNNISKOR SOM VILL SÄTTA GRÄNSER MED SINA SMÅ, det är inte ofta man hör.

LÄS DENNA TRÅD FLERA GÅNGER ! OCH TA LÄRDOM! (OCH GLÖM DETTA MED BALSNÖREN!)
Denna metod fungerar även på vuxna hästar som ska lära sej att respektera bindrepet. Ibland måste de gå igenom panikfasen för att inse att dels , att de inte dog, dels, att de inte kan ta sej loss utan att det lindrigaste är att bara stå stilla när de är bundna. Balsnöresanhängarna må fortsätta, (men de kan aldrig ha sina hästar uppbundna). Har ni tänkt på hur det ser ut i många stall : man har kostat på en fin kätting men nog fasen sitter det ett balsnöre mellan kättingen o haken. Då undrar jag, varför kosta på kättingen när det hade dugt med balsnöre hela vägen??

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 018
Senast: em-pirre
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar