Lär ridskolorna ut fel?

C

CCorneliaa

Hej!
Här kommer en ganska ovanlig tråd.
När jag gick på ridskola så var det väldigt många
saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek:
Exempelvis så fick man lära sig att man skulle dra sadeln
så långt bak på ryggen det gick. Det går inte alls bra på
min häst som har väldigt rak rygg och nästan ingen mage,
då hamnar sadeln långt bak på baken. Då började ett rykte
gå om att sadelgjorden skulle ligga precis bakom frambenet.
Snart hade hela ridskolan börjat göra så.
Men det är ju helt fel! Så skaver sadeln på bogbladet och
det orskade jättemånga problem med min första häst tills
någon sa åt mig hur man skulle göra; en hand mellan sadelgjord
och framben.
En annan sak som kanske inte lärs ut, men som inte påpekas
är att de flesta använder spöt och slår till på baken på hästen
när man gör t.ex skänkelvikning. Då förstår ju hästen inte alls!:confused:
Någon som vet något mer eller har något att lägga till om det här?
Är jag kanske ute på fel spår och det bara är så här på "min gamla ridskola"?

Hoppas det...;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Din ridskola är inte den enda som lär ut så..

Tragiskt, då det förstör många hästar.
:(
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja eller hur?
Man blir så förvånad? Dessutom tycker jag att de är dåliga på att lära ut andra vettiga saker som hur man sätter på ett täcke, hur man vet att det passar eller vilka storlekar som finns på träns m.m och hur man vet om det passar.
Det var jag helt "ny" på när jag skaffade häst!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Min ridskola lär också ut ganska mycket fel. Det har dock blivit bättre nu än det var när jag red där (Slutade rida lektion förra våren, men står uppstallad och tränar ibland).

Det mesta jag har lärt mig lärde jag mig på gymnasiet (häst), och en större del har jag fått lära mig själv helt enkelt. (Och genom buke såklart ;) )
Men det där med sadling och tränsning får alla elever lära sig direkt när de börjar rida, och när jag började lärde de iaf ut som så att man skulle dra den bakåt tills det tog stopp, vilket iprincip stämmer.
Täcken får nog barnen också lära sig att ta på och av relativt tidigt.
Om de sen kommer ihåg det eller inte är en annan sak :angel:

När jag red fick vi även under en period byta ridlärare varje termin. Visst lärde man sig endel även av det, men det kunde ju säkert bli förvirrande, speciellt för de yngre och mindre rutinerade.

Men ja. Jag ska nog inte dra upp massa saker, för då kommer det här inlägget bli vääääldigt långt. :P
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

jag håller med, många saker jag lärde mig på ridskolan använder jag mig inte alls av idag då jag helt enkelt tycker det låter helt orimligt. Jag går min egen väg och försöker använda mitt sunda förnuft och hästarna har såklart lärt mig massor.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Oj, det där känner jag inte alls igen. Varken från min ridskoletid eller då jag jobbar som på ridskola. Det låter verkligen helt knasigt.. Jobbar man på ridskola så förväntas man ju veta vad man pratar om.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

:devil: :devil: Mardröms stallet :devil: :devil:
Där jag red var det pytteliten plan och ridlärare som bara talade med alla vid staketet! jag lärde mig knappt något! ibland sade hon ''trava lite, kommer snart tillbaks'' men det var faktiskt min andra gång jag travade :eek: och min balans var = :bump:! vi gjorde inget och det kostade 16€ (ungefär 145kr) att 'åka häst' när de nya inte lärde sig! nybörjare och lite proffsare red på samma gång på samma plan :crazy:. jag lärde mig ingenting om rykting, som tur kunde jag det! sadeln kunde jag inte lägga rätt, de gjorde det... sned då och då. på vintern hade de en solstark lampa som blände alla på planen men alla andra var som blinda, t.ex. när man hämtade hästar såg man inte vem det var! det var alltid is eller lera överallt. när ridlärarn ledde en häst visade hon alla helt fel hur man leder en häst. Jag tycker att man ska vända hästen bort från sig själv (eller)! människorna på stallet tyckte inte om mig, vet inte värför.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jo jag håller med, så var(är) det även på min fd. ridskola. Några konstiga saker tex;
*när man leder ut hästen ur boxen ska man ju inte titta hästen i ögonen (vilket typ alla på ridskolan gör) och drar i tyglarna! När har "drag i tyglarna" betytt frammåt:eek: ?? Ridlärarna säger inget...
*När de lär barn att bromsa så är det att dra i tyglarna som gäller och eventuellt luta sig lite lätt bakåt... Jag trodde de var så tills jag red på lektion på ett annat stall, DÅ först efter 7-8 år på denna ridskola fick jag lära mig att bromsa på riktigt, genom att setta sig djupt i sadeln så hästen får med sig bakbenen viket INGEN av denna ridskolans ridlärare någonsin påpekat!! (då har de all utbildning en ridlärare kan ha!!:o )
//lena
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

har en liten tjej i stallet som pysslar och hjälper till får rida på min gammelponny några gånger som tack, och det första jag märkte när hon satt upp på honom att ridskolan lärt henne väldigt grundläggande saker helt fel.
ingen hade nämt ordet lodrät sits för henne
hon hade fått lära sig att dra tyglarna i magen för att få stopp på hästen, visste inte över huvudtaget att man kan påverka hästen med sitsen.
sen hade hon fått lära sig att tummarna ska peka utåt(?)
jag tycker att det är lite konstigt att ridskolorna inte lägger ner med tid på att lära ryttarna rätt från början. jag har själv efter år på ridskola fått lära om hela min syn på ridning efter att ha kommit till en riktigt bra tränare.
mina framtida barn ska inte gå 7 år i ridskola iaf ;P
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

ja just...när jag började rida skulle tummarna peka mot varandra (alltså, handen skulle "ligga") o blicken skulle vara mellan hästens öron...
galoppskänkel var LÅÅÅÅNGT fram med innerskänkel o lååååååååångt bak med ytter (typ gå ner i spagat)
när man hoppade skulle man hålla i manen (skadad som jag är gör jag det typ nu med, funkar på låga höjder o för att hålla balansen:))
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja eller hur?
Man blir så förvånad? Dessutom tycker jag att de är dåliga på att lära ut andra vettiga saker som hur man sätter på ett täcke, hur man vet att det passar eller vilka storlekar som finns på träns m.m och hur man vet om det passar.
Det var jag helt "ny" på när jag skaffade häst!


De lär inte ens ut hur man sätter på skydd på en häst.
En kompis hade en tjej från ridskolan i närheten som skulle
sköta hennes häst, hon satte skydden både bak och fram,
upp och ner samt på fel ben i princip.

Ingen hästvård och utrustningsundervisning här inte.
Bara rida och se glad ut. Och inte ens det kan dom lära ut.

:crazy:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

när man hoppade skulle man hålla i manen (skadad som jag är gör jag det typ nu med, funkar på låga höjder o för att hålla balansen:))

Men hallå, ett mantag är aldrig fel! Bättre än att rycka hästen i munnen som man tyvärr ser alltför ofta
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Men hallå, ett mantag är aldrig fel! Bättre än att rycka hästen i munnen som man tyvärr ser alltför ofta

åjamen självklart:o bara det att jag nämde det i en annan tråd o INGEN annan hade hört talas om det....:angel: mantag är mycket praktiskt:bump: synd bara att folk missar det, och, ja just, rycker hästen i munnen osv...:/
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

åjamen självklart:o bara det att jag nämde det i en annan tråd o INGEN annan hade hört talas om det....:angel: mantag är mycket praktiskt:bump: synd bara att folk missar det, och, ja just, rycker hästen i munnen osv...:/

Oj. Det var konstigt.. :confused:
Det lär de alltid ut till barnen här. Inte att de SKA hålla i manen (Mer än de med kass balans) men att de gärna får göra det i början.
Trodde alla ridskolor uppmuntrade barnen till att göra det.. :p
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Där jag red var det pytteliten plan och ridlärare som bara talade med alla vid staketet! jag lärde mig knappt något! .

PRECIS sådär var min (ena) ridlärare också. Lektionerna brukade sluta med att jag satt och tjurade iprincip :smirk:
Men... Sen skaffade hon barn, tog mamma ledigt och nu är hon en jättebra ridlärare :rofl:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

*När de lär barn att bromsa så är det att dra i tyglarna som gäller och eventuellt luta sig lite lätt bakåt... Jag trodde de var så tills jag red på lektion på ett annat stall, DÅ först efter 7-8 år på denna ridskola fick jag lära mig att bromsa på riktigt, genom att setta sig djupt i sadeln så hästen får med sig bakbenen viket INGEN av denna ridskolans ridlärare någonsin påpekat!! (då har de all utbildning en ridlärare kan ha!!:o )

Fast det grundläggande är ju att man ska dra lite i tyglarna för att få hästen att stanna. Man kan inte lära en nybörjare (Speciellt inte ett barn) att sätta sig ner i sadeln och trycka om med sitsen korrekt, utan det brukar ju mer komma med tiden när ryttaren är så pass utvecklad att de klarar av det.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Självklart är det så att man lär ut generaliseringar i början eftersom en nybörjare oftast är för ung och/eller oerfaren för att i början kunna ta till sig mer komplicerade instruktioner. Sedan är det upp till ridskolan att hela tiden bygga på elevernas kunskaper så att de blir mer "förfinade", och detta tycker jag faktiskt att de allra flesta ridskolor är bra på. Har sett många elever somr ridit länge på ridskolor som faktiskt kan mer än många privatryttare.

Och funkar "en hand mellan sadelgjord och ben" på alla hästar? Med alla ryttare - har Lisa 6år och Peter 54 lika stora händer?

Måste faktiskt försvara ridskolorna eftersom det jag har sett är i alla fall personal med både kompetens och engagemang! Men visst finns det alltid undantag... Dock hoppas jag att dessa ligger i minoritet.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Oj, det där känner jag inte alls igen. Varken från min ridskoletid eller då jag jobbar som på ridskola. Det låter verkligen helt knasigt.. Jobbar man på ridskola så förväntas man ju veta vad man pratar om.

Precis! Bra att det finns undantag :)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

:devil: :devil: Mardröms stallet :devil: :devil:
Där jag red var det pytteliten plan och ridlärare som bara talade med alla vid staketet! jag lärde mig knappt något! ibland sade hon ''trava lite, kommer snart tillbaks'' men det var faktiskt min andra gång jag travade :eek: och min balans var = :bump:! vi gjorde inget och det kostade 16€ (ungefär 145kr) att 'åka häst' när de nya inte lärde sig! nybörjare och lite proffsare red på samma gång på samma plan :crazy:. jag lärde mig ingenting om rykting, som tur kunde jag det! sadeln kunde jag inte lägga rätt, de gjorde det... sned då och då. på vintern hade de en solstark lampa som blände alla på planen men alla andra var som blinda, t.ex. när man hämtade hästar såg man inte vem det var! det var alltid is eller lera överallt. när ridlärarn ledde en häst visade hon alla helt fel hur man leder en häst. Jag tycker att man ska vända hästen bort från sig själv (eller)! människorna på stallet tyckte inte om mig, vet inte värför.

Det där har jag också varit med om...:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp