Tack! Ja, det är jättesvårt, men efterhand som jag har sett hur mitt lilla sparkonto växer så har det peppat mig att kämpa ännu mer. Det har också hjälpt att djuren har hållit sig friska ett par månader så inte hela vinsten har ätits upp av veterinärkostnader.
Ja, det tycker jag att du ska kolla med din mamma! Det funkar jättebra för mig att ha ”veckopeng”. Det är frustrerande när jag hittar något som jag, just då, känner att jag bara måste ha men inte har pengar till men då pratar jag med mamma och så går vi igenom om det är något jag faktiskt behöver eller om det bara är köpbegäret som talar. Är det något jag faktiskt behöver så sätter hon över pengarna som behövs.
En annan sak som hjälper ibland är att ”fönstershoppa”. Jag går in på olika sidor för vad jag vill ha just då, oftast kläder eller hundsaker, går bananas och lägger en massa i kundvagnen. Ibland räcker det att bara göra så och sedan stänga ned sidan men gör det inte det så går jag igenom varje grej för sig och jämför med vad jag har hemma. Har jag något som är likvärdigt så plockar jag bort det från kundvagnen tills jag bara har sådant jag inte alls har något likvärdigt till och sedan går jag igenom priser, verkligt behov osv och om det är tillräckligt billigt och något jag inte har hemma som kan ersätta så köper jag ibland, men ibland så har hjärnan börjat inse att jag inte alls behöver sakerna ändå och jag kan stänga ned sidan utan att köpa något. Visst, jag har slösat bort timmavis med tid på det, men om det stillar köpbegäret så är det värt det. Ett annat, kanske inte så bra men bättre än att köpa nya dyra saker, sätt är att köpa begagnat. Jag har en second hand med massor av kläder i närheten. När det känns som att jag håller på att explodera för att jag måste köpa något så går jag dit. Visst, jag kommer hem med en massa jag inte behöver, men jag har bara gjort av med kanske 50-150kr istället för 500-1500 på nya saker.
Ja, jag misstänkte direkt att du åt aripiprazol. Mitt köpbegär har tidvis varit Extremt! Hela kroppen SKRIKER att hundarna MÅSTE ha en omgång koppel till, eller att jag MÅSTE ha en kjol till trots att jag har typ 10-15st redan. Det är verkligen extremt svårt att stå emot eftersom det man vill ha känns som något nästan livsviktigt. Det har nog tagit mig tre års kämpande att få någorlunda kontroll och trots att jag har varit medveten om att det bara är medicinen som spökar med hjärnan så har jag inte kunnat motstå begäret väldigt många gånger. Speciellt när jag hade tillgång till att handla på faktura så att blocka mig på klarna har hjälpt mycket.
Nu blev detta väldigt långt, men jag hoppas att kanske något av det ska kunna hjälpa dig på något sätt. Kanske känns det lite bättre av att veta att det är medicinen som gör att du känner köpbegäret och att det absolut inte är dig det är fel på
Och du är jätteduktig som inte har tagit några lån för att kunna köpa!