Laptop-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 625
P

piggis_83

Har hittat ngn tidigare tråd om Laptop, men skulle vilja höra andras åsikter om denna hingst. Antar att många inte hann bilda sig en uppfattning om honom, eftersom han var i Sverige så kort tid, men hoppas det är en del även har avkommor efter honom som kan berätta lite!
Har nämligen funderingar på att köpa ett stoföl efter Laptop.
Jag både hoppar o rider dressyr, så det här stofölet tycker jag själv borde "passa", eftersom hon har anlag för såväl hoppning som dressyr. Visst vill jag träna o tävla, men inte på SM-nivå precis!
Jag har hört åsikter som att Laptop-avkommor är "tråkiga", har dålig galopp och att det är "bättre" att välja antingen hopp- eller dressyrstammat.
Eftersom jag vill ha ett sto så har jag i tankarna att ngn gång betäcka, eller man har ju möjligheterna iallafall. Kan man inte då välja en hopphingst alt. en dressyrhingst, så blir ju den avkomman lite mer avlad antingen mot hopp el gångarter?

Eller är jag helt ute o cyklar?? ;)

Sv: Laptop-avkommor

Är det någon som har nån uppfattning om Laptop-blodet är "eftertraktat" i Sverige? Eftersom han var här så kort tid och inte är i livet längre? Tänker ur avelssynpunkt om man har ett Laptop-sto?

Min erfarenhet av Laptop avkommer är bara god :love::love:
Jag formligen avgudar dom för deras mentalitet att dom sen verkar vara dubbeltalanger är ju inte heller helt fel.
Så till nästa år ska jag pröva att tillverka 2st och hoppas på ett lyckat resultat
PS jag skulle aldrig tveka att köpa en heller;)

Jag har hört flera duktiga ryttare och ryttare som numera är mest hästägare lovorda Laptop-avkommorna. En kompis till mig har en Laptop avkomma, född i år, och hans bästa gångart är galoppen, rund och bärig. Enligt uppfödaren så har han den bästa galoppen av stoets avkommor. Han ser även mycket trevlig ut. Hoppas han lever upp till förväntningarna. En av stoets avkommor är placerad 1,50, en annan är på väg dit, är 6 år nu och mycket lovande.

Det låter ju kanon än så länge! Tack!
Gärna fler åsikter!

Royne har väl haft en trevlig laptop- eller ngn av sönerna...
Min stallchef har en åring hemma efter honom- STOOR som ett hus;)

En av sönerna har ett sto e: Laptop, Laetita. Laptop själv var ju inte speciellt stor, 165 cm. Det var en av anledningarna till att min kompis valde honom då stoet gärna lämnar stort. Fölet verkar inte bli någon jätte iallafall.

Just d, han var det... Ruljansen är ju ganska stor där. Snäll o trevlig häst är det.

Ja, Jag tror att Alexander har ridit den.
Den Laptop-avkomman jag ska kolla på är inte så stor och blir nog inte så stor heller, dvs alldeles lagom för en annan :D

Jag har en 10 mån gammal hingst efter Laptop. Zir Lanzelot ue: Bold Irish-Strauss.

Han är inte ett dugg lik sin mamma, inte på något vis, det är inte hans storasyster heller så jag antar att mamman inte nedärvt sig alls.

Han har 8 på skritt, det är hans sämsta gångart, för tillfället dock den bästa-han är en smula överbyggd och rör sig som en kratta nu.

Ingen kommer någonsin tro på det, men jag lovar och svär att han ta mig tusan hade fått en 10:a på den traven han visade vid tre veckors ålder, har aldrig sett en så rörlig trav i hela mitt liv! Nu är den skräp och pannkaka. Framdelsrörelserna är nästan borta. Bakbenen är fortfarande aktiva så jag hoppas på att han återfår lite av sin en gång så fina trav.

Galoppen har varit rörlig och välbalanserad.

Han hoppar över stockar i hagen på ett trevligt sätt. Kommer upp med rygg och bogar.

Temperamentet är bra, lite försiktig är han av sig ibland. Rysligt redig och duktig av sig. Men han vill helst att allt ska vara som det brukar vara. Försökte vara snäll en morgon och låta honom gå in till mamman och snutta innan kraftfodergivan, han gick ut och nosade på henne och gick in till sig igen för att få sin mat. Sen gick det bra att snutta.:rofl:
Likadant när man försöket ta på honom grimman på morgonen i boxen, vi brukar bara släppa ut dem en och en i vanliga fall och han får gå ut sist, då var det som om han såg människor för första gången. Har provat det igen och då har det gått bra.

Vi är synnerligen nöjda med honom. Social, snäll, hoppar fint och har bra rörelser.

Lanzelot 3 v gammal:
PICT0090.jpg

PICT0088.jpg

3 månader:
PICT0136.jpg

Ska försöka leta reda på en film med honom också.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 753
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt. Jag gillar den första...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka