Länk till hovbilder, hoppas på mycket kommentarer

Mumin_79

Trådstartare
Hade en tråd angående min unghäst 2 år som enligt

hovslagare 1 som verkade honom hade fullblodshovar (konstigt eftersom jag anser att han just växer i trakterna )
kanske menade han något annat att de var känsliga eller liknande. :confused:

Hovslagare 2 tyckte inte alls att han såg så farlig ut dock tyckte han att den andra hovisen hade verkat honom lite snett, Jag tyckte att han stod mer utåttåad samt att han briljarderade på fram. Har tagit massor foton på hans hovar från sidan , framifrån bakifrån och under. Han står dock inte helt perfekt på alla men håll till godo så länge.

Vill gärna ha honom barfota / barfotaverkad och vill veta vad jag ska nämna till hovisen över hur jag vill att han ska verkas för bästa effekt. Han ömmar endast på stort grus, (undviker vi) annars går han bra på alla underlag. Han har en uträknad foderstat och får biotin i tillskott så får vi se om det ger något. :bump:

http://community.webshots.com/user/mumin_79
Och gå in på hovar
bilderna borde vara uppdaterade inom en halvtimme

´MuMiN

Sv: Länk till hovbilder, hoppas på mycket kommentarer

Ja det var ju en del bilder....
Det är ju en unghäst så den ska vara lite utåttåad, men inte så mycket, speciellt bak är inte så bra.
Det ser ut som om h*n dessutom är snett verkad runt om, med högre utsidor än insidor.
Så min åsikt: sänk utsidorna, speciellt trakterna.
Detta är ju inget problem att göra eftersom h*n är väl trakthög, även för en unghäst.
Resultatet av den sneda verkningen syns tydligt på några bilder, hovarna blir assymetriska i trakterna.
Hörnstöden skall tas ur och sulan behöver långsamt få en mer konkav form, ser ganska plattfotad ut nu.
Det ser ut som du haft problem med bärrandsröta eller någon typ av trampskada som gett en hålvägg på en hov, jag förutsätter att det är behandlat vid verkningarna.
Så din hovis har lite att göra för att få ordning på benen på hästen men det är ju ganska enkla justeringar som behövs, lägre trakter på samtliga utsidor, lägre trakter generellt samt lägre utsidor.

Har skrivit upp allt :-) Hovisen har inte sagt något om någon svamp eller röta. Hur är bästa sättet att behandla? Bör jag göra det nu i allfall för säkerhets skull? :confused:

Desperat efter en hovis som vet vad han gör :cry:

Rude skrev:
Det ser ut som om h*n dessutom är snett verkad runt om, med högre utsidor än insidor.
Så min åsikt: sänk utsidorna, speciellt trakterna.
Detta är ju inget problem att göra eftersom h*n är väl trakthög, även för en unghäst.
Resultatet av den sneda verkningen syns tydligt på några bilder,
Så din hovis har lite att göra för att få ordning på benen på hästen men det är ju ganska enkla justeringar som behövs, lägre trakter på samtliga utsidor, lägre trakter generellt samt lägre utsidor.

Jag skulle inte lita så fullt ut på detta svar då vederbörande bevisligen inte påbörjat SHF:s fortutbildning och inte besitter kunskapen om fysiologisk benställning. Om man vänder på hela resonemanget så blir det nog lite bättre.

Din hovis som gjort det du visar på bilderna vet nog vad han/hon gör.

Man bör oxå ha klart för sig att det som yrkesman är helt omöjligt att utifrån enbart bilder bilda sig en så bestämd uppfattning. Man måste se hästen IRL samt även i rörelse. Lycka till.Mumin_79

Mumin_79 skrev:
Hade en tråd angående min unghäst 2 år som enligt

hovslagare 1 som verkade honom hade fullblodshovar (konstigt eftersom jag anser att han just växer i trakterna )
kanske menade han något annat att de var känsliga eller liknande. :confused:

Hovslagare 2 tyckte inte alls att han såg så farlig ut dock tyckte han att den andra hovisen hade verkat honom lite snett, Jag tyckte att han stod mer utåttåad samt att han briljarderade på fram. Har tagit massor foton på hans hovar från sidan , framifrån bakifrån och under. Han står dock inte helt perfekt på alla men håll till godo så länge.

Vill gärna ha honom barfota / barfotaverkad och vill veta vad jag ska nämna till hovisen över hur jag vill att han ska verkas för bästa effekt. Han ömmar endast på stort grus, (undviker vi) annars går han bra på alla underlag. Han har en uträknad foderstat och får biotin i tillskott så får vi se om det ger något. :bump:

http://community.webshots.com/user/mumin_79
Och gå in på hovar
bilderna borde vara uppdaterade inom en halvtimme

´MuMiN

V.F ser mycket mer vriden utåt. :confused:

Du kan lägga till Nypon oxå om du vill ha naturligt "biotin".

Senast ändrad av en moderator:

Har lagt ut en jämförelse mellan hur han såg ut inna och efter. :(

Eftersom tom jag reagerade och därför sökte efter hjälp över hurvida han hade förändras i sin gång och sätt att stå på så tycker nog jag att det visst är allvarligt och tyvärr är jag inte lika säker på att lekmän vet vad dom pysslar med i all lägen. Sedan finns det alltid skit inom alla inriktningar som bara hafsar och gör inget ordentligt. :devil: Inte sagt att det inte finns duktiga med.

Kommer ha flera ute för att titta på honom och har en hovis på väg ut för att rätta till honom. Vad en certifierad hovslagare (hovis nummer 2 ) sade var att han faktiskt tagit honom ojämnt, dessutom hade han inte varken raspat eller jämnat till något. :confused:

Finns folk till allt, men när jag betalar någon för att utföra ett arbete förväntar jag att det ska skötas. :eek:

Är korten tagna efter att hovis var?

Önskar dig lycka till med att hitta en BRA hovis som man kan lita på, efter alla år med häst och under de år jag letade och letade efter en så märkte man en endaste sak som de har gemensamt och det är att alla anser att den som varit före är dålig och att de själva är bättre, fast de inte alltid är det. Hittade en som lyssnade och verkade tillräckligt bra, men jag behövde inte anlita h*n utan redde ut problemet själv.

Har ngn. tittat på din häst hur han belastar, hur han rör sig, hur hans benställning är? Eller har de bara verkat utifrån att titta på hoven?

Enl. andra kort så har ju hästen sett annorlunda ut, nu ser han överdrivet upprätt ut i sina kotor och han är så gallig från knä och ner, är det ngt. som blivit efter verkningarna, eller växer han eller kan det bero på fodret? Förutom ojämnheterna och de kraftigt övervuxna trakterna, trasiga och långa tår och med de upprätta kotorna så är risken stor för överbelastning och ledproblem innan du ens hinner börja rida.
På vissa kort ser det ut som han har verkat sig själv.

Man ska och kan inte förvänta sig ett bra jobb bara för att man betalar och anlitar de som kan mer, utan man får ta sitt egna ansvar vilket jag tycker du gör eftersom du inte är nöjd och söker vidare.

Mumin_79 skrev:
Har lagt ut en jämförelse mellan hur han såg ut inna och efter. :(

Eftersom tom jag reagerade och därför sökte efter hjälp över hurvida han hade förändras i sin gång och sätt att stå på så tycker nog jag att det visst är allvarligt och tyvärr är jag inte lika säker på att lekmän vet vad dom pysslar med i all lägen. Sedan finns det alltid skit inom alla inriktningar som bara hafsar och gör inget ordentligt. :devil: Inte sagt att det inte finns duktiga med.

Kommer ha flera ute för att titta på honom och har en hovis på väg ut för att rätta till honom. Vad en certifierad hovslagare (hovis nummer 2 ) sade var att han faktiskt tagit honom ojämnt, dessutom hade han inte varken raspat eller jämnat till något. :confused:

Finns folk till allt, men när jag betalar någon för att utföra ett arbete förväntar jag att det ska skötas. :eek:

Ta ut någon som bekant rekomenderar.. ta inte ut nån ny "obeprövad" en... finns så fruktansvärt många som verkar ha sovit under lektionerna att man blir mörkrädd :eek: Hoppas att du hittar nån som kan unghästar o hur dom skall verkas för att bli bra barfota hästar .. Lycka till!!

Du, om du visste hur mycket hovslagare kan dissa varandras jobb ;)..Det behöver absolut INTE vara fel som den ena gjort, det är bara det att den andra kanske gör på annat sätt. Sedan undrar jag: Har folk inte en dialog med sin hovslagare och disskuterar fram olika lösningar. Är man missnöjd eller undrande så ska man fråga. Tycker det har varit enormt med: titta-på-min-häst-hovar-bilder nu ett tag...Som alltid när sånna bilder kommer upp här så blir det 20 olika *lekmän* som ska ställa en massa negativa diagnoser som uppenbarligen gör hästägaren ännu mera orolig...samt att det ska bytas hovslagare bums...I 9 av 10 trådar så kan jag inte läsa att den som visat upp hovbilderna överhuvudtaget haft en dialog med sin hovis.

hovis skrev:
Jag skulle inte lita så fullt ut på detta svar då vederbörande bevisligen inte påbörjat SHF:s fortutbildning och inte besitter kunskapen om fysiologisk benställning. Om man vänder på hela resonemanget så blir det nog lite bättre.

Din hovis som gjort det du visar på bilderna vet nog vad han/hon gör.

Man bör oxå ha klart för sig att det som yrkesman är helt omöjligt att utifrån enbart bilder bilda sig en så bestämd uppfattning. Man måste se hästen IRL samt även i rörelse. Lycka till.Mumin_79

Mycket märkligt svar med tanke på att din signatur antyder att du har någon form av utbildning när det gäller hästhovar. Att just denna häst inte är korrekt verkad kan till och med en lekman med lite intresse för hovar se.

Mynta2 skrev:
Tycker det har varit enormt med: titta-på-min-häst-hovar-bilder nu ett tag...Som alltid när sånna bilder kommer upp här så blir det 20 olika *lekmän* som ska ställa en massa negativa diagnoser som uppenbarligen gör hästägaren ännu mera orolig...samt att det ska bytas hovslagare bums....

Alla svarar olika o alla är säkra på sin sak, härligt att se hahahaaaaa... Jag andvänder bara hovslagare som jag vet kan, vilket innbär att många bekanta oxå anv samma så man aldrig behöver vara orolig! Man måste lita på sin hovslagare annars är d kört...

Hmmmm, jag känner inte igen dig riktigt....

Personangrepp och påståenden om någon du inte har en aning om vem det är, det är ju samma du....

Jo nu vet jag, denna gången skrev ju inte att hon skulle tala med kiropraktor eller veterinär, hovslagare kan ju inte justera sånt...
Du börjar väl inte bli sjuk :( :confused: :( :confused:

Ingen tittade överhuvudtaget på några rörelser, Den sista hovisen tittade på benställningen och kikade noga medan den förste inte direkt lade ner någon tid alls på det :(

Har en hovis jag blivit rekommenderat som kommer ut på torsdag, hon är känd för att ha ett öga för rörelser och vinklar. Borde ha tagit ut henne från början men blev charmad av mannen i fråga som kom ut. Så arg på mig själv :crazy:

Ska undersöka vidare det kan jag lova. Guldklimpen ska ha den hovvård han förtjänar :love:

Det är bara att leta och att utöka sina egna kunskaper så man kan " få ett ord med i leken" när de kommer. Även om man tar ut ngn. som nån har rekomenderat så kanske man inte alls blir nöjd, det bästa är att titta på hästar som den rekomenderade redan har så kan man bilda sig en uppfattning.

Av ren nyfikenhet så får du gärna PM:a vem det är som kommer.

Förstår att du undrar vad som hänt efter att ha kollat före o efter. med reservation för att bilderna är tagna under olika omständigheter så är min åsikt att de små felen som uppvisas på den äldre bilden förstärkts och inte minskat :(

Precis som nämnts tidigare i tråden är det av största vikt att man ser hästen röra sig innan man gör något, annars blir det ju en chansning...

Sa hovisen något om vad h*n gjorde och i så fall varför h*n gjorde på det sättet....

Precis som Mynta sa är det väldigt lätt att kritisera det någon annan gjort, men jag hoppas du uppfattade att jag skrev att det var ganska enkla justeringar som behövdes av det som var gjort, med det menar jag att hovisen mycket väl kan komma ända fram vid nästa verkning och jag har inte hävdat att h*n inte jobbar efter en plan av något slag..

Om du läser de andra trådarna som är igång nu ser du att jag rekommenderat en dialog o inte byte, detsamma gäller även nu :)

Ursäkta, glömde svara på din fråga ang ev. hålvägg..
På bild 80 o 81 stns det en grop på den sidan där halmstrået inte är, det saknas även en bit av hornväggen, det är omöjligt att säga orsak utifrån bilderna med om det är bärrandsröta fungerar hovtjära utmärkt, det skadar absolut inte att använda det ett par vecker för säkerhets skull....
Tycker du skall fråga din hovis vad det kan vara så att det blir omhändertaget!!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Klickade in på ens bdb som frågade om h*n skulle dra av sin häst skorna och hittade denna kommentaren :crazy: Jag har min ponny barfota...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 878
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar