långväga resenär - få fart på magen?

L

lasseman

Fick hem ett sexårigt sto igår som stått på lastbilen i 12 timmar. Helt mör förstås. Innan har hon stått en vecka i södra Sverige, innan det en vecka i Danmark, ursprungligen kom hon från Holland. Så hon är naturligtvis under ganska kraftig stress. Brunstar gör hon så hon är alldeles kladdig på bakbenen.

När hon skvätter ser det ut som om hon skulle vilja kissa mera, jag har inte sett henne kissa ordentligt sedan hon kom, det som händer är att det kommer en koncentrerad skvätt eller bara låååånga pruttar och några hårda bajsar. Gav henne en slurk äppelcidervinäger i maten igår, funderade på att ge henne lite olja också. Hon har tappat en hel del i hull. Ger också lite B-vitamin för att ge hjälpa henne få krafterna tillbaka. Direkt när hon kom igår kväll drack hon nästan en hel hink vatten i ett svep så hon är säkert uttorkad. Jag tycker hon verkar dricka bra nu.

Är det någon som har några bra tips hur jag kan hjälpa henne?
 
Sv: långväga resenär - få fart på magen?

Kraffts MagTarm-pulver tycker jag fungerar bra för att lugna stressade magar efter stallbyte, transporter etc.

Elektrolyter kan vara bra att ge henne några dagar (Hitargo t ex) för att återställa balansen i kroppen. Ska du ha veterinären ute eller åka till klinik, be dem sätta en vitamininjektion (finns långtidsverkande), det gör underverk!

Linfröolja i maten (eller kokta linfrön, kanske loppfrö?) kan också vara till viss hjälp, är det riktig förstoppning behövs starkare doningar (parafinolja slangad?), men om hon var så törstig har hon säkert varit en smula uttorkad och därför hård i magen.

Lycka till med hästen!
 
Sv: långväga resenär - få fart på magen?

Sånt där mag/tarmpulver gav jag min förra häst och det funkade faktiskt, tyvärr hade han kroniska problem (med det mesta) som återkom så fort man slutade ge. Hoppas det inte är så... Tack för tipset.

Jag hade inte tänkt ge henne betfor först men nu skickade jag iväg mannen till Granngården i alla fall - blev en ganska lång lista till slut. :D jag som skulle köpa en så lättskött häst den här gången. :angel:

Jag är egentligen mest orolig för kissningen nu.

Fler tips?
 
Sv: långväga resenär - få fart på magen?

Ge den ¨framför allt salt och vätska för att få bort utorkningen. Betfor med salt i är perfekt. Häll dessutom i lite olja så smörjer det tarmarna, kli kan man oxå blanda i för att få i mer fiber.. Utöver det så ge tex protexin för att på sikt få rätt på magen. Efter sån stor stress som din varit med om så räkna med minst 3 månader för att få magen i konditon. Jag ger protexin varje dag första 3 månaderna hos mig.
Sen andra saker man kan göra för att motverka akut kolik (för det är det du riskerar att hon får) är att göra saker som stressar upp henne, lasta henne om hon tycker att det är släskigt, ut och gå på trafikerad väg om hon tycker att det är släskigt o.s.v.
Gör detta tills du ser att hon bajsar regelbundet och konsistensen är ok.
Får du inet i henne salt så t aen ren avmaskningspruta eller dylikt och blanda salt med lite vatten och ge henne direkt i munnen.
 
Sv: långväga resenär - få fart på magen?

Varför inte anlita nån duktig som kan behandla hästen med akupunktur/akupressur så att hon får en energibalansering?
 
Sv: långväga resenär - få fart på magen?

Betfor och linfrön. Och framförallt rörelse så magen kommer igång och hon får igång cirkulationen efter så lång resa.
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp