Långtidsjukskriven

Nebraska

Trådstartare
För första gången i mitt liv kommer jag bli sjukskriven en längre tid. Har faktiskt ingen koll på hur det fungerar och skulle gärna vilja ha alla råd och tips som finns för att få det att fungera så bra som möjligt.
 
För första gången i mitt liv kommer jag bli sjukskriven en längre tid. Har faktiskt ingen koll på hur det fungerar och skulle gärna vilja ha alla råd och tips som finns för att få det att fungera så bra som möjligt.
Om någonting gått av kan man få skjuts till jobbet av försäkringskassan istället för sjukskrivning om man föredrar. Om det är rätt ben som gått av kan man få hyrbil tex med automatväxel. :D.
 
Om någonting gått av kan man få skjuts till jobbet av försäkringskassan istället för sjukskrivning om man föredrar. Om det är rätt ben som gått av kan man få hyrbil tex med automatväxel. :D.

Kan man? Vi frågade Hjälpmedelscentralen om det och de sa i princip "nej, något sådant finns inte, det hade ju i och för sig varit jättebra". Slutade med att vi köpte en till bil. Kanske är olika på olika ställen.
 
Kan man? Vi frågade Hjälpmedelscentralen om det och de sa i princip "nej, något sådant finns inte, det hade ju i och för sig varit jättebra". Slutade med att vi köpte en till bil. Kanske är olika på olika ställen.
Det är Färdjänst/sjukresor som administreras, man får söka själv innan man kan få tillstånd till det.
 
Kan man? Vi frågade Hjälpmedelscentralen om det och de sa i princip "nej, något sådant finns inte, det hade ju i och för sig varit jättebra". Slutade med att vi köpte en till bil. Kanske är olika på olika ställen.
Det kanske beror på hur lång tid det är och vad det är? Men hjälpmedelcentralen är nog helt fel ställe oavsett.

Jag bröt benet och blev sjukskriven 4 veckor efter operationen (och en vecka innan, eller så, jag var väl rimligen hemma en vecka efter operationen med.). Försäkringskassan ringde? Jag ringde dem? Vi diskuterade min sjukskrivning och jag meddelade att jag hellre jobbade. De erbjöd taxi till mitt jobb. Mitt jobb ligger mycket långt bort och jag kände att det inte blev ekonomiskt försvarbart (för samhället, att skjutsa mig dit kostar lika mycket som en sjukskrivning skulle kostat dem (och så att jag föredrar att transportera mig själv.)). Jag ringde tillbaka och berättade för dem att om de hyrde en bil åt mig som var automatväxlad skulle de spara X (massa) kronor. De gick med på det omedelbart och berättade vilken firma jag skulle kontakta för att boka. Tog sedan taxi dit första dagen jag skulle jobba, gav deras nummer och hämtade bilen.

Enda haken var att jag var tvungen att lämna tillbaka den i samma sekund som gipset skulle av, sjukskrivningen slutade ju den dagen... Men jag lyckades få fram att jag först kunde köra till sjukhuset och få av gipset och sedan få köra och lämna in bilen. Nästa dag var det lite kämpigt med kopplingen första dag utan gips, men det gick, blev väl bra träning antar jag (jag körde ju även den med bruten fot så).
 
Senast ändrad:
Det kanske beror på hur lång tid det är och vad det är? Men hjälpmedelcentralen är nog helt fel ställe oavsett.

Jag bröt benet och blev sjukskriven 4 veckor efter operationen (och en vecka innan, eller så, jag var väl rimligen hemma en vecka efter operationen med.). Försäkringskassan ringde? Jag ringde dem? Vi diskuterade min sjukskrivning och jag meddelade att jag hellre jobbade. De erbjöd taxi till mitt jobb. Mitt jobb ligger mycket långt bort och jag kände att det inte blev ekonomiskt försvarbart (för samhället, att skjutsa mig dit kostar lika mycket som en sjukskrivning skulle kostat dem (och så att jag föredrar att transportera mig själv.)). Jag ringde tillbaka och berättade för dem att om de hyrde en bil åt mig som var automatväxlad skulle de spara X (massa) kronor. De gick med på det omedelbart och berättade vilken firma jag skulle kontakta för att boka. Tog sedan taxi dit första dagen jag skulle jobba, gav deras nummer och hämtade bilen.

Enda haken var att jag var tvungen att lämna tillbaka den i samma sekund som gipset skulle av, sjukskrivningen slutade ju den dagen... Men jag lyckades få fram att jag först kunde köra till sjukhuset och få av gipset och sedan få köra och lämna in bilen. Nästa dag var det lite kämpigt med kopplingen första dag utan gips, men det gick, blev väl bra träning antar jag (jag körde ju även den med bruten fot så).

Ah, Jag var sjukskriven i två månader pga trasigt knä och det var väl egentligen mest under sjukskrivningen jag behövde automaten, eftersom jag inte fixade att köra vår manuella, inte fixade att ta mig till och från busshållplats och av och på buss och mannen inte kunde ta ledigt från jobbet för att leka privatchaufför hela tiden. Första månaden tillbaka på jobbet hade jag nog i och för sig inte tagit mig dit utan automaten, men då hade vi ju redan köpt en.

Edit: och ja, Hjälpmedelscentralen var nog fel ställe, men jag hade hoppats att de i alla fall kunnat hänvisa vidare. Automaten var liksom det som ens fick mig ut ur huset, den var helt ovärderlig under sjukskrivningen!
 
Ah, Jag var sjukskriven i två månader pga trasigt knä och det var väl egentligen mest under sjukskrivningen jag behövde automaten, eftersom jag inte fixade att köra vår manuella, inte fixade att ta mig till och från busshållplats och av och på buss och mannen inte kunde ta ledigt från jobbet för att leka privatchaufför hela tiden. Första månaden tillbaka på jobbet hade jag nog i och för sig inte tagit mig dit utan automaten, men då hade vi ju redan köpt en.
Jo precis, så var ju min brutna fot med lite (men att jag skulle studsa iväg och köpa ny bil var ju helt obefintligt). Men jag tror det gäller att erbjuda dem en möjlighet att spendera mindre pengar på en än de annars skulle behövt göra, min handläggare blev riktigt nöjd över att jag ville jobba (bort från en pott in i en annan, jag kunde ju hängt hemma och de fick betala sjukskrivningen och ha mig i statistiken) sedan ännu nöjdare över hyrbilsförslaget. (de vill ju oftast inte spendera mer pengar om de kan spendera mindre enkelt med befintlig blankett.).

För mig gällde ju att de kunde
1. betalat hela min lön, ugh. inte kul och satt en pinne i sjukskrivningsstatistiken.
2. betala lite mindre och få iväg mig till jobbet med taxi (knappt sant att det var mindre men enligt deras regler då så ser det väl ut så). Bort ur statistiken?
3. betala typ nästan absolut ingenting för mig alls (hyrbilen). Det var ju jackpot för dem.
 
Senast ändrad:
Kan man? Vi frågade Hjälpmedelscentralen om det och de sa i princip "nej, något sådant finns inte, det hade ju i och för sig varit jättebra". Slutade med att vi köpte en till bil. Kanske är olika på olika ställen.
Från FK. Om man kan jobba men det enda som hindrar är att man inte kan ta sig till jobbet på grund av tillfällig skada så kan de betala resa med taxi (eller annan lämpligare/billigare lösning) istället för sjukpenning. Ska finnas en kryssruta i läkarintyget för det, tror jag.
 
Jo precis, så var ju min brutna fot med lite. Men jag tror det gäller att erbjuda dem en möjlighet att spendera mindre pengar på en än de annars skulle behövt göra, min handläggare blev riktigt nöjd över förslaget. (de vill ju oftast inte spendera mer pengar).

För mig gällde ju att de kunde
1. betalat hela min lön, ugh. inte kul.
2. betala lite mindre och få iväg mig till jobbet med taxi (knappt sant att det var mindre men enligt deras regler då så ser det väl ut så).
3. betala typ nästan absolut ingenting för mig alls (hyrbilen). Det var ju jackpot för dem.
Från FK. Om man kan jobba men det enda som hindrar är att man inte kan ta sig till jobbet på grund av tillfällig skada så kan de betala resa med taxi (eller annan lämpligare/billigare lösning) istället för sjukpenning. Ska finnas en kryssruta i läkarintyget för det, tror jag.

Ah, men då är jag med! Som sagt hade det nog blivit aktuellt att kolla upp det om vi inte redan köpt en automat när jag började känna mig frisk nog att börja jobba efter två månader. Innan dess kunde jag varken stå eller sitta längre perioder, så att pendla till jobbet var liksom inte aktuellt ändå.
 
För första gången i mitt liv kommer jag bli sjukskriven en längre tid. Har faktiskt ingen koll på hur det fungerar och skulle gärna vilja ha alla råd och tips som finns för att få det att fungera så bra som möjligt.
Vet inte vad du vill ha tips på men;

På mitt jobb regleras lönen när man börjar jobba igen(månadslön).
Jag fick alltså full lön månad ett, som kommer regleras när jag börjar jobba. Dvs jag måste spara månad ett för den kommer betalas tillbaka på min första riktiga lön igen. Och då får man ju inget från FK, så man är lite uppmärksam på hur pengarna kommer.

Kolla alla dina försäkringar, men även sånt som tex låneskydd osv. Jag upptäckte 🙈 att jag betalar för ett löneskydd på ett banklån. Så pengar tillbaka på månadssumman aktuell period.

Afa-kassan kan vara värt att kolla, de betalar pension och 10% under din sjukskrivning.
 
Främst ersättningen från FK. Ska jag anmäla dit efter de där 14 dagarna? Eller sköts det via mina arbetsgivare? Ska jag anmäla in min aktuella inkomst, eller sköts det ändå?
Jag fick inte mitt sjukintyg föränn efter typ tretton dagar.
Det brukar läggas in elektroniskt till försäkringskassan direkt. Jag frågade om det för att vara säker.
Du kan hålla koll på det om du loggar in på mina sidor, där finns allt som händer som meddelanden, utbetalningar osv.

Men din arbetsgivare vill ha sjukintyg så du behöver skicka in till dom när du får det.

På mina sidor på försäkringskassan anmäler du och skriver i dina uppgifter som inkomst och arbetsgivare osv. jag har för mej det var ganska enkelt och lättförståeligt. Både att lägga in sina uppgifter men även sen när man ska ansöka om sjukpenning.
 
Det kanske beror på hur lång tid det är och vad det är? Men hjälpmedelcentralen är nog helt fel ställe oavsett.

Jag bröt benet och blev sjukskriven 4 veckor efter operationen (och en vecka innan, eller så, jag var väl rimligen hemma en vecka efter operationen med.). Försäkringskassan ringde? Jag ringde dem? Vi diskuterade min sjukskrivning och jag meddelade att jag hellre jobbade. De erbjöd taxi till mitt jobb. Mitt jobb ligger mycket långt bort och jag kände att det inte blev ekonomiskt försvarbart (för samhället, att skjutsa mig dit kostar lika mycket som en sjukskrivning skulle kostat dem (och så att jag föredrar att transportera mig själv.)). Jag ringde tillbaka och berättade för dem att om de hyrde en bil åt mig som var automatväxlad skulle de spara X (massa) kronor. De gick med på det omedelbart och berättade vilken firma jag skulle kontakta för att boka. Tog sedan taxi dit första dagen jag skulle jobba, gav deras nummer och hämtade bilen.

Enda haken var att jag var tvungen att lämna tillbaka den i samma sekund som gipset skulle av, sjukskrivningen slutade ju den dagen... Men jag lyckades få fram att jag först kunde köra till sjukhuset och få av gipset och sedan få köra och lämna in bilen. Nästa dag var det lite kämpigt med kopplingen första dag utan gips, men det gick, blev väl bra träning antar jag (jag körde ju även den med bruten fot så).
Men jisses vilken arbetsmyra du är. Stor eloge till dig som verkligen gjorde allt för att det skulle bli så bra som möjligt. :bow:
Själv hade jag gladeligen stannat hemma dom veckorna. :oIofs jobbar jag som sjuksköterska så det hade inte gått, men ändå.
 
Jag fick inte mitt sjukintyg föränn efter typ tretton dagar.
Det brukar läggas in elektroniskt till försäkringskassan direkt. Jag frågade om det för att vara säker.
Du kan hålla koll på det om du loggar in på mina sidor, där finns allt som händer som meddelanden, utbetalningar osv.

Men din arbetsgivare vill ha sjukintyg så du behöver skicka in till dom när du får det.

På mina sidor på försäkringskassan anmäler du och skriver i dina uppgifter som inkomst och arbetsgivare osv. jag har för mej det var ganska enkelt och lättförståeligt. Både att lägga in sina uppgifter men även sen när man ska ansöka om sjukpenning.


Jag har inget bankid. Hur går jag till väga då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
366
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 963
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp