Sv: Långtidshyra transport?
Jag tycker det låter lite tokigt att hyra ett släp dyrt för att man vill att det ska se snyggt ut när man egentligen inte har pengar för det.
Jag köpte ett äldre släp (-88) för 10´000 (inkl nytt golv) som jag använde några år medan jag sparade ihop pengar för att kunna byta upp mig. Helt funktionsdugligt släp, stort och rejält, låg bra efter bilen och hästarna gillade det. Körde häst några ggr i veckan.
Det sålde jag efter fem år till en kompis för 8´000 kr. Värdeminskning på 2000 kr, dvs 400 kr per år. Inkl besiktning och skatt kostade släpet 400+400+400 = 1200 kr /år.
Så för ett år sedan köpte jag ett nyare boggisläp (-00) för 28´000 kr. Det är stort (extra bred) och ljust, vitt. Fronturlastning, liten sadelkammare på fronten, panikbommar fram och bak, fönster, stort framför hästen. ALLT jag tycker är viktigt med ett släp. Skulle jag sälja släpet nu skulle jag få tillbaka pengarna, värdet har inte minskat alls trots att jag använt det flitigt.
Om jag hade leasat ett släp under detta år hade det kostat mig 1500x12=18´000 kr. Det är pengar som jag aldrig skulle få igen.
Eller hemska tanke, om jag leasat under 6 år: 1500x72=108´000 kr som bara "försvunnit".
Nu blev det lite långt, men förstår du vad jag försöker få fram? Har man inte mycket pengar måste man vara rädd om dem och verkligen tänka igenom stora köp.
Man kan få bra släp för 10´000 kr om man inte är ute efter så stora finesser. För 30´000 kr kan man få riktigt bra släp som fortfarande är fräscht!
Hade jag varit i ditt läge hade jag sparat ihop pengar till ett prisvärt släp för runt 10´000 kr. Det går att hitta fina (renoverade) lite äldre släp för den pengen. Så har du ett släp som är DITT sen och som du kan sälja senare när du fått ihop mer pengar och kan byta upp dig