*Här kostar en service (utan nån reparation) ett par tusenlappar enligt verkstans uppgift (enligt egen utsago är det en "mellan tummen och pekfingret" då den faktiska kostnaden beror på arbetstid, som i sin tur beror på släpet). Ska lämna in mitt nu i dagarna. De rekommenderar att man servar någotsånär regelbundet (och jag medger ärligt att detta är första gången jag gör det. Köpte släpet - begagnat, årsmodell -94 elr -96 jag kommer aldrig ihåg vilket av dem.. - 2012.
*Har bytt lampglas (själv, köpte glaset) bak - kostade ett par hundringar eller så.
*Påskjutsbromsen (eller ja, en del av den snarare - men det skulle kosta lika mycket att byta den delen som att byta hela annordningen) kostade några tusenlappar. Jag hade tur - besiktningsmannen ansåg att det berodde på att nån backat på släpet = försäkringen tog det. Enligt verkstan är det generellt en sak som man får räkna med slits ut förr eller senare, dock.
*Golvet behöver troligen bytas snart - lär kosta några tusenlappar.
Men visst, så har jag ett äldre släp. Välskött osv, men nån gång kommer ju de grejerna som behöver bytas "förr eller senare" men inte ofta. Golvet är väl ett bra exempel på en sån sak. Liksom nya däck och annat.
Jag, som inte har råd med fabriksnytt släp, räknar dock med att gå back vid långtidshyrning jämfört med att köpa. Skulle jag köpa nytt så skulle det troligen landa på runt 80k (de jag kikat lite på), och det skulle jag hellre spara ihop alt delvis ta ett banklån för. Försäkring och skatt för mitt går loss på en tusenlapp, totalt, per år. Besiktningen kostar ett par-tre hundringar nånting, vartannat år. Generellt är väl släp ändå billiga att äga - inte alls samma sak som med en bil t.ex.
Nånstans måste de som hyr ut tjäna på det, annars skulle de ju knappast hyra ut med de villkoren som de gör.