Långtidshyra eller köpa transport?

CamillaEkelund

Trådstartare
Hej! Går i tankar att köpa eller långtidshyra transport.

Vad är för- & nackdelar med båda alternativ? Beror väl lite på vad som ingår i hyresavtalet såklart. Men säg runt 1200-1300kr/månad inkl skatt, försäkring, service, besiktningar och vinterhjul. Och om man jämför det mot att köpa en helt ny transport som har en värdeminskning och man får stå för allt själv.

Någon som haft samma funderingar?
 
Har läst lite snabbt nu och blev inte imponerad av långtidshyr. Dyrt!!!
Skatt och försäkring på en släpa är inte mycket pengar, går inte att jämföra med en bil.
Vill du köpa loss den får du bara tillgodoräkna dig 50 % av hyran. I dagens låga ränteläge är det mycket mer fördelaktigt att låna pengar från en bank
 
Hej! Går i tankar att köpa eller långtidshyra transport.

Vad är för- & nackdelar med båda alternativ? Beror väl lite på vad som ingår i hyresavtalet såklart. Men säg runt 1200-1300kr/månad inkl skatt, försäkring, service, besiktningar och vinterhjul. Och om man jämför det mot att köpa en helt ny transport som har en värdeminskning och man får stå för allt själv.

Någon som haft samma funderingar?

Det beror på

Har man inte pengarna så man ska låna för att köpa ett släp så kan de löna sig att hyra/leasa.
Jag menar ska man låna 100000 kr kostar de ca 1500 månaden PLUS service och besiktning försäkring skatt.

Leasar du ett släp betalar du kanske 1200-2000 månden beroende på vilket släp man vill hyra men då är det med allt. Går nått sönder så lämnar du bara in.. årlig service.. bara köra in och hämta..
Skatt försäkring behöver du inte heller betala.
Bara koppla på och rulla iväg.

Samma gäller om man vill köpa ny bil.. lönar sig att leasa oftast då.. en ny bil kostar närmare 400 tusen om man ska ha en bra dragbil i alla fall.
Och lånekostnaden på 400 är minst 3500 om inte mer.. sedan ska man betala skatt försäkring samt servicen och däck.
Slår man ihop detta tjänar man på att leasa.

Dessutom får man dra av 50% på de man betalat i hyra om man sedan väljer att köpa ut släpet/bilen oftast=)



Men som jag köpte mitt släp kontant för sparade pengar skulle ju gå back på att långtidshyra.
 
Fast hur mycket servar man ett släp? Jag köpte ett för två år sen, äldre men välvårdad, har besiktat för ett par hundringar, bytt ett lampglas och bytt säkerhetslinan som man fäster om kulan. Typ totalt 500 kronor.
 
Fast hur mycket servar man ett släp? Jag köpte ett för två år sen, äldre men välvårdad, har besiktat för ett par hundringar, bytt ett lampglas och bytt säkerhetslinan som man fäster om kulan. Typ totalt 500 kronor.
Jag sålde mitt gamla släp då det vid varje besiktning fick tvåor på bromsarna. Det var aldrig "ett par hundralappar" att åtgärda, utan mer åt ett par-tusenlappar-hållet. Vid ett tilfälle byttes bromsarna helt, vips 6000:- fattigare.

Däremot är det väl inte så många släptillverkare som sysslar med långtidhyrning. Sen vet jag inte hur det funkar med serviceställen. Kan man åka var som helst och serva? För måste du tillbaka dit den köptes måste det ju ligga nära för att kännas vettigt.
 
Klart det kan kosta, men så är det ju med varenda pryl man köper och det blir ju ändå inte billigare att långtidshyra med ditt exempel.
 
*Här kostar en service (utan nån reparation) ett par tusenlappar enligt verkstans uppgift (enligt egen utsago är det en "mellan tummen och pekfingret" då den faktiska kostnaden beror på arbetstid, som i sin tur beror på släpet). Ska lämna in mitt nu i dagarna. De rekommenderar att man servar någotsånär regelbundet (och jag medger ärligt att detta är första gången jag gör det. Köpte släpet - begagnat, årsmodell -94 elr -96 jag kommer aldrig ihåg vilket av dem.. - 2012.
*Har bytt lampglas (själv, köpte glaset) bak - kostade ett par hundringar eller så.
*Påskjutsbromsen (eller ja, en del av den snarare - men det skulle kosta lika mycket att byta den delen som att byta hela annordningen) kostade några tusenlappar. Jag hade tur - besiktningsmannen ansåg att det berodde på att nån backat på släpet = försäkringen tog det. Enligt verkstan är det generellt en sak som man får räkna med slits ut förr eller senare, dock.
*Golvet behöver troligen bytas snart - lär kosta några tusenlappar.
Men visst, så har jag ett äldre släp. Välskött osv, men nån gång kommer ju de grejerna som behöver bytas "förr eller senare" men inte ofta. Golvet är väl ett bra exempel på en sån sak. Liksom nya däck och annat.

Jag, som inte har råd med fabriksnytt släp, räknar dock med att gå back vid långtidshyrning jämfört med att köpa. Skulle jag köpa nytt så skulle det troligen landa på runt 80k (de jag kikat lite på), och det skulle jag hellre spara ihop alt delvis ta ett banklån för. Försäkring och skatt för mitt går loss på en tusenlapp, totalt, per år. Besiktningen kostar ett par-tre hundringar nånting, vartannat år. Generellt är väl släp ändå billiga att äga - inte alls samma sak som med en bil t.ex.

Nånstans måste de som hyr ut tjäna på det, annars skulle de ju knappast hyra ut med de villkoren som de gör.
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 448
Senast: lillkillen
·
Utrustning Hej! Jag har sett att det finns så att man kan långtidshyra en helt ny transport, och sedan köpa ut den. Man betalar då en viss... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 278
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 054
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 931
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp