Angående arganoljan och om det blir flottigt: Jag har alltså innan jag ens började med den (det är kanske 10 droppar jag tar och verkligen bara längst ner) har "tränat" mitt hår.
Jag var en sån där som duschade varje dag med typ fruktis/barnängen whatever som var billigast. Jag läste mycket om hår ett tag och insåg att jag mördade mitt hår
Det fanns bra anledningar till att mitt hår hade tusen kluvna toppar och var matt och skört. Det fick ju aldrig den där naturliga oljan från skalpen.
Började med en duschfri dag i veckan, sen två, sen tre. Köpte lite dyrare schampoo och balsam där jag var noga med vad de hade för ingredienser. Jag har nu 6 år senare landat på 3 hårtvättdagar i veckan som max.
Det tar tid. Skitlång tid. Speciellt när man har ett hår som lätt blir oljigt och en skalp som är van att bli uttorkad och därför producerar olja hinkvis.
Arganoljan hjälper mitt hår att få lite olja ute i topparna också, eftersom jag ju tvättar bort den naturliga oljan från skalpen när den når ungefär halvvägs till mina öron.
Skillnaden på mitt hår då och nu är gigantisk, det är nu glansigt och i stället för att brytas av om jag drar i ett hårstrå dras det ut som en gummisnodd. Har typ aldrig kluvna toppar, behöver knappt borsta det längre och tjockare hår än jag någonsin haft.
De här sakerna är ganska mycket a och o om man vill ha långt hår som ser bra ut och att det inte ska vara ivägen och så tror jag.
Sen är det olika för alla! Jag har typiskt skandinaviskt hår. Det är tunnt, det är myyycket hårstrån, blont, ganska rakt med lite vågor speciellt i längderna.