"Långsamma" vs "snabba" raser

C

Cider

Gör man skillnad på hur man utfodrar "långsamma" ,raser tex araber, och "snabba" tex travare?

Sv: "Långsamma" vs "snabba" raser

Nä.

Dvs jag vet inte hur det ser ut i verkliga livet - men enligt all forskning (och foder till häst är det forskat MASSOR på) så är det ingen skillnad. Man räknar ut behovet och fodrar efter minst detta.

Alltså. MAximal tillväxt under första levnadsåret, och anpassat efter rasens storlek o vuxenvikt.

Den enda skillnaden som jag känner till är att digivande shetlandsston behöver MASSOR av mat eftersom deras föl växer snabbast av alla och de måste få rejält för att orka ge bra di.

Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med "långsamma" raser, som exempel angav du araber, och "snabba" raser = travare?
Ofta när man tittar på trav och deras km-tid så springer araberna fortare på sin km-tid.

Läste en artikel i tidningen Islandshästen (Sv. Islandshästförbundets medlemstidning) om utfodring av tävlingshästar. Där gjorde man skillnad på utfodring i förhållande till vilken sorts ARBETE hästen skulle utföra. Alltså långsamt uthållighetsarbete -> mer fett, mindre kolhydrater (och gärna kolhydrater av långsam typ), och snabbt arbete (passlöp, t.ex.) -> mindre fett, mer (snabba) kolhydrater.

Jag undrar också vad du menar med snabba och långsamma raser... Menar du hur snabbt de växer, hur snabbt de kan springa... eller?

Jag menar hur snabbt dom utvecklas och hur tidigt dom sätts i arbete. Araberna väntar man med att rida in till de blir 3-4 medans travare tävlar redan vid två års ålder.

Ja, utfodringen av föl och unghästar baseras på förväntad daglig tillväxt (daily gain). En häst som växer sakta ökar färre antal gram per dag än en som växer fort även om de har liknande slutstorlek som vuxna. En sakta växande häst behöver alltså mindre mängd näring per dag men räknas som växande längre.

Detta är dock inte enbart relaterat till ”ädelheten” av hästen. Shetlandsponnyn växer fortare än araber och fullblod t ex. Så har shettismamman också mer mat i sitt juver. HH

Jag kan inte hålla med dig om det du skriver, jag är galopptränare med inriktning enbart på araber, mina 2-åringar är insuttna innan betet, när de sen kommer hem från betet påminner jag dem om allt de lärt sig, sen börjar de ridas, skrittas i 3-6 månader innan annan gångart kommer in i bilden, så alla araber väntar man inte med tills de är 3-4 år gamla. Vill man ha ut sin 3-åring på banan vill det till att man börjat i tid. Det är dock av väldigt stor vikt att man verkligen vet vad man håller på med, en häst som är sen i utveckling får man naturligtvis vänta ut. Det är viktigt att hästen med med både kroppsligt och mentalt, annars fungerar det inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30