angelaL

Trådstartare
Jag tänkte rida på en tre - fyra dagars långritt i sommar,, vad är det man behöver tänka på förutom att man måste sova nån stans och villa?

Sv: Långritt

jag och en kompis tältade två nätter med våra hästar
men vi tältade ju på samma ställe båda nätterna men de var skit mysigt.
men vi gjorde ett fel..
vi glömde bort oss själva :p haha
hade med oss allt till hästarna
men ingen av oss hade med tandborste, tandkräm eller hårborste
så de är mitt största tips
komihåg de! ;)

insektsmedel till hästarna är också ett hett tips
och ta med första hjälpen till häst.
kan ju nu inte ta med hela stall apoteket
men riktigt sånt där förstahand om de går illa

hur har du tänkt göra med sovplats? *nyfiken*

Egentligen behövs inte så himland mycket, men det beror självklart på hur ni ska övernatta. På gårdar med hagar och stall (och foder och vatten) eller ute i naturen med provisoriska hagar? Har man inte möjlighet att få foder och vatten på vägen så måste man självklart ta med sånt och kunna fylla på efter vägen.

Just avsaknad av hårborste och tandkräm är väl inte det som har stört mig mest på långturer, snarare en hård sadelsits... Ta gärna med ett fårskinn eller dylikt att sitta på! :)

Jag har dreeds,, så en hårborste blir ganska överfödigt om jag inte ska borsta hästen.. tandborste,, det är väll bara och tugga lite gran barr :d

Jga har inga problem med att sova på marken, och hästarna klarar sig bara det finns lite bete..

Jag vill lixom ha en riktig vi rider bara ut i skogen långritt och får se vad vi kommer,, och inte planera så himmla mycket, så man riktigt känner friheten,, det puliga blir ju hästarnas natt hage,,

Hur ska man göra då,, ta med rep och fixa en liten hage runt träd,, vatten kan man ju alltid fixa på vägen..

Hur har ni gjort för att laga mat då?? det är ju jobbigt att släpa på grytor och sånt,, fast ett litet stormkök duger ju :idea:

Hur mycket saker har ni tagit med er? man kanske ska ta med en packhäst, som kan ta tältet och sovsäckarna så hästarna slipper att böra både oss och packningen..

Det som gör det ännu jobbigare är att en av hästarna är exem häst,, så det blir ett helt stallapotek som behöver föjla med,, men man kan ju göra ett rese stallapotek av det hela och lägga allt i små burkar istället..

a just det nu tänkte jag på lite mera saker,,

*geni knölarna gnugas så här mitt i natten*

Tänkte antaglien ta med en shettis som pack häst,, (de andra är isläningar)

men man måste ju göra någon bra packsele till henne, tror ni det blir bra att använda en körsele och fixa nogon bra anordning av,, el kanske sadeln?

sen så bör man kanske köppa sadelväskor oxå,, sånna finns väll på hööks,,

Det närmste långritt jag har kommigt var när vi red till min kommpis, :angel: vi hade en bandare på hästen och, öl i sadelväskorna,, en timmes ritt till festen,, sen fick hästarna gå i hennes hage (och vi hade skoj) och dagen efter så red vi hem..

En liten bandspelare kanske man ska ta med sig :angel:

Ska du ha en packhäst med så rekommenderar jag en ordentlig klövjeväska eller liknande, inte vanlig sele. Är man lite händig och har tillgång till bra trä och lite läderremmar och spännen så kan man tillverka en själv, annars kan det bli lite klurigt. Den får ju inte skava eller ligga emot och vara obekväm mot hästen på något sätt. Du kan ju alltid hålla lite koll på auktioner och dylikt, där kan det finnas klövjeväskor till häst om man har lite tur.

Annars är det ju inte särdeles svårt att rida med en ryggsäck av finurlig campingmodell som man fäster ett litet tvåmannatält i och en sovsäck. Om en av er tar tältet och den andra tar sovsäckar och stormkök så blir det ju inte så tungt på hästarna. Och ordentliga sadelväskor rymmer en hel del, så jag tror säkert att ni får rum med mat till både er själva och hästarna i såna. Har ni westernsadel så kan ni köpa billiga sadelväskor i nylon någonstans och göra ett hål i så kan ni hänga dem över sadelhornet och på så vis få stora sadelväskor fram också = mer packutrymme. Så gjorde jag med mina sadelväskor, jag klippte till en cirkulär bit mocka och sicksackade på den runt hålet så nylonet inte skulle repa upp sig. Funkade kanonbra!

Ett tips om vädret skulle vara emot er: ha regnkläder både för överkroppen och benen tillgängligt från hästryggen, typ i en sadelväska, så slipper ni bli blöta medan ni letar efter dem! :)

Jag har ridit 5-dagars ritt. Då sov vi i slogbodar! I dom finns det en eldstad att elda och göra lite mat över.
Våran packning bestod av: Liggunderlag, sovsäck, en liten lätt kastrull (aliminium) sovkläder väl inpackade i en plastpåse, så om det regnade så hade vi ju iallafall torra kläder att sova i. En hel del torr mat, typ varma koppen och tubar med ost. Mörkt bröd, det är ju mer hållbart. Pulver mos. mm mm. Sadel väskorna var fulla.....
Tändstickor, toapapper och lite x.tra underkläder och strumpor.
Ang. hagar så tog vi med lite bredare elband och virade runt träd. Det gick jätte bra.
Det viktigaste var nog ändå att inte rida allt för långa sträckor under
dagarna. Det blev nog igenomsnitt 5 timmar per dag.

Det var iallafall helt underbart :D :D :D

När ja var ute och red idag på en två timmars tur kom jag på att jag känner några som har häst 3-5 timmars ridning bort. Tänkte smöra lite för dom och sen planera in en tur dit med övernattning. Sovsäck och masäck till mig kan jag ta med och mat till hästen finns där :smirk:
Lät lagom ambitiöst tyckte jag.

hahah. skulle ja sätta på nån av "mina" hästar massa packning så skulle dom va halvvägs till månen direkt.. :rofl: :p

menmen... Det kan vara bra att ha med sej en karta, om man ahde tänkt göra som du/ni o bara rida "dit man kommer"...
O sen försöka märka ut ridvägen så man vet på ett ungefär var man är, och gärna så man kan försöka planera ut stopp o var man ska sova o sånt...
man ska oxå vara förssiktig med att korsa de stora vägarna - tänk på att det är mkt trafik om somrarna...

Jag och några vänner funderar på att göra en långritt i sommar. Finns det några speciella "rid-leder" med platser där man lätt kan övernatta med hästar?

Förresten, var kan man köpa packväskor att fästa på sadeln? Det borde vara bättre att ha än en ryggsäck månne?

packväskor finns det bla. på hööks. Både sånna man fäster bakom och sånna man fäster framför sadeln :)

Köp gröna kartan. Finns på bokhandeln.
Köp den del du ska vara och rida på, där finns alla stigar och vägar
samt övernattnings stugor mm. Även sank mark mm är markerat.

Lycka till och ha det sköööööööööönt :D

Nu har vi bestämt så långt att vi inte ska rida på vanliga rid-leder, utan följa en i förhand ungefärligt bestämd rutt, men då undrar jag om och vad det finns för begränsningar för ridning ute i naturen och övernattning i skogen någonstans?
Sedan är det väl så att hästarna ju behöver mat, hur löser man bäst detta? Kanske ska man åka runt och reka lite innan, placera ut hö där man tänkt att övernatta, men då gäller så klart att rida bara just så långt. Får man sätta upp tillfälliga små rasthagar (elektrifierade) var som helst i naturen, för hästarna över natten?
Min sambo pratade om att man får övernatta en natt på samma plats (men det gäller kanske bara för när man tältar, utan häst), längre än så har vi ju inte tänkt att stanna på en plats.

Var kan man hitta information om vilka regler som gäller för sådana här långritter för häst?

Gröna kartan ska vi se om vi kan få tag i, kompass har vi, vad mer krävs för att orientera sig? (Från en som aldrig hajade orienteringen i skolan för flera år sedan :o)

Mvh
Frida

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Pilot
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 534
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar