Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Isituss

Trådstartare
Lägger tråden här, eftersom jag kan tänka mig att distansryttare har rätt så bra svar på mina frågor:D

I sommar så har jag tänkt att jag ska rida en bit på hallands ridled. Jag har då tänkt rida 4 mil på en dag, och sen samma sträcka tillbaka dagen efter. Alltså 8 mil på 2 dagar. Eller är detta för långt? Hästen är 19 år (arab) och har inte så jättebra kondition för tillfället (blir lite trött av att skritta ca 9 km). Självklart så ska jag ju träna upp konditionen innan ritten.

Mina frågor nu är då alltså;
-Hur ska jag lägga upp träningen inför? För tillfället så skrittar jag långritter (1,5-2 h) varje dag och har tänkt göra det i cirka en vecka. Nästa vecka har jag tänkt jogga henne lite. Är det bra, eller ska jag göra det på något annat sätt? Hur ska jag göra senare?

-Under själva ritten, vilket tempo ska jag ha? cirka hälften av ritten är på asfalt, så där blir det ju till att skritta. Men sen?

Nu glömde jag resten av frågorna, men jag återkommer när jag kommer på dom :)

Tack på förhand:bow:
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Hej! Vilken del av hallandsleden har du tänkt rida? nere vid åsen? Vi hade en liten minihajk för några år sedan - då red vi där neråt under 2 dagar. Mycket trevligt. Ska du rida själv eller har du sälskap? Rider man i ett varierat tempo med lugn trav och skritt så kommer du 10 km /h ungefär. Håller du det tempot så innebär det att du rider 40 km på ca 4-5 h. Det är inte farligt att trava på asfalt- bara man har tränat hästens ben för det. Börja med korta sträckor i god balans och öka på efterhand. Att trava på asfalt är ett sätt att träna upp hållbarheten i hästen ben.
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Har egentligen inga tips men vi red liknande runda för 3 år sen, dock så red vi från Ullared och hem till Simlångsdalen på 3 dagar och vi red ungefär 3 mil om dagen. Dock så höll vi oss bara i skritt!

I vilket fall som helst så var det hur härligt som helst! Vi tänkte försöka ta oss ut på en runda i år igen, denna gången blir det nog åt Unnaryd/ Lidhultshållet istället:)

Här är lite bilder från vår tur!


Våra hästar under en matpaus





Ett utav alla vackra ställen vi passerade!


En gammal kvarn dök upp mitt ute i skogen.
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Jag undrar om det är så smart att rida 4 mil två dagar i följd på en häst som idag inte kan gå 9 km i skritt utan att bli trött. Hur mycket har hästen gjort tidigare och när gjorde den det?
Ska du rida så långt på en idag så otränad häst så får det nog bli väldigt mycket skritt vilket gör att det blir många timmar i sadeln varje dag. Några 10 km i timmen skulle inte jag räkna med att rida.
Kondition och muskler går ganska fort att rida upp hållbarheten är en helt annan sak.
Kanske är överdrivet negativ men jag har gjort felet själv och det var inte kul att stå med en skadad häst pga att jag hade bråttom :cry:
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Hur märker du att den blir trött? Blir den flåsig, eller tappar orken?
investera i en pulsklocka så du kan mäta pulsförändringar, speciellt när du ska höja tempot...

Att en häst blir trött av 9 km skrittandes (om det inte är rakt upp för en 4,5 km lång backe eller pulsar genom djup snö) verkar inte riktigt klokt för mig, är den frisk?

Ha koll på vilopulsen och ta temperaturen på hästen om den blir trött av så litet så är det jätteviktigt att inte överanstränga den om du ska börja kräva mer av den.

Blir den trött av att gå utan dig på ryggen i 9 km också?
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Att man kan trava på asfalt har jag ju inte ens tänkt på! Det vet jag ju egentligen men, tja sånt försvinner ju bland alla tankar ibland :p
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Ursäkta, uttryckte mig lite klumpigt. Hon blir inte trött, hon blir snarare lite svettig. Hon är pigg och alert efter 9 km.
Är det fortfarande för mycket att tänka 4 * 2 mil? :crazy:
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

EDIT. jag har tänkt rida vid åsen, alltså från HIshult till Våxtorp, björbäck. Än så länge har jag inget sällskap, men om någon är intresserad av att följa med så är det bara att säga till :)
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Nemen dåså :) Jag blev litet orolig där en 19 årig häst som inte orkar skritta...

ni kommer säkert att klara det bra du behöver ju inte rida alla fyra mil i ett svep heller, satsa på att rida i slutet av sommaren mot augusti då har ni 6 månader på er och behöver inte stressa :)
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Ursäkta, uttryckte mig lite klumpigt. Hon blir inte trött, hon blir snarare lite svettig. Hon är pigg och alert efter 9 km.
Då är det säkert en annan sak. Svettig blir den ju av att vara varm och med vinterpäls i solsken så kan det mycket väl hända redan i skritt.
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Ja, jag har tänkt o ta det när det är fullmåne i augusti :)

Mne hur ska jag nu lägga upp träningen? JAg skrittar som sagt henne nu, för att bygga upp grundkondisen. Kan jag börja jogga henne n'sta vecka eller är det för snabbt?
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

det beror på hur hon tränats innan, har hon vilat? Promenadridits? tränats? vad har hon gjort i livet? Gått och skrotat eller tränats regelbundet?
Nu är ju 18 ingen farlig ålder, men ha ändå i åtanke att äldre hästar oftast inte tillgodogör sig träning och återhämtning lika effektivt som yngre, och hur hon tränats tidigare spelar in mycket på hur snabbt hon kan tränas upp igen
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Hon är väldigt sent tagen och började bli riden 6 år innan jag köpte henne, alltså 7½ år sen nu. Och under dessea 1½ år som jag har haft henne så har hon mest promenadridits. Nu i vinter har hon dock bara ridits lite sporadiskt p.g.a dålig motivation från min sida. Hon har väldigt bra grundkondition, så anledningen till att jag bara skrittar hennen nu är bara för att jag vill vara på den säkra sidan.

Nu till våren har jag dock tänkt börja rida för instruktör 1 gång/vecka. Till att börja med rätt så lugnt så klart!

Om mer info behövs så bara fråga :)
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

ingen som har någon åsikt eller några tips? Många som har tittat in ju :)
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Då är det väl inga större problem att komma igång igen, gå på magkänslan, känns det som om ni kan börja trava så kan ni säkert det :) Tänk bara lugnt och långsamt, när ni börjar trava så tänk på att ta det pö om pö och inte nödvändigtvis trava några längre sträckor i början, variera underlaget mycket osv. Lycka till :)
 
Sv: Långritt i sommar, tempo, sträcka, träning inför osv...

Okej, då gör jag så. Tack för alla tips och idéer! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp