Langresa, vad gora av hasten??

P

prallan

jaha:( , da var det dags igen till USA, antagligen mellan 3-6 manader, sa nu vill jag ha tips om vad jag ska gora av hasten. Inte latt att lana ut, da han ar mkt kanslig, skulle latt bli forstord med fel ryttare och hantering, men i toppform i dagslaget. Lutar just nu at en organiserad losdrift. Men, som sagt, fram med era tips:idea:

Sv: Langresa, vad gora av hasten??

Du har inte funderat på alternativet att lämna hästen till någon tävlingsryttare/hästutbildare som visserligen tar betalt för det men har rutin att hantera lite alla typer av hästar. Så att den kan få behålla rutinen med att jobba även om den bara hålls igång/motionsrids.

/Camilla

Det var en tjej som rider 150klasser ute och provade honom, har blev saaaa stressad. Och jag har inga pengar att lagga, han ar 14 och behover ingen tillridning. Jag har inget emot att ta upp honom igen nar jag ar tillbaka. Han ar sa mjuk o fin, nar jag var gravid fick han vanta och nar jag red forsta gangen efter forlossningen sa gick han som om han hade gatt utan ca 1 ars vila. Alltid mjuk o fin:love:

Du känner nog din egen häst bäst och kan bedöma vad som vore den bästa lösningen. Personligen skulle jag föredra att hästen fick daglig tillsyn och hantering av någon kunnig person. Helst stå kvar i samma stall med kompisar och rutiner som den känner igen. Men det beror förstås på hur din uppstallning ser ut idag, med hagar etc. Om hästen inte motioneras vill man ju gärna ha ordentliga hagar och mycket utevistelse. En del hästar klarar en längre vila utan problem och andra trivs inte med det. Hel fodervärd är det billigaste för dig givetvis men då gäller det att hitta en pålitlig person som du har förtroende för. Alltid när man lämnar bort hästen så får man inse att man förlorar kontrollen och att folk gör saker annorlunda än man själv - inte nödvändigtvis fel, men annorlunda.

Beroende på hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga ner, så om du egentligen inte vill lösdrift så finns det ju konvalescentstall, där då hästen förvisso inte rids, men får daglig vård och skötsel etc.

Sen, om du nu vill att han ska stå (läser det mellan raderna) så finns det ingen du litar på hanteringsmässigt etc, där han kan få gå som sällskap, och ändå bli ompysslad osv på det sätt du vill, det lär bli billigare än mitt alt ovan.

Jag har inte tagit med lösningar där hästen rids, för det känns verkligen som att du inte vill det, att du hellre ser att han står än att riskera att det blir fel ridmässigt etc?

Jag vet precis var jag skulle göra av någon av mina om jag var tvungen åka bort så, och hade råd, då skulle jag ställa i konvstallet som K stod i efter ögonoperationen när jag var i USA. Litet stall på landet, lugnt och fint, trevliga, stora hagar och ordentlig utevistelse. Och innehavaren är veterinär, så jag skulle sova gott hela nätterna. (Jag är rätt pipig *s*). Men dock så är det ju så att kostar det så smakar det, men om man jämför månadskostnaden där med en månad i 'Stockholmsstall' så är det inte farligt dyrt egentligen.

vi fundera pa att flytta, och dar kanske...men jag kommer att oroamig om det finns kansken:crazy:

ja, helst av allt skulle jag vilja ha ngt litet dar de pussar pa honom:idea:

Oj, här händer det saker, ska ni både flytta och även iväg till Usa?

Vill du ha honom i närheten av Nea, eller i de trakter han står nu?

Behöver du hjälp att spåna så hojta till!!

Inte flytta for alltid:eek: Na, Nea far sta dar hon star, tankte ev. fraga om han kan sta dar oxa, men annars har jag inga krav pa var i Sverige. Jag vill garna spana :) shoot!

Jag skulle inte tveka att hålla hästen på helinackordering på lösdrift, kruxet är väl att hitta ett med tillräckligt mycket service. Du vill kanske att det blir liite mer än bara tillsyn?

Som alexandra skrev, kanske som sällskapshäst hemma hos någon? Det är nog svårt i stockholmsområdet men om du letar runt lite ?

Ah, det VERKAR losa sig pa allra basta satt. Stallchefen i mitt nuvarande stall red honom igar, och blev kar:) , sa hon kan tankas ha hand om honom. Nu ska vi bara komma overrens om allt omkring, men vi brukar gora det:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Lang historia kort. Var uppe och prov jobbade pa en ko farm med hastar de anvander till att fosa kor med. Jag fick rida pa en hast...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: moholmarabs
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
3 010
Senast: Mirre
·
N
Hästvård Hej, En av vara hastar, ett Sovjetiskt kallblod har riktigt daliga hovar. nar jag kopte honom var han skodd med langa trakter, VALDIGT...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: indra82
·
M
Hoppning Hej! Jag vet inte riktigt om traden ligger ratt men jag gor ett forsok da fragan beror hopphastar. Jag ar sjalv dressyr ryttare och har...
Svar
7
· Visningar
1 007
Senast: Donkey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?