Längre vila funderingar...

Q

qrumelur

Om en fullt frisk häst i god kondition ställs av på en längre vila pga. tex. mattes graviditet/sjukdom/skada eller dylikt: är det på något sätt skadligt för hästen?

Vad händer vid en sån längre vila egentligen? hästen går ned i konditon antar jag, men sitter "knapparna kvar" när man sätte rigång igen?

Med längre vila menar jag 6 månader +

Sv: Längre vila funderingar...

En välriden häst är välriden även efter en tids vila, även om den kanske är stelare och lite segare, men den kan ju lika mycket som innan. Sen beror det väl på hur hästens psyke är, min häst blir lite lat efter vila eller när han fått ta det lugnt, han behöver vara i träningsläge nästan hela tiden för att vara trevlig att rida på bana.

Annars med hel vila för hästar i träning så är det väl mest psyket som tar skada, många hästar som är vana vid regelbunden träning kan ju bli väldigt rastlösa och tycka det är frustrerande med vilan. Min häst fick mindre beteendestörningar tillslut efter 6 månaders vila, trots många hagkompisar och stor hage, men han trivdes inte helt enkelt med att inte göra något.

Men dom flesta hästar klarar nog vila ganska bra psykiskt.

Sv: Längre vila funderingar...

Jag håller med, dom tar ingen skada av att få fri ën längre period..
Mina pållar har haft helt fri sedan slutet av maj, mina värkar ha lugnat sig av tiden dom har haft fri, men nu som kylan kommer, brukar dom bli lite mer "tjohoppsan", så nu vurderar jag att sätta igång dom.

1. månaden blir det endast att arbeta dom från marken i långa tyglar, löslongering och tömkörning på banan, i skog och mark och över bommar/ cavalettir

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 092
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix