Längre/snabbare galopp..

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad är bäst att träna på om man vill att hästen ska få längre och snabbare galopp för terrängen?
Mycket ökningar/längningar i skogen?
Hon måste väl även bli lite smidigare i kroppen för att kunna galoppera med längre språng, hur kan man träna upp det?

Red nämligen en liten bana med 52 sekunder för mycket i helgen :angel:
Så om jag ska ut och tävla måste nog hästen kunna gå lite "fortare"...

Sv: Längre/snabbare galopp..

Det sitter ju mycket i hur du rider hinderna med, omtramp och extra steg kostar mycket tid jämfört med om du kommer rätt och hoppar snabbt över. Tänk också på att välja innerspår alltid i svängar på banan.
Träna på att få ut halsen på hästen så den kan galoppera avslappnat i ett lite högre tempo med lite längre hals. Då får du ut galoppsprången med. För att få explosivare galopp är tempoväxlingar bra där du rider i ett rätt högt tempo en kort stund och sen ner till långsamt igen. Dressyrarbete som stärker bakdelen samt ger rundare galopp är ockå viktigt

Tack!

Jo hon tvekade på nästan varje hinder så jag förlorade nog några sekunder på alla. Plus att hon blev rädd för människorna vid vattenhindret (ca 20 m bort ) och stannade till och gick saakta framåt :smirk:

Har du något tips för att få hästen att hoppa lite mer "flytande" ?
Eller kommer det med tiden kanske?! Som det är nu så hoppas hon bara i en liten padock där man inte direkt kan hoppa i någon högre fart/med längre galopp.

Jag tror nog att hon kommer hoppa lite mer "flytande" med tiden. En sak du kan testa för att öva upp galoppen så är det att du lägger ut markbommar med lite längre avstånd emellan (nu kommer jag ju självklart inte ihåg hur långt emellan men det kanske du kan ta reda på) och galopperar över dom!
/C*

Tärna varierad träning helatiden! Klättra, rid i skog&mark (då lär den sig dessutom att ta sig fram själv överllt, det kanske underlättar och hjälper er på traven för att få ritterna mer flytande? då tycker inte hästen det är konstigt med naturen iallafall ;D), intervallträna, DRESSYRTRÄNA, skritta långa promenader, VILA - allt du kan komma på :D det stärker din häst, och ju starkare den är - desto lättare får du det med allt annat jobb! (även att länga galoppen, skulle jag tro ;)) Lycka till! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023