Längre resa med tvååring?!?!

C

Calimero

Vad tycker ni därute om att åka långt med en tvååring? Det är Stockholm-Skåne det är frågan om, 55 mil för att vara exakt.
Han har åkt ett par gånger förut men som högst 1,5 timme. Han har inte varit nervös eller något då utan verkat helt lugn.
Vi ska åka ner över en helg på utställning, fred-månd.
Jag har läst andra inlägg där det varit frågan om längre resor men tror ni det spelar någon roll att han bara är två år??

Kan du stanna och övernatta någonstans? Kan tänka mig att han blir ganska trött av en sådan resa och ska han sedan visas så kanske inte poängen gör honom rättvisa. Jag skulle själv inte åka så långt med en tvååring men klarar av det gör han säkert. Tänk på att dom brukar dricka dåligt när dom åker transport så man får försöka lura i dem vatten tex genom betfor eller melassvatten.

Jag skulle rekommendera att anlita en transportfirma. Personligen skulle jag inte åka så långt med vanlig transport då hästen har åkt så lite innan.

Vad är skillnaden att åka med transportfirma? Det är personer som hästen inte känner, och kanske fler hästar som ska av och på. Borde inte det var mer stressande?

Jo visserligen men de brukar bättre i buss men om du åker ensam med din lilla så kan han ju åka lös i hela transporten. Är det Riksen du ska åka till?

Den stora skillnaden är ju att en lastbil är så mycket stadigare och tystare, plus att hästen har en "box" att stå i. Dessutom är det ofta övervakningskameror i bilarna.
Dom som transporterar hästar är ju visserligen främlingar, men oftast väldigt bra på att hantera/lasta hästarna.
Jag skulle själv tycka att det kändes tryggare med lastbil, därmed inte sagt att transportera själv skulle vara ett dåligt alternativ, bara att jag skulle föredra lastbil om jag kunde välja :)

Jag hade två st 2 åringar som åkte Normandie-Karlstad....det gick bra det med :)..men dom åkte ju naturligtvis buss......ge gärna elektrolyter...rör på hästen lite då o då...och framförallt vatten.....

Vi åker ofta Sthlm-Oslo och Sthlm-Malmö med tvååringarna, alltid i trailer och det går hur bra som helst. Första gången dom ska iväg så brukar vi se till att dom får en äldre resvan häst med sig. För bästa prestation åker vi alltid i god tid dagen innan så att vi kommer fram tidigt på eftermiddagen och hästarna får en chans att bekanta sig med omgivningarna och att dom får röra på sig ordentligt. Sen åker vi aldrig hem samma kväll som dom startat, vi ger dom en natt att vila på först och så kan man ju röra lite extra på dom innan man lastar på morgonen.
Ser inga problem med att resa med hästarna om man inte har bråttom!!! Vi brukar även ta ut dom ur trailern 10-15 min efter ca halva resan....

Ni verkar väldigt vana vid den här typen av resor. Jag blir bara så osäker när man får höra motsatserna hela tiden.
Hur ofta åker ni de här sträckorna? Och hur lång tid brukar det ta ner till Malmö från Stockholm?

Tvååringarna gör kanske 2-3 resor på en säsong, det beror mkt på hur tidigt dom kommer igång o startar men jag tror inte vi någonsin rest mer än tre gånger med dom.
Treåringarna däremot kan få göra upp emot tio resor på en sommar. Vi har aldrig (peppar peppar) haft några problem med resandet.
vi brukar räkna ca 8 timmar enkel resa, oftast går det något fortare men vi stressar ALDRIG!!!!
Ett tips kan vara att i god tid innan resan vänja hästen vid någon "tillsats" i vattnet, jag använder äppelcidervinäger. Det gör att det är större chans att dom dricker under resan.
Sen brukar vi åka på natten om vi tror att det ska bli mkt varmt och vi försöker naturligtvis att undvika att fastna i morgonköerna genom stockholm!
Jag tror på att vänja hästarna vid olika saker och mina treårsston ÄLSKAR att resa, då är man ju ensam med matte och får all uppmärksamhet och det är ju så spännande med nya ställen!!
Kom ihåg att det bara är DU som känner din häst och om det känns ok för dig att resa och ha en trevlig utflykt med hästen så tror jag att det blir en kul upplevelse som för er ännu närmare varandra!!!

Det blir nog så att vi åker. Han är väldigt lätthanterlig och cool i alla situationer så det känns som han kommer fixa det här bra. Han är dessutom väldigt mkt hanterad nästan så jag glömmer bort ibland att han är så ung. Självklart kommer vi stanna efter halva vägen så han får komma ut och röra på sig.Jag känner mig bra mkt bättre till mods efter att ha läst dina inlägg så tack för det! :bump:

Patsy åkte Göteborg-Stockholm som tvååring och var inte fräsch när hon kom fram men stod å andra sidan på transporten onödigt länge. (Transportföretag).

Skulle nog inte åka till Skåne bara för en utställning men tror du han klarar det så är det ju en bra erfarenhet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 845
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Detta är berättelsen om Svinto, en blå huskatt. Svinto föddes för ett gäng år sedan nere i skåne. Han fick flytta till sin nya...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: OhNoez
·
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 756
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV