Långklänning för kort person?

Jag var in i en butik i grannstaden som säljer brudklänningar och hyr ut/säljer typ balklänningar och cocktailklänningar. Där fick jag hjälp att prova flera och köpte två på 50%, de lade även upp om man behövde :up:

Tycker de flesta modeller på typ asos, bubbleroom, nelly osv är över 170. De uppger ju ofta modellens längd i nätbutikerna så mitt intryck är att det kryllar av långklänningar för långa människor ;)

Aldrig handlat från bubbleroom och nelly, men väl asos och den lätta att "tillräckligt lång för modellen på bilden så borde vara tillräckligt lång för mig" har jag gått på mer än en gång :p Det har vart maxikjolar dock, har bara beställt långklänning därifrån en gång och på bilden släpade den i marken, den passar bra!
Att köpa maxiklänningar o kjolar på typ HM och dom där andra standardställerna som finns i småstäder funkar ej, allt är för kort.
Är 174 så inte ens extremlång liksom

Jag är 158cm och har inte så stora problem. Jag klipper av om de är för långa. Tar typ fem minuter.

Så himla kort är man inte om man är 165? Jag tycker inte ens att jag är så himla kort.

Jag klipper ofta av jeans, och fållar inte då de ändå inte repas upp. Klänningar och vanliga kläder har jag inte svårt att hitta, däremot termobyxor och vinterkläder.

Det är enkelt att fålla om du har symaskin @Dressyrtjejen_97, men köper du ett dyrare plagg i känsligt tyg så blir det snyggare hos en skräddare.

Aldrig handlat från bubbleroom och nelly, men väl asos och den lätta att "tillräckligt lång för modellen på bilden så borde vara tillräckligt lång för mig" har jag gått på mer än en gång :p Det har vart maxikjolar dock, har bara beställt långklänning därifrån en gång och på bilden släpade den i marken, den passar bra!
Att köpa maxiklänningar o kjolar på typ HM och dom där andra standardställerna som finns i småstäder funkar ej, allt är för kort.
Är 174 så inte ens extremlång liksom
asos har ju en variant som heter "tall" för långa personer :)

Lösningen fanns visst lite närmare än jag trodde...Som vanligt.

Plöjde igenom ett antal webshoppars sortiment av långklänningar. Inte en enda var tillräckligt kort för mig; Den kortaste jag såg var 149 cm i storlek S. :cautious:
Började så smått ifrågasätta om jag ens sökte på rätt sak - var det verkligen en långklänning jag skulle ha?

Tog hjälp av en mycket modeintresserad/insatt kompis. Det visade sig, precis som jag trodde, att jag sökt på fel sak! Hon rekommenderade mig att leta efter sk. "Midi klänningar". Egentligen är den typen av klänning tänkt att sluta strax under knäet -> anklarna, lite beroende på exakt modell, och kommer i ungefär 110-130 cm längd. För mig som då är lite kortare, skulle en längre midi-klänning bli perfekt som långklänning, enligt henne. Det stämde mycket väl! Måttade nyss, och 130 cm från axeln slutar precis ovanför fotknölen på mig.

Nu har jag istället problemet att det finns alldeles för mycket att välja på. :p

Jag tror du ska ta hem lite klänningar och prova, innan du ropar hej. Personligen tycker jag det lättaste är att köpa en klänning som sitter bra i övrigt i en modell du vill ha och låta lägga upp den.

Lösningen fanns visst lite närmare än jag trodde...Som vanligt.

Plöjde igenom ett antal webshoppars sortiment av långklänningar. Inte en enda var tillräckligt kort för mig; Den kortaste jag såg var 149 cm i storlek S. :cautious:
Började så smått ifrågasätta om jag ens sökte på rätt sak - var det verkligen en långklänning jag skulle ha?

Tog hjälp av en mycket modeintresserad/insatt kompis. Det visade sig, precis som jag trodde, att jag sökt på fel sak! Hon rekommenderade mig att leta efter sk. "Midi klänningar". Egentligen är den typen av klänning tänkt att sluta strax under knäet -> anklarna, lite beroende på exakt modell, och kommer i ungefär 110-130 cm längd. För mig som då är lite kortare, skulle en längre midi-klänning bli perfekt som långklänning, enligt henne. Det stämde mycket väl! Måttade nyss, och 130 cm från axeln slutar precis ovanför fotknölen på mig.

Nu har jag istället problemet att det finns alldeles för mycket att välja på. :p
Men vill du att en långklänning ska sluta ovanför fotknölen?

Jag vill ha mina långklänningar så de precis undkommer golvet

Men vill du att en långklänning ska sluta ovanför fotknölen?

Jag vill ha mina långklänningar så de precis undkommer golvet

Alltså helst skulle jag vilja ha de typ 2-3 cm från golvet (precis så att man inte trampar på de), men hellre till fotknölen än 20 cm tygsläp på golvet ;)

Finns det något principiellt skäl till att du vägrar uppläggning?

Nej? :D
Dock tycker jag att det känns krångligare, det finns inga vettiga skräddare i närheten och mormors gamla symaskin från 50-talet har packat ihop...

Så kan jag hitta en klänning rätt längd från början så är det enklare. Dessutom, iaf på en del långklänningsmodeller jag har tittat på, skulle uppläggning förstöra designen (olika långa fram och bak t.ex.).

Fast det går utmärkt att lägga upp även om fram och bak är olika långa.
Dessutom går det att lägga upp för hand.

Fast det går utmärkt att lägga upp även om fram och bak är olika långa.
Dessutom går det att lägga upp för hand.

Det kanske det gör - om man har en bra skräddare. Jag tänker inte åka miltals efter en sådan...

Det har jag absolut inte tid med, jag har både heltidsstudier och häst, det räcker gott och väl ;)

Liknande trådar

Äldre Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning. Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning"...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
24 066
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Äldre *Lite osäker på vart jag skulle lägga tråden - moderatorn får gärna flytta* Nu är det såhär att jag har begåvats med ett par (endast)...
Svar
10
· Visningar
12 156
Senast: Congeria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama